• Anonym (Bal på slottet)

Vad vore inte en bal på slottet..

Det må verka ytligt men jag har en livslång dröm, att få uppleva ett tillfälle med en riktig bal, levande musik och vackra klänningar. Under livets gång har jag haft tre möjligheter, först studentbalen men jag var ganska fattig då och det fanns ingen möjlighet så inget blev av. Min andra möjlighet var mitt eget bröllop men igen, har knappast råd att arrangera en egen bal. Det tredje var nyligen, en bal på det faktiska slottet dit vi blev inbjudna tack vare lite kontakter, men pga att maken blev sjuk fick vi ställa in i sista sekunden. 

Nu sitter man här, min dröm är att få uppleva en bal, gärna medan skönheten fortfarande besitter mig. Vad finns det för alternativ? Finns det någon riktigt lyxig bal att få gå på i världen, tyvärr är ju nobelfesten off limits för privatpersoner.

Tacksam för hjälp. 

• Svar på tråden Vad vore inte en bal på slottet..

Stockholm, men det spelar egentligen ingen roll vart i världen, vill bara uppleva den känslan man får av en äkta bal någon gång i mitt liv, allt är värt för den känslan. Gärna någon bal som går årligen, så man kan spara lite pengar ett par år. 

• kajzawargh

Nyårsbalen i Wien kanske är en möjlighet men kostar därefter.

Tack för tipsen, alla som har fler får gärna återkomma, ska kolla igenom alla noga och se om jag hittar den där perfekta upplevelsen jag drömmer om.

• Mozzy

Inte bara dans men nobelmiddagen går det faktiskt att komma in på.

Mozzy skrev 2012-10-29 23:42:42 följande:
    Inte bara dans men nobelmiddagen går det faktiskt att komma in på.
    Vet att det finns något lotteri för studenter, finns det andra sätt? För det vore den största drömmen någonsin. 
  • lmcl

Inte för att vara sån, men håll dina förväntningar på en rimlig nivå. Jag har varit på några baler på Uppsala slott (inte enbart studentbaler), och det är fortfarande vanliga människor som går dit, om än i högtidsdräkt. Det ser snyggt ut, åtminstone gör de flesta det, men sen är det ju som vilken fest som helst. Nobelfesten är säkert stråt vassare, men så himla glamoröst är det inte med baler ändå. Även om det är väldigt roligt att få göra sig fin

• arianne03

Imcl, jag håller nog med - om man vill ha nån slags once-in-a-lifetime-experience så får man nog åka tillbaka i tiden alternativt nån slags debutantbal i södern? Eller Wien, som det tipsades om kanske.

• sextiotalist

Visst är det underbart att gå på bal, jag var på flera stycken under min studenttid, trots att klänningarna kanske inte kostade i klass med nobelutstyrslarna så var det en underbar känsla med alla i högtidsdräkt.

Men som Imcl skrev, ofta är förväntningarna högre än vad det egentligen är. Mina förväntningar vid första balen var .. ja en bal på slottetFlört, men den var kul ändå. Sedan hade man mer realistiska förväntningar men likväl väldigt roligt ändå. 

• Kjell2

Har man känningar inom försvarsmakten så ordnas lite kadettbaler och liknade då och då. Sen naturligtvis inom universitetsvärden, i t ex Uppsala och Lund är utbudet stort.

En del traditionella föreningar ordnar också baler ibland för sina medlemmar. Dock inte allt med krav på högtidsdräkt.

Svar på tråden Vad vore inte en bal på slottet..