• Anonym (empatilös)

Jag har brist på empati - fråga mig vad ni vill!

Som rubriken lyder så har jag brist på empati för andra människor.  Fråga mig vad ni vill.  

• Svar på tråden Jag har brist på empati - fråga mig vad ni vill!
  • Scream2

Vad betyder ordet emapti?

• Anonym (empatilös)
    Scream2 skrev 2012-10-30 11:18:00 följande:
    Vad betyder ordet emapti?
    Kopierat Från Wikipedia eftersom jag har lite svårt att svara på just den frågan:

"Empati betecknar förmågan att ha medvetande om andra personers känslor. Empatibegreppet är nära besläktat med inlevelse och medkänsla. Empati handlar om en psykisk förmåga att förstå och känna med andra, vare sig personen håller med eller inte; till exempel en psykolog kan ha empati med en brottsling utan att bli likadan, vara likadan eller ha medlidande med brottslingen.

Inom empatiforskningen finns en bred konsensus om att empati är ett komplext fenomen som saknar en enkel definition. Empati studeras inom socialpsykologikognitionspsykologi ochneurovetenskap.

Empati är en komplex psykisk process som innebär (1) att känna vad den andre känner (affektiv empati) (2) att förstå vad den andre känner (kognitiv empati) och (3) en mekanism som kan avgöra från vem (själv/annan) känslan härrör (empatisk precision). De här tre mekanismerna anses vara tätt sammanflätade och beroende av varandra för att empati ska ske. Ibland inkluderas även en fjärde aspekt av empati - att besvara den andre med en medkänsla och vänlig intention (empatisk omtanke). I empatiprocessen samverkar emotionell smitta, perspektivtagande och empatisk precision med varandra för att tillsammans producera en socialt adaptiv respons till en behövande annan."

• Scream2
    Anonym (empatilös) skrev 2012-10-30 11:20:26 följande:
    Kopierat Från Wikipedia eftersom jag har lite svårt att svara på just den frågan:

"Empati betecknar förmågan att ha medvetande om andra personers känslor. Empatibegreppet är nära besläktat med inlevelse och medkänsla. Empati handlar om en psykisk förmåga att förstå och känna med andra, vare sig personen håller med eller inte; till exempel en psykolog kan ha empati med en brottsling utan att bli likadan, vara likadan eller ha medlidande med brottslingen.

Inom empatiforskningen finns en bred konsensus om att empati är ett komplext fenomen som saknar en enkel definition. Empati studeras inom socialpsykologikognitionspsykologi ochneurovetenskap.

Empati är en komplex psykisk process som innebär (1) att känna vad den andre känner (affektiv empati) (2) att förstå vad den andre känner (kognitiv empati) och (3) en mekanism som kan avgöra från vem (själv/annan) känslan härrör (empatisk precision). De här tre mekanismerna anses vara tätt sammanflätade och beroende av varandra för att empati ska ske. Ibland inkluderas även en fjärde aspekt av empati - att besvara den andre med en medkänsla och vänlig intention (empatisk omtanke). I empatiprocessen samverkar emotionell smitta, perspektivtagande och empatisk precision med varandra för att tillsammans producera en socialt adaptiv respons till en behövande annan."

Fast Wikipedia kunde jag hitta själv...vet du vad, jag tror inte på dig, för vet du inte vad det är kan du ju knappast säga att du inte har det, end of story
  • Anonym (Maja)

Hur lever du ditt liv?

• Anonym (empatilös)
    Scream2 skrev 2012-10-30 11:30:07 följande:
    Fast Wikipedia kunde jag hitta själv...vet du vad, jag tror inte på dig, för vet du inte vad det är kan du ju knappast säga att du inte har det, end of story
    Nej, du behöver inte tro på mig.  Jag skrev inte här för att övertyga någon, utan för att svara på frågor från dem som är intresserade.    Jag har hört många människor tala om empati, sett folk gråta till saker som jag själv vet att jag borde gråta till, men känner mig många gånger tom.   

För ett tag sedan så tänkte jag: Okej, jag testar mig själv för att se om jag kommer att känna något. Så jag satte mig på mondo, gore och bisarre forumet på flashback.  Jag tittade då på filmer och bilder från människor som antingen blev mördade eller redan var döda, och jag kände ingenting.   Det var då som jag insåg att det var så, många säger om mig. Att jag har brist på empati.      
  • Anonym (empatilös)
    Anonym (Maja) skrev 2012-10-30 11:32:32 följande:
    Hur lever du ditt liv?
    Helt normalt, egentligen.  Bor hos mamma, min biologiska pappa har jag aldrig träffat.  Tillbringar mycket tid vid datorn.  Har inget jobb, för tillfället.   Glad
  • Anonym

Känner du någonting för människor i din närhet?
    Skulle du bry dig ifall din mamma blev dödad t ex?

Jag är delvis "empatilös".
    Har definitivt känslor för mina närstående, däremot så är mina känslor för mina vänner en lögn. Jag gillar att vara med dem, men jag bryr mig egentligen inte om dem och jag fejkar alltid att jag bryr mig när saker händer.
    Jag känner många som dött men jag har inte brytt mig. 

Blir lycklig av naturkatastrofer då många dör. 

• Velouria

Är det något du är ledsen över? VILL du ha empati?

Jag tog nummer 3000
  • Anonym (empatilös)
    Anonym skrev 2012-10-30 11:49:15 följande:
    Känner du någonting för människor i din närhet?
    Skulle du bry dig ifall din mamma blev dödad t ex?

Jag är delvis "empatilös".
    Har definitivt känslor för mina närstående, däremot så är mina känslor för mina vänner en lögn. Jag gillar att vara med dem, men jag bryr mig egentligen inte om dem och jag fejkar alltid att jag bryr mig när saker händer.
    Jag känner många som dött men jag har inte brytt mig. 

Blir lycklig av naturkatastrofer då många dör. 
    Den som jag har mest känslor för är faktiskt min mamma. Och det är faktiskt något som gör mig lite insane, därför att jag får dåligt samvete när det kommer till mamma.  Dåligt samvete över att jag inte känner så mycket som jag borde göra.   Annars är det mest att jag inte känner något speciellt.  Människor kommer och går, jag har svårt för att sakna människor. Att tycka synd om dem när de är ledsna osv.  

Jag gillar inte den här teatern, det tar på krafterna, och jag är rädd att bli genomskådad.   Känner igen mig i det som du skriver om dig.  
  • Anonym (empatilös)
    Velouria skrev 2012-10-30 11:53:25 följande:
    Är det något du är ledsen över? VILL du ha empati?
    inte direkt ledsen, men ja, jag skulle vilja ha empati.  Jag är nyfiken på hur det känns att ha empati.  Glad
    Hur känns det att ha det, liksom?=)
Svar på tråden Jag har brist på empati - fråga mig vad ni vill!