• Blivande SuperMorsa

Farligt att koppla in tvättmaskin inne på toan/duschen?

Flyttade till ny lägenhet och min Hyresvärd hjälpte mig hämta hem en tvättmaskin som ska kopplas in på min toalett/dusch. Jag ringde hyresvärden och frågade när elektrikern skulle komma och han sa då att det blivit olagligt att koppla in el i duschen så. Han kopplar in maskinen ändå och jag får lova att inte duscha samtidigt som jag tvättar för då kan jag få ström i mig, sa han. Undrar nu hur jag ska tänka om det här. Hur pass farligt är det eg? För skulle det vara så farligt skulle han väl inte anlita elektriker och koppla in den åt mig? Han vet att jag dessutom har två små barn. Flera jag känner har ju tvättmaskin och det är väl mer vanligt än ovanligt att man har det? Vad tänker ni??

• Svar på tråden Farligt att koppla in tvättmaskin inne på toan/duschen?
  • mammatill6

Det är fullt tillåtet och görs det korrekt av en riktig elektriker så är det helt ofarligt.

• Björckan

Men har du tvättmaskinen i duschen? Så länge sladdarna är inkopplade av en riktig elektriker och maskinen inte riskerar att få vatten på sig så ska det väl vara lugnt?

• Loket

Enligt dagens regler skall man ha en jordfelsbrytare kopplad till tvättmaskin / torktumlare och i regel får man ej ha en inkoppling i form av stickkontakt utan det skall vara en fast installation.

Hur långt avstånd är det mellan duschen och där tvättmaskinen står?

Du kan köpa en förhöjningssockel som gör att tvättmaskinen kommer upp ca 30 cm från golvet då är den ej i direktkontakt med vatten som kan finnas på golvet, sådana kan du köpa på t.ex. elgiganten. 

www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/O352135/forhojningssockel

Sedan kan det vara bra att ha en fast duschvägg mellan maskinen och duschen alternativt en duschkabin så man förhindrar att vatten kan stänka på maskinen när man duschar.

• Blivande SuperMorsa

Det är bara ett duschdraperi som skyddar från vattnet. Jag utgår ifrån att min Hyresvärd anlitar en riktig elektriker så det borde väl inte vara någon fara då?

• Coyote

Det beror ju som sagt på hur den är inkopplad, via ett vanligt uttag, eller är det en fast installation? Och hur långt är det mellan duschblandare och tvättmaskin?

• Loket
    Blivande SuperMorsa skrev 2012-10-30 20:47:21 följande:
    Det är bara ett duschdraperi som skyddar från vattnet. Jag utgår ifrån att min Hyresvärd anlitar en riktig elektriker så det borde väl inte vara någon fara då?
    Jag har diskuterat detta med folk då jag har en tvättmaskin + torktumlare bredvid en dusch med bara ett duschdraperi som skydd mellan dem (då är maskinerna uppe på en förhöjningssockel som jag länkade till tidigare) och svaret jag har fått är nja, enligt vissa är det inte tillåtet medan andra säger att det skall vara okey så det är alltså olika åsikter om detta.

I vilket fall som helst så måste man ha en jordfelsbrytare kopplat mellan säkringsskåpet och tvättmaskinen så den löser ut vid eventuella jordfel.

Mina maskiner kör jag bara när det inte är någon som duschar och det är upptorkat i toaletten, aldrig när folk använder duschen samtidigt.

Du kan titta på maskinen vilken ip-klassning den har om den är x4-klassad så tål tvättmaskinen vattenstänk / lättare vattenstril vilket en som är ip 21-klassad ej gör. Vilken ip-klassning den har finns på någon dekal på maskinen.
  • Coyote
    Loket skrev 2012-10-30 21:06:59 följande:
    Jag har diskuterat detta med folk då jag har en tvättmaskin + torktumlare bredvid en dusch med bara ett duschdraperi som skydd mellan dem (då är maskinerna uppe på en förhöjningssockel som jag länkade till tidigare) och svaret jag har fått är nja, enligt vissa är det inte tillåtet medan andra säger att det skall vara okey så det är alltså olika åsikter om detta.

I vilket fall som helst så måste man ha en jordfelsbrytare kopplat mellan säkringsskåpet och tvättmaskinen så den löser ut vid eventuella jordfel.

Mina maskiner kör jag bara när det inte är någon som duschar och det är upptorkat i toaletten, aldrig när folk använder duschen samtidigt.

Du kan titta på maskinen vilken ip-klassning den har om den är x4-klassad så tål tvättmaskinen vattenstänk / lättare vattenstril vilket en som är ip 21-klassad ej gör. Vilken ip-klassning den har finns på någon dekal på maskinen.
    Den kan sitta innanför luckan, bara ett tips.
Svar på tråden Farligt att koppla in tvättmaskin inne på toan/duschen?