• tilde72

Föräldrarsamtal på förskolan

Jag är intresserad av att få reda på vad Du som förälder vill veta på ett föräldrasamtal på din förskola. Vad är det egentligen som man vill veta om sitt barn? Och hur många gånger per år är samtalen? 

• Svar på tråden Föräldrarsamtal på förskolan
  • Busbellan

Är med intresserad av vad föräldrar faktiskt vill veta, är väldigt svårt tycker jag att få till ett samtal utan att bedöma barnet i fråga

Men jag är ju förälder också och kan tänka på vad jag vill veta det som är mest intressant tycker jag är hur dte fungerar socialt, vad och med vem leker mitt barn mm mm
    Vill också gärna höra om mitt barns starka sidor.
    Ang hur ofta det är samtal så är det väl så överallt att föskolan ska erbjuda ett samtal per termin sen behöver ju inte föräldern tacka ja till det   

Mamma till Nora, August och Ella
  • Vinterankan

Jag vill veta hur fantastisk min dotter är Glad

Det jag framförallt tycker är bra är att man får en möjlighet att diskutera sidor hos barnet och om man uppfattat det lika. Min dotter är ganska bestämd och verkar rätt omtyckt av kompisarna och jag är väldigt orolig att hon blir för bossig, inte låter alla vara med och liknande och då är det bra att kunna prata med förskolan att jag vill att de ska vara uppmärksamma på om hon inte är riktigt snäll mot något annat barn. Så lite det att jag får en möjlighet att berätta vad jag själv uppfattar för saker hos dottern som jag tycker hon behöver arbeta på och se om de uppfattar samma sak.

• vivla

Vilken bra tråd :) har också funderat lite på det! Nu när jag själv är förälder, tänker jag på vad jag vill veta. Jag vill bara veta att mitt barn har kul! Att hon har vänner, hur hon fungerar i grupp osv. Tycker samtalen ibland blir för "uppblåsta" man diskuterar ju alltid lite allmänt när föräldrarna kommer ändå :)

• Anne69

Jag vill veta hur just mitt barn utvecklas mot målen i läroplanen! en seriös förskola bör göra bedömningar av det enskilda barnets måluppfyllelse även om målen är skrivna på gruppnivå.

• Duckan

Jag vill veta hur min dotter funkar i gruppen, hur hon är mot kamrater, om hon är snäll eller en bråkmakerska, om hennes utveckling går åt rätt håll.

• Busbellan
    Anne69 skrev 2012-10-31 10:08:42 följande:
    Jag vill veta hur just mitt barn utvecklas mot målen i läroplanen! en seriös förskola bör göra bedömningar av det enskilda barnets måluppfyllelse även om målen är skrivna på gruppnivå.

En seriös förskola bedömer INTE det enskilda barnet eftersom vi inte får göra det
  • Anne69
    Busbellan skrev 2012-10-31 10:29:25 följande:

En seriös förskola bedömer INTE det enskilda barnet eftersom vi inte får göra det

Intressant, hur menar du då? Men berätta gärna om att man inte ska bedöma det enskilda barnet. Hur gör man då behovsbedömningar? På känsla?

Jag vill ju självklart tala om mitt barn och inte om barngruppens utveckling i stort, även om målen är satta på den nivån. Att ha ett utvecklingssamtal om gruppen känns helt ointressant för mig.   
  • Duckan

Så jobbar vår fsk också Anne69, de beömder inte individen. Lite diffust det där dock kan jag tycka då de självklart skulle tala om för oss föräldrar om barnet behövde en resurs och vad det kan grunda sig på tex. Då är ju en enskild bedömning gjord.
    Orkar du utveckla Busbellan?

• Busbellan

Sitter bara med telefonen nu och orkar inte skriva så mycket då men återkommer när jag sitter vid en dator

• Duckan

Jag förstår. Tror att jag vet hur fsk menar, men kan inte formulera det rätt till Anne69 dock.

• sina

Jag vill först och främst höra hur fantastisk min unge är - alltså alla positiva saker de ser hos henne.

Sen vill jag veta om det är något särskilt de har lagt märke till som hon/de/vi behöver jobba med. Bits hon? Har hon svårt att följa instruktioner? Vill hon gärna bestämma och dominera leken? Då vill jag veta det.

Och så vill jag veta hur hon utvecklas. Klart att jag märker själv hur hon pratar bättre och bättre, att hon plötsligt kan hoppa på ett ben, att hon numera kan leka med kompis X utan att slå henne, men jag vill höra förskollärarens perspektiv.

Dessutom får de gärna ta upp om det är något vi som föräldrar gör "fel". Läcker vinterskorna? Tar vi för lång tid på oss vid hämtning? Är vi dåliga på att ta hand om lappar?

• strojes

Jag vill veta hur barnet är i olika situationer på förskolan, hur mitt barn fungerar socialt med de andra barnen, vad mitt barn får göra på förskolan och hur det löser olika uppgifter. Hur barnet är i den fria leken är också intressant att få veta, vilka barnet väljer att leka med (om det alltid är samma barn eller om det är olika kompisar).

På mina barns förskola går de igenom de olika aktiviteterna de har under en vecka och berättar kort om vad de gör då och hur barnet tar till sig det de gör och hur det är. Bedömmer gör vi ju egentligen hela tiden så det är svårt att komma ifrån och att man sedan ska sätta mål att jobba mot enligt läroplanen så blir ju bedömningen ett faktum.

• strojes
    strojes skrev 2012-10-31 15:34:03 följande:
    Jag vill veta hur barnet är i olika situationer på förskolan, hur mitt barn fungerar socialt med de andra barnen, vad mitt barn får göra på förskolan och hur det löser olika uppgifter. Hur barnet är i den fria leken är också intressant att få veta, vilka barnet väljer att leka med (om det alltid är samma barn eller om det är olika kompisar).

På mina barns förskola går de igenom de olika aktiviteterna de har under en vecka och berättar kort om vad de gör då och hur barnet tar till sig det de gör och hur det är. Bedömmer gör vi ju egentligen hela tiden så det är svårt att komma ifrån och att man sedan ska sätta mål att jobba mot enligt läroplanen så blir ju bedömningen ett faktum.
    En gång per termin har vi samtal på barnens förskola.
Svar på tråden Föräldrarsamtal på förskolan