• Smulkaffe

Två barn med IVF - nästan gratis. Syskon till nr 1 - kostar skjortan. Orättvist!

Jag och min sambo har precis inlett en utredning för varför vi inte lyckats få ett syskon till vår dotter. Dottern kom till på första försöket. Syskonförsök har vi nu gjort i 1 år utan resultat.
    Läkaren på kvinnokliniken säger att om vi inte lyckas på egen hand är enda alternativet IVF till priset 20-25.000:-. Vi har väl i stort sett tagit ställning till att INTE genomgå den behandlingen. Det känns tufft att lägga så mycket pengar utan att få en garanti på att det lyckas. Rent mentalt skulle jag inte klara den pärsen eftersom jag vet att den även är tuff att genomgå rent kroppsligt.

Paradoxen är att jag har en väninna som har fått två barn med hjälp av IVF. Första IVF:en var ju gratis eftersom de var primärt barnlösa efter många års försök. Andra IVF:en gjorde de med ett av de frysta äggen vilket kostade dem 8000:-.

Så här står vi nu. Jag skämdes nästan att berätta för henne när jag blev gravid eftersom jag visste att hon försökt i ca 3 år utan att lyckas. Idag har hon två barn och jag bara ett. Min chans till syskon kostar mig kanske 25.000 kr. Medan hon har fått två barn för 8000:-. Uppochned-vända världen!

• Svar på tråden Två barn med IVF - nästan gratis. Syskon till nr 1 - kostar skjortan. Orättvist!
  • Smurry

Ehmm...din vän hade tur! Inte alla blir gravida på de få gratis försök som erbjöds! Många får lägga hutlösa summor på att få ETT barn! Och jämför dig inte med din vän som antagligen har gråtit sig genom vissa nätter av oro att inte veta om de ens kommer få ett barn! Du har ett barn! Det kom utan ångest! Var tacksam!

• Yrja M

Men om ni lyckats på egen hand tidigare är det väl stor chans att ni kan lyckas på egen hand igen? Ett års försök är ju ganska kort tid faktiskt..

Har utredningen visat några "fel" på er?

• Yrja M
    Smulkaffe skrev 2012-10-29 20:18:25 följande:
     Min chans till syskon kostar mig kanske 25.000 kr. Medan hon har fått två barn för 8000:-. Uppochned-vända världen!
    Vårt första försök till vårt första barn skulle kosta oss 65.000 kr. Världen är inte rättvis tyvärr.
  • Smulkaffe

Jag vet att hon genomgick en hemsk tid som jag inte önskar att någon skall behöva genomlida. Men min poäng är att landstinget skulle lika gärna kunna subventionera ett syskonförsök till mig såväl som till den som har ett IVF sen tidigare. Tycker inte också du att den frågeställningen är vettig?

• Yrja M
    Smulkaffe skrev 2012-10-29 20:38:00 följande:
    Yrja: Vad är det som kostar 65.000?
    Ett försök med IVF PGD
  • Yrja M

Nu handlar det här inte om mig så vi kan lämna det.

Jag tycker också att alla som vill ha barn borde få den hjälp som behövs av sjukvården.

• Tant Groda

Klart att man kan tycka det är orättvist, men någonstans måste man dra en gräns. Hur orättvist det än är!

• Vickan I

Men är en jäkla skillnad att görs ett färskförsök mot ett frys. Går inte jämföra så inte konstigt alls att det kostar så olika. Förstår inte ens hur man kan jämföra på det sättet.

• Isprinssessan

Jag tycker du är egoistisk. Fattar du vilka köer man får vänta i för att komma till och ens göra ivf! Flera år! Lägg på tiden innan ivf när man kämpar i flera år för att försöka få ETT barn! Ska då alla andra som redan fått barn också in i köerna för att de tycker de ska ha fler barn kommer vi som verkligen behöver hjälpen knuffas ännu längre ner på väntelistan och kanske inte ens HINNA göra ivf innan kvinnan blir för gammal!

Din väninnas kämpande har resulterat i ägg i frysen, kul för henne hon lyckades med det endast ett fåtal som genomgår ivf lyckas med, ett SYSKON! Du har barn! Var tacksam för det sluta gnälla!

Svar på tråden Två barn med IVF - nästan gratis. Syskon till nr 1 - kostar skjortan. Orättvist!