Nykter alkoholist sen 3 år men känner sådan skam
Hej!
Jag har varit nykter i snart tre år också. Men jag känner inte alls igen mig i det du skriver - jag känner ingen skam alls. Jag kan ångra vissa saker jag gjort när jag hade druckit; och det är ju helt naturligt. Men jag skäms inte för att jag är alkoholist, om du förstår.
Det intressanta är däremot att jag inte har kommit riktigt lika långt med att bearbeta att jag var mobbad som barn - jag känner mer skam för att jag var mobbad än för att jag är alkoholist!
Och jag har äntligen börjat förstå varför. När jag gick behandling och sen AA så har jag pratat och pratat om alkoholismen, berättat för alla i min närhet som det känts relevant för och så vidare. Men det här med att jag varit mobbad hade jag inte pratat om tillräckligt!
Så jag har börjat med det också. Och vet du, det hjälper. Så, jag vet att du skrev om att du gått i behandling och på AA, men har du verkligen berättat om de här situationerna som du ser framför dig när det gäller dina barn? Du kanske behöver prata om dem flera gånger? Så prata och prata. Gå inte och bär på skammen!
Kram