• IVFmamma

Hur gör vi? Hon är vaken flera timmar /natt

Vi har en niomånaders som vaknar varje natt mellan ca. 2-5. Lägger vi henne mellan oss vill hon leka, kryper runt ställer sig längs med gaveln osv. Ligger hon i sin säng vrålar hon. Hon brukar somna 18.30 , dricker då 200 välling + ammas. Vaknar oftast vid 23.00, brukar då ammas alt.ersättning. Hon tar inte napp. Vi har 2 barn till och behöver få sova, hur gör vi de där vakna timmarna? Dessutom kan hon väl knappast behöva äta kl.23,02,06 som det blir nu.

• Svar på tråden Hur gör vi? Hon är vaken flera timmar /natt
  • elwen

vår son hade sådana vaken nätter , han var ifs mindre men han var vaken 3-6 typ och han la sej också runt 18 på kvällarna
    vi tog bort maten på natten , han fick då vid 18 och sen vid mellan 5-7 på morgonen
    men han fortsatte vara vaken mellan 3-6 och var som eran dotter pigg och glad , efter ca 2 månader slutade han vakna och sov hela nätterna 

• Bling1975

Om hon inte visar att hon är hungrig så skulle jag inte ge mat, min blir pigg av mat. Min lilla är förvisso bara 7 månader men har haft perioder om 2-3 veckor då hon vaknat pigg och leksugen mitt i natten. Ibland har jag gått upp och låtit henne leka av sig, då blir hon trött och vill somna fortare och ibland har hon fått leka själv bredvid mig i sängen. Det senare är säkert bättre (tråkigt på natten) men sömnen för mig blev sämre då hon väckte mig lite hela tiden med små glädjetjut.

Har det hållit på länge?

• IVFmamma

Jag tycker inte att hon borde äta på nätterna då hon äter bra på dagen men när hon får tex.välling vid 02 så äter hon den som om hon aldrig fått mat och kan oftast somna om ganska snabbt men hon kan då vakna igen vid 04 och vilja ha mat igen och suger lika glatt. Jag orkar inte upp varann timme å skaka flaska, sen kan hon väl knappast vara hungrig

• Nyfiken gul

ursäkta om jag blir lite ot och irriterad

jag tycker det är märkligt att barn som helammas aldrig eller sällan blir ifrågasatta om dom ska ha mat eller inte nattetid, nä där "ska" man i regel ammas

ert barn är 9 månader , en  bebis fortfarande alltså.. självklart kan hon ha behov av mat fortfarande på natten.  

jag har låtit mina barn äta fritt på natten och för min del har varken min eller barnens nattsömn störts av det fakumet - tvärtom så har det nog bidragit till att nätterna har varit lugna och trygga då jag vägrat meckla och dutta med annat på natten och försökt styra hunger.

du kan ta bort nattmålen givetvis - men du kan inte ta bort barnets hunger och vill man meckla med skrik och vaknätter nån vecka så kan man väl göra det - men det skulle aldrig jag göra. barn äter inte på nätterna genom hela livet.

thats life med beibs helt enkelt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • IVFmamma
    Nyfiken gul skrev 2012-10-30 07:26:46 följande:
    ursäkta om jag blir lite ot och irriterad jag tycker det är märkligt att barn som helammas aldrig eller sällan blir ifrågasatta om dom ska ha mat eller inte nattetid, nä där "ska" man i regel ammas ert barn är 9 månader , en  bebis fortfarande alltså.. självklart kan hon ha behov av mat fortfarande på natten.   jag har låtit mina barn äta fritt på natten och för min del har varken min eller barnens nattsömn störts av det fakumet - tvärtom så har det nog bidragit till att nätterna har varit lugna och trygga då jag vägrat meckla och dutta med annat på natten och försökt styra hunger. du kan ta bort nattmålen givetvis - men du kan inte ta bort barnets hunger och vill man meckla med skrik och vaknätter nån vecka så kan man väl göra det - men det skulle aldrig jag göra. barn äter inte på nätterna genom hela livet. thats life med beibs helt enkelt.  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-

Det känns bara galet att hon kan vilja ha 200kl välling/ersättning varannan timme. Magen borde ju vara mätt. Inte ens när hon helammades åt hon så ofta. Jag kan inte heller minnas att de andra 2 åt så ofta. Du får gärna bli både ot och irriterad, jag behöver input från alla håll
  • IVFmamma
    Tallen skrev 2012-10-30 08:35:03 följande:
    Hur länge är hon vaken när hon äter vid 23-tiden?

Inte alls länge, nån minut kanske efter att hon fått maten

Vi kommer att ge henne mat när hon vaknar, egentligen tar det ju bara max. 5 min och sen sover hon i ett par timmar
  • IVFmamma

Hon ammas mycket på dagen och mest plockmat, nån flaska ersättning. Ev. gröt till frukost.

Finns det nått annat barn kan äta?
    Hur mkt hon äter är svårt att säga då hon ammas fritt och exakt hur mkt hon får isg med plockandet vet jag inte

Svar på tråden Hur gör vi? Hon är vaken flera timmar /natt