• myslaxen

Säga upp en visstidsanställning i förtid?

Hej,

Jag har ett i-lands dilemma som jag skulle behöva hjälp med.

Jag påbörjade en anställning 1 oktober i år och kontraktet gäller fram till den 31 december. Min andra dag på jobbet fick min sambo reda på att han skulle på jobb i Indien till början på januari och han har förhandlat till sig att hans företag betalar flygbiljetter och uppehälle även för mig under hela vistelsen. Jag vill SJÄLVKLART åka dit, han har varit där i snart 3 veckor. Det stora problemet är min anställning.

Jag är inhyrd via ett bemanningsföretag och personerna som har varit på den här positionen innan mig har skapat stora problem för kunden då de har varit mycket sjukskrivna och slarviga (också anställda via samma bemanningsföretag). Nu känns det som att de känner att de äntligen har hittat någon som de kan lita på och som fungerar. Därför känner mig som ett stort as som nu funderar på att säga upp mig.

Ett stort frågetecken i saken är också att jag har tolkat LAS som att man inte får säga upp en tidsbeställd anställning, någon som har koll på hur det fungerar? Bemanningsföretaget har ett kollektivavtal men jag vet inte vad som står där angående uppsägningstider osv.

Jag kan också tillägga att det inte finns några tankar från kundföretaget att anställa mig efter kontraktet har löpt ut så jag riskerar inte att "sumpa" en anställning genom att sluta.

Jag vet att det bara är 2 månader kvar på anställningen och visst - jag borde kanske bara stanna kvar men hur ofta får man en gratis vistelse i Indien i 2 månader? 

Någon som har någon klok tanke? Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Säga upp en visstidsanställning i förtid?
  • madeleine76
    myslaxen skrev 2012-10-30 19:35:48 följande:
    Hej,

Jag har ett i-lands dilemma som jag skulle behöva hjälp med.

Jag påbörjade en anställning 1 oktober i år och kontraktet gäller fram till den 31 december. Min andra dag på jobbet fick min sambo reda på att han skulle på jobb i Indien till början på januari och han har förhandlat till sig att hans företag betalar flygbiljetter och uppehälle även för mig under hela vistelsen. Jag vill SJÄLVKLART åka dit, han har varit där i snart 3 veckor. Det stora problemet är min anställning.

Jag är inhyrd via ett bemanningsföretag och personerna som har varit på den här positionen innan mig har skapat stora problem för kunden då de har varit mycket sjukskrivna och slarviga (också anställda via samma bemanningsföretag). Nu känns det som att de känner att de äntligen har hittat någon som de kan lita på och som fungerar. Därför känner mig som ett stort as som nu funderar på att säga upp mig.

Ett stort frågetecken i saken är också att jag har tolkat LAS som att man inte får säga upp en tidsbeställd anställning, någon som har koll på hur det fungerar? Bemanningsföretaget har ett kollektivavtal men jag vet inte vad som står där angående uppsägningstider osv.

Jag kan också tillägga att det inte finns några tankar från kundföretaget att anställa mig efter kontraktet har löpt ut så jag riskerar inte att "sumpa" en anställning genom att sluta.

Jag vet att det bara är 2 månader kvar på anställningen och visst - jag borde kanske bara stanna kvar men hur ofta får man en gratis vistelse i Indien i 2 månader? 

Någon som har någon klok tanke? Hur skulle ni göra?
    min spontana tanke är att det finns så många arbetslösa därute som supergärna skulle vilja ha jobbet du har nu..vore jag du så hade jag nog sagt upp mig .. Underbr chans att få komma ut ju!
  • madeleine76
    madeleine76 skrev 2012-10-30 19:41:46 följande:
    min spontana tanke är att det finns så många arbetslösa därute som supergärna skulle vilja ha jobbet du har nu..vore jag du så hade jag nog sagt upp mig .. Underbr chans att få komma ut ju!

ja jag menar att du kanske inte behöver ha dåligt sanvete för företagets skull, de kanske snart hittar någon..sen kan du ju ge dem en vecka eller två på att hitta någon annan..
  • Philippa

Enligt lag får du inte säga upp dig innan kontraktet är slut.. bara om du har arbtesgivarens tillstånd....

• madeleine76
    Philippa skrev 2012-10-30 19:51:13 följande:
    Enligt lag får du inte säga upp dig innan kontraktet är slut.. bara om du har arbtesgivarens tillstånd....

men hon måste ha skrivit på ett anställningsbevis? Där brukar villkoren stå på baksidan.
  • Mallis92

Det krävs synnerliga skäl eller att det är avtalat från början för att en visstidsanställning ska kunna avslutas i förtid. Du bör alltså kolla upp avtalsvillkoren. En resa kommer sannolikt inte att ses som ett synnerligt skäl

• Kjell2

Beror helt på vad som står i ditt kontrakt och kollektivavtal. Grundregeln är att du inte kan sluta mot arbetsgivarens villja innan anställningstiden gått ut, dvs 31 dec. Men det finns många undantag i kollektivavtal och anställningsavtal.

Sen kan det alltid vara värt att ta en diskussion med arbetsgivaren och se vad som sägs. Med lite köp och sälj kanske det går att hitta en lösning.

• Din för 25 öre

Jag tackar aldrig ja till en visstidsanställning utan att först förhandla fram en ok uppsägningstid, just i rädsla för att hamna i en situation liknande den du beskriver. Mitt förslag är att du pratar med din arbetsgivare och försöker komma fram till en lösning som passar er båda. Om det inte fungerar så är det väl egentligen bara att påminna arbetsgivaren om att den inte direkt kan förvänta sig att en livegen anställd gör ett bra jobb..

Jag har en vän som tvingades stanna kvar på sin projektanställning mot sin vilja. Då det inte gick att resonera med arbetsgivaren, valde hon att sitta och rulla tummarna i flera månader. Vem tjänade på det?

• Occam

Som det redan har skrivits, visstidsavtal kan i normalfallet inte sägas upp av någon part i förtid, men till min kännedom brukar dock arbetsgivare sällan kräva att den regeln följs om den anställde vill säga upp sig. Dock kan man förväntas arbeta normal uppsägningstid (en-tre månader beroende på tjänst och avtalsområde). om bemanningsföretag beter sig annorlunda är jag dock osäker på, men oavsett så kommer du nog bara genom att ta diskussion om frågan inte få några nya påhugg via bemanningsföretaget i fråga heller ...

• Jellybeanbaby

Alla anställningsformer bör ha minst 1 månad uppsägningstid enligt LAS.

Har man jobbat länge kan det bli 6 mån uppsägningstid.

Visstidsanställning? Titta vad det står i ditt kontrakt.

Hur länge är han kvar i Indien?

• myslaxen

Tack för input!

Han är kvar i Indien till början på Januari.

Det står inget i mitt avtal om någon uppsägningstid. Har nu självt läst LAS och det verkar ju onekligen som att jag inte kan säga upp mitt avtal innan tiden är slut. Pratade dock med bemanningsföretaget idag och sa som det var och de var inte alltför negativt inställda så det känns ju bra. Imorgon ska jag prata med min närmsta chef på företaget där jag jobbar....så wish me luck!

Om jag vill säga upp mig, har jag då någon skyldighet att lämna några skäl till detta? Förutsatt att jag får säga upp avtalet och inte behöver beaktansvärda skäl.... 

• Kjell2
    myslaxen skrev 2012-11-01 23:25:26 följande:
    Tack för input!

Han är kvar i Indien till början på Januari.

Det står inget i mitt avtal om någon uppsägningstid. Har nu självt läst LAS och det verkar ju onekligen som att jag inte kan säga upp mitt avtal innan tiden är slut. Pratade dock med bemanningsföretaget idag och sa som det var och de var inte alltför negativt inställda så det känns ju bra. Imorgon ska jag prata med min närmsta chef på företaget där jag jobbar....så wish me luck!

Om jag vill säga upp mig, har jag då någon skyldighet att lämna några skäl till detta? Förutsatt att jag får säga upp avtalet och inte behöver beaktansvärda skäl.... 

Brukar vara lugnast att berätta som det är i stället för att trassla in dig i en massa hitta-på. Samma sak att inte säga något allt, tänk på att du är beroende av arbetsgivarens god vilja i detta fall. Reglerna är på chefens sida, inte din.
  • MadHatter

Vad jag har lärt mig handlar det om hur avtalet är formulerat. Står det bara ett slutdatum finns ingen uppsägningstid. Står det däremot "för viss tid dock längst tom..." finns uppsägningstid.

Sen kan man ju alltid diskutera med chefen.

Svar på tråden Säga upp en visstidsanställning i förtid?