Nykter alkoholist sen 3 år men känner sådan skam
Måste bara instämma med de föregående talarna. :) Jag blir så glad så jag gråter när jag läser ditt (ts) inlägg. Jag blir så sjukt imponerad över människor som lyckas ta sig ur missbruk!! Och tänk vilken kärlek du visar dina barn genom detta. Själv har jag växt upp med föräldrar som alltid varit nykterister mycket pga vad de sett att alkoholen kan göra med människors liv. Det är jag väldigt tacksam för och har även själv valt att leva likadant. Sen skulle jag bara vilja säga, apropå skam, att det är ingen som kan vara en perfekt förälder. Mina nyktra föräldrar som på så många sätt har gett mig en så bra barndom, misslyckades ändå med att se att jag blev utsatt för sexuella övergrepp under flera år, och även med att ge den hjälp jag behövde när det uppdagades. Det är något som de måste leva med. Jag ser det som så, att skam är något som behövs för att vi ska förstå att vi har gjort något fel. Men det finns ingen vinst med att låta skammen vara kvar. När vi inser våra misstag och tar vårt ansvar och gör vad vi kan för att rätta till dem, så har vi uppfyllt skammens syfte och får släppa den (ja jag vet det är inte så lätt som det låter..:)). Dina barn kommer att vara så stolta över dig när de blir äldre och förstår! KRAM