Säga upp en visstidsanställning i förtid?
Hej,
Jag har ett i-lands dilemma som jag skulle behöva hjälp med.
Jag påbörjade en anställning 1 oktober i år och kontraktet gäller fram till den 31 december. Min andra dag på jobbet fick min sambo reda på att han skulle på jobb i Indien till början på januari och han har förhandlat till sig att hans företag betalar flygbiljetter och uppehälle även för mig under hela vistelsen. Jag vill SJÄLVKLART åka dit, han har varit där i snart 3 veckor. Det stora problemet är min anställning.
Jag är inhyrd via ett bemanningsföretag och personerna som har varit på den här positionen innan mig har skapat stora problem för kunden då de har varit mycket sjukskrivna och slarviga (också anställda via samma bemanningsföretag). Nu känns det som att de känner att de äntligen har hittat någon som de kan lita på och som fungerar. Därför känner mig som ett stort as som nu funderar på att säga upp mig.
Ett stort frågetecken i saken är också att jag har tolkat LAS som att man inte får säga upp en tidsbeställd anställning, någon som har koll på hur det fungerar? Bemanningsföretaget har ett kollektivavtal men jag vet inte vad som står där angående uppsägningstider osv.
Jag kan också tillägga att det inte finns några tankar från kundföretaget att anställa mig efter kontraktet har löpt ut så jag riskerar inte att "sumpa" en anställning genom att sluta.
Jag vet att det bara är 2 månader kvar på anställningen och visst - jag borde kanske bara stanna kvar men hur ofta får man en gratis vistelse i Indien i 2 månader?
Någon som har någon klok tanke? Hur skulle ni göra?