• Anonym (Mamma till pojke)

    Min son slåss, även på dagis har jag fått reda på idag fan va pinsamt

    Har haft lite struligt med pojken här hemma den senaste tiden då han har börjat slåss så fort han inte får som han vill. Nu idag har jag även fått höra från dom andra barnen på dagis att min son slagits där med. Jag har aldrig fått höra från fröknarna att han slagits men det är ju inte direkt kul när jag sitter och ska klä på min son för att gå hem och två barn kommer fram och bara pratar lite allmänt och sen helt plötsligt vräker dom ur sig att vet du va X gjorde idag jag satt och lekte och så ville X ha samma sak som mig och då slog han mig när jag inte ville det. Det första jag tänkte på var om det andra barnet hade slagit tillbaka på min lilla kille. Även om jag själv stör mig rejält på hans beteende så är det något av det värsta jag kan tänka mig att någon skulle slå min son. Hur kan vi jag, hans pappa och dagis samarbeta kring detta så att det löser sig?

    Hade ju också varit kul att förstå VARFÖR han slåss.  

  • Svar på tråden Min son slåss, även på dagis har jag fått reda på idag fan va pinsamt
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    När små barn slåss är det ett tecken på att något inte känns riktigt bra för dem. En väldigt naturligt orsak kan vara att barnet inte pratar eller kan göra sig förstådd och då tar till kroppsspråket för att visa vad de vill. Du skrev inte hur gammal din son är, men det du säkert kan hjälpa honom med är att prata om att det inte är något bra sätt att få sin vilja igenom genom att slåss. På hemmaplan bör du aktivt hindra honom när han vill slåss.
    Dessutom tycker jag att du ska ta ett samtal med personalen på förskolan så att ni kan ha ett likartat förhållningssätt när ni hjälper och stöder honom i detta.
    Eftersom det oftast är brist på ord som orsakar detta beteende så är det bästa stödet att prata, tolka och förklara så kommer det att bli lättare för honom när han blir duktigare på att uttrycka sig i ord.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark
     

Svar på tråden Min son slåss, även på dagis har jag fått reda på idag fan va pinsamt