• Marionettdocka

Förslag på gammal begravningspsalm

Har någon förslag på begravningspsalm, så gammal som möjligt?

Det ska vara i kyrkan. Personen som är död är kanske inte så klassiskt troende men tycker om gamla traditioner. Varken den döda eller vi hennes anhöriga vet något om sådant.

• Svar på tråden Förslag på gammal begravningspsalm
  • Exoplanet

Bred dina vida vingar (1800-tal, folktradition)

• Ennna

Blott en dag 249
    Var jag går i skogar berg och dalar 251
    Oändlig nåd 231 (amazing grace)

Var inte rädd 256

Alla ur Svenska psalmboken

• hallontryffel

Nr 325 i psalmboken är en psalm från 1600-talet som jag varit med och sjungit på begravning. Skulle dock, om jag var ni, rådfråga präst och/eller kyrkomusiker om förslag; flera av de psalmer som nämnts i tråden är vanligare och väljer ni några av dem är det större "chans" att folk sjunger med i psalmsången (har varit på min beskärda del av begravningar...)

• Exoplanet
    Ennna skrev 2012-10-30 23:32:55 följande:

Var inte rädd 256
     Åh, den är så vacker!

303 "Det finns en väg till himmelen" är också fin. De psalmer som går i folkviseton är ofta mycket vackra.

TS, här kan du se numren och lyssna på traditionella begravningspsalmer:

www.svenskakyrkanboras.com/www/live/dokumentmallar/Standard.aspx 
    hallontryffel skrev 2012-10-30 23:51:51 följande:
    Nr 325 i psalmboken är en psalm från 1600-talet som jag varit med och sjungit på begravning. Skulle dock, om jag var ni, rådfråga präst och/eller kyrkomusiker om förslag; flera av de psalmer som nämnts i tråden är vanligare och väljer ni några av dem är det större "chans" att folk sjunger med i psalmsången (har varit på min beskärda del av begravningar...)
    Bra förslag, särskilt om personen som ska begravas tyckte om gamla traditioner. Jag delar din erfarenhet tyvärr.

• Duckan

Blott en dag ville min mormor ha däremot ville hon inte ha Härlig är jorden för det var den ej sa hon. Var inte rädd som nån föreslog.

Svar på tråden Förslag på gammal begravningspsalm