lövet2 skrev 2012-10-30 15:15:28 följande:
Alla barnen har inte sportat, men 2 av dem har spelat fotboll. Eftersom de mått bättre på sommaren än på vintern, så har fotboll funkat bättre än många andra sporter.
Träning minskar inte smärtan, men det bygger upp musklerna så att lederna belastas mindre. Problemet är att med fel eller för mycket träning, så blir inflammationerna värre och skadorna större. Det gäller att balansera på en knivegg där.
Mina barn har varit olika. En har haft värst i knän, fotleder och handleder. En annan värst i nacke/rygg osv. Och nej, jag var nog inte lika orolig som du är. Vi hade ett par vänner vars barn just fått diabetes, och ett par andra barn som just fått ett hyperallergiskt barn och ständigt fick åka ambulans. Reumatism kändes inte som jordens undergång med det perspektivet ...
Nu har jag fått en bättre syn på vad det är och förhoppningsvis får vi snart en läkartid så hon får reda på om hon har reumatism eller inte. På vårdcentralen visade testerna att det var stor risk för reumatism. Min dotter har ont i alla lederna, men värst i knän och fingrar då de svullnar väldigt mycket. Hur gamla var dina barn när de fick reumatism? Är det vanligare att få det under tonåren och kan det även försvinna med åren?