Japp,här har du en till. Jag är en tjej på 33 år som flyttat runt lite här och var i Sverige och nu tillsist hamnat i Stockholm..eller ja...i Nynäshamn mer exakt.
Jag kommer ursprungligen från Skåne,men även mina vänner jag haft där sen ungdomens glada dagar har spridit ut sig runtom i landet. Så det blir ju att man inte har någon vän att träffa och umgås med...shopping,fika,träna etc. Kontakten hålls sporadiskt via FB och telefon,inget mer.
Eftersom Nynäshamn är sista anhalten innan Polen,Gotland och Litauen så är det heller ingen som har "vägarna förbi" och hälsar på. Det är bara jag som ska kuska runt. Less!!
Just Stockholm är extra svårt att skaffa vänner i,tror jag. Särskilt kvinnliga sådana. Man kan ju skaffa manliga vänner oxå men det brukar oftast handla om att dom vill ligga. Sen när man är över 30 så är det svårt att slå sig in i ett redan etablerat kompisgäng...där de flesta dessutom har barn. Jag har inga barn. Är sambo och vi har en hund men det är ju inte lättare att träffa folk för det. Han har ju sina vänner som han känt sedan barnsben....och det är samma sak där. Man kommer liksom inte in i gemenskapen.
Tänker lite på "Solsidan" där Anna försökte passa in bland överklassdamerna och hon säger "Nä nu ska det här fattiga fettot ut och ta sig en rök" :D Lite så,fast jag talar skånska och är knappast överklass. Det är ju inte hans vänner heller...men dom är yngre och har levt ett helt annat liv än vad jag har. Det spelar ju faktiskt ingen roll egentligen HUR man levt...men att det ska vara så svårt att "få va med"?
I Stockholm verkar det dessutom som att man inte har tid att lära känna nytt folk...inte i denna åldern. Alla har "fullt upp" med allting. VAR träffar man vänner? Jag skulle så gärna vilja ha en tjejkompis! Är så trött på att va ensam...att aldrig kunna dra ut en sväng på stan eller vadfansomhelst med en tjejkompis och prova kläder i timmar. Va fan ska man göra? Sätta in en kontaktannons? Gå fram till nån på stan rent spontant o fråga "Hej! Jag har inga vänner,vill du bli min vän?". I STOCKHOLM? Haha. Man hade ju blivit inspärrad. Jisses.
Nån mer?