• Spexig

Känner du till du-reformen?

Jag trodde alla människor visste om att vi i Sverige kring sent 60- tidigt 70-tal gjorde en medveten satsning att få bort niandet och att tilltala i tredjeperson som ett led i att öka jämlikhet o demokrati, men de senaste veckorna har jag av en slump vid två tillfällen hamnat i konversation med folk i min egen ålder (kring 30) och upptäckt att ingen av dessa sammanlagt fem personer ens känt till begreppet "du-reformen". Inte heller att det bland människor över en viss ålder är direkt oartigt att nia.

Tänkte lite ovetenskapligt ta reda på hur det ligger till. 

Vill nån läsa finns info här.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Dureformen 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Känner du till du-reformen?
  • Sunt förnuft

Nej, jag kände inte till den och det känns inte som någon viktig information i dagens samhälle  :-P

• Lilia

Nia har alltid varit oartigt i Sverige. Här pratade vi i tredje person, vilket jag tycker är synd att vi inte gör längre.

• Sunt förnuft
    Lilia skrev 2012-10-30 16:42:30 följande:
    Nia har alltid varit oartigt i Sverige. Här pratade vi i tredje person, vilket jag tycker är synd att vi inte gör längre.
    Nu ska hon inte vara omöjlig!
  • Utropstecknet

Ja. Vår lärare i samhällskunskap gick igenom reformen när vi läste om Sveriges moderna historia (högstadiet).

• annca

Det trodde jag tillhörde allmänbildningen. Förvånad

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Winterfell

Jepp. Jag ska inte komma och påstå att jag känner till den i detalj, men i stora drag och jag har läst om det flera gånger.

• Exoplanet

Ja, den känner jag till. Det var en intressant företeelse som är långt ifrån självklar i många andra länder. Bra symbolisk strategi.

• slangbella

Nej, aldrig hört talas om. Ändå är jag hyfsat allmänbildad Förvånad

(¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
Svar på tråden Känner du till du-reformen?