• LillGris

Världens godaste förrätt?

Ja, inspiration önskas. Varmrätt blir fläskarrérulle fylld med gosiga örter och vitlök och efterätt en basilikapannacotta med apelsin och jordgubbe. Födelsedagsbarnet himself är allergisk mot ägg, nötter, fisk o skaldjur. Tips?

• Svar på tråden Världens godaste förrätt?
  • annzah

Jag tycker att avocadosallad med grapefrukt är helt otroligt gott som förrätt. Fräscht och inte för mättande, men ändå substantiellt.

• annca

Chevregratinerade rödbetor med färsk apelsin-o-endivesallad.

Rökt renstek med färskriven pepparrot och äpple på riktigt grovt rågbröd.

Sallad på apelsiner, kokta rödbetor och finstrimlad salladskål med ädelostdressing.

Varm västerbottegratinerad avacado med rökt kött.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • LillGris
    annca skrev 2012-10-30 13:03:26 följande:
    Sallad på apelsiner, kokta rödbetor och finstrimlad salladskål med ädelostdressing.

Varm västerbottegratinerad avacado med rökt kött.

Båda dessa låter fantastiska, har du recept? :)
  • Caysa

Rullar av Parmaskinka, fyllda med chèvre och färsk basilika! Serveras med melon! Mums!

• annca
    LillGris skrev 2012-10-30 13:15:09 följande:

Båda dessa låter fantastiska, har du recept? :)
    Apesinsalladen är riktigt enkel!
    Koka ett par färska rödbetor, räkna en liten per person, elelr två på en stor.  Skala, det går bäst om de är kokta först, då kan man liksom bara dra av skalet, och skär dem  i fina klyftor (Det går att använda inlagda också då blir salladen ännu syrligare :) )
    Skala och skiva apelsinerna. Det blir vackert om man lyckas skiva den så det blir hela runda skivor.
    Strimla salladskålen och bred ut ganska tunnt på  faten. Lägg  apelsinskivorna ovanpå, en halv apelsin per portion brukar bli lagom och toppa med rödbetsklyftorna som blomblad.
    Rör ihop en ädelostdressing av rejält med smulad ädelosr och några msk vispgrädde. Servera i såsskål till.

Gratinerad avacado
    Dela avacadon och skala den. Dela i klyftor. Lägg i ugnsfasta portionsformat (tapasskålar brukar bli bra).
    En halv avacado per person.
    Strimla det rökta köttet och lägg över avacadon. Toppa med riktigt rikligt med västerbottensost och gratinera i 225 grader tills osten börjat lite lätt få färg.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Voluptuous Shalimar

Absolut godast enligt mig:

fois gras med rostat bröd och tunnskivat hårt päron

ostron med olika tillbehör

bubblare:

toast skagen eller liten räkmacka (ja, det är sånt man får dille på i en stad som Frankfurt där räkorna heter Krabben och är stora som ärtor - suck).

• Voluptuous Shalimar
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-10-30 17:16:42 följande:
    Absolut godast enligt mig:

fois gras med rostat bröd och tunnskivat hårt päron

ostron med olika tillbehör

bubblare:

toast skagen eller liten räkmacka (ja, det är sånt man får dille på i en stad som Frankfurt där räkorna heter Krabben och är stora som ärtor - suck).
    ojsan, foie gras ska det förstås stå Skäms
Svar på tråden Världens godaste förrätt?