• Anonym

Hur snabbt kan man få biverkningar av sertralin ?

Börja äta igår har alltså ätit två dagar . Känner mig jätte konstig och ännu mera nervös . Är det min ångest som gör att jag bara inbillar mig eller kan man få biverkningar som det efter två dagar ?

• Svar på tråden Hur snabbt kan man få biverkningar av sertralin ?
  • Blaha

Man kan få biverkningar väldigt snabbt. Jag får första dagen av Sertralin.

• Anonym

Setralin är en bra medicin mot ångest, depresion, panikångest enligt mig.. Har tagit den från och till i perioder i livet när det inte gått att komma upp från botten.. Jag får biverkningar efter bara några timmar när jag börjat med den, mår dåligt och sämre blir det.. men sen vänder allt efter 1-2 veckor och då går allt upp och man kan såsmåningom hitta en balans i livet och börja må lite bättre..

biverkningar som rastlöshet, trötthet, ångest, gäspningar brukar försvinna innom en månad, så mitt råd är att hålla ut åtminstonde 1 månad för det blir bättre.  

• Apopan

På en gång i princip. Försök att fokusera på att det är just medicinens fel, och härda ut ett par/tre veckor, det är värt det (när medicinen fungerar vill säga).
    Lycka till!

• Anonym
    Apopan skrev 2012-10-30 16:34:00 följande:
    På en gång i princip. Försök att fokusera på att det är just medicinens fel, och härda ut ett par/tre veckor, det är värt det (när medicinen fungerar vill säga). Lycka till!

Okej då är det säkert en biverkning då . Jag kände mig tidigare idag jätte konstig , att jag sjäv var konstig alltså och typ lite värre ångest . Men samtidigt har jag stundvis mått lite lite bättre än vanligt . Kan man känna sig lite bättre efter två dagar redan oxå eller bara inbillning ?
  • Apopan

Ts: det är nog inte medicinen som är anledningen, men bra att du inte bara mår apa iaf :)
    Om du känner att du mår sämre än du kan hantera så får du inte tveka att ringa till den (eller kliniken) som är ansvarig för att ha skrivit ut medicinen. Jag antar att du har terapi i samband med medicinen(?), ring då och be om att få prata med din psykolog.
    Har du inte blivit informerad om detta när du fick medicinen utskriven förresten?

• Anonym
    Apopan skrev 2012-10-30 17:40:54 följande:
    Ts: det är nog inte medicinen som är anledningen, men bra att du inte bara mår apa iaf :) Om du känner att du mår sämre än du kan hantera så får du inte tveka att ringa till den (eller kliniken) som är ansvarig för att ha skrivit ut medicinen. Jag antar att du har terapi i samband med medicinen(?), ring då och be om att få prata med din psykolog. Har du inte blivit informerad om detta när du fick medicinen utskriven förresten?

Jo jag går i terapi oxå men läkaren sa inget om att jag skulle höra av mig om det vart jobbigt . Jag fråga innan jag skulle gå från läkar besöket om vi skulle höras mer då sa han att jag skulle testa 3 veckor sen om det inte kändes som det hjälpte då skulle jag höra mig .
  • Apopan

Ts: Det kan jag tycka är lite dåligt och oansvarigt. Har gått på sertralin i omgångar sedan tonåren och vid första utskrivningen så har de alltid varit noga med att informera mig om att en (nästan alltid) mår piss i början, och att t.om allvarliga självmordstankar är vanliga trots att en inte haft det innan. Därmed att det är extra viktigt att veta att det är just en biverkning som går över, det blir bättre. Kanske inte alltid så bra som en hoppats, men sertralin hjälper många... Hoppas det är mer undantag än regel att de inte är mer informativa och hjälpsamma än de verkat vara i ditt fall. Men ring din terapeut/psykklinik och fråga och prata om det är något. Det har du all rätt till.

• Anonym
    Apopan skrev 2012-10-30 18:38:52 följande:
    Ts: Det kan jag tycka är lite dåligt och oansvarigt. Har gått på sertralin i omgångar sedan tonåren och vid första utskrivningen så har de alltid varit noga med att informera mig om att en (nästan alltid) mår piss i början, och att t.om allvarliga självmordstankar är vanliga trots att en inte haft det innan. Därmed att det är extra viktigt att veta att det är just en biverkning som går över, det blir bättre. Kanske inte alltid så bra som en hoppats, men sertralin hjälper många... Hoppas det är mer undantag än regel att de inte är mer informativa och hjälpsamma än de verkat vara i ditt fall. Men ring din terapeut/psykklinik och fråga och prata om det är något. Det har du all rätt till.

Okej jobbigt om det blir värre först då kan det nästan bli så att man ger upp medicin ju . Och jag hoppas den hjälper mycket så det är värt det . Vad fick du för biverkningar och hur mådde du i början ?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-30 16:31:15 följande:
    Setralin är en bra medicin mot ångest, depresion, panikångest enligt mig.. Har tagit den från och till i perioder i livet när det inte gått att komma upp från botten.. Jag får biverkningar efter bara några timmar när jag börjat med den, mår dåligt och sämre blir det.. men sen vänder allt efter 1-2 veckor och då går allt upp och man kan såsmåningom hitta en balans i livet och börja må lite bättre.. biverkningar som rastlöshet, trötthet, ångest, gäspningar brukar försvinna innom en månad, så mitt råd är att hålla ut åtminstonde 1 månad för det blir bättre.  

Så den kommer förhoppningsvis hjälpa ? Hur hjälpte medicin just dej ?
Svar på tråden Hur snabbt kan man få biverkningar av sertralin ?