• Anonym (Vän)

Är det ok att lägga sig i vad partnern har för klädstil?

Hej!

Jag har en väninna som har ganska dålig självkänsla.
    Hon har varit tillsammans med sin man i 11 år, och de har två barn.

Något jag reagerat på när hon berättar om något hon köpt, till exempel en klocka så säger hon: -Nu har jag köpt en klocka som min man tyckte var snygg.
    Eller när hon sa att hennes man inte gillar tunikor/blusar och han tycker det är fult, och just därför så köper hon inte det fast hon tycker det är så snyggt....

Han har även kommenterat att hon bör bli av med sin "gravidmage" och träna lite mer.

Nu är denne man ingen supersnygg vältränad hunk själv...så jag fattar inte vad han håller på med?
    Är inte detta ett sätt att gradvis sänka sin partner?

Visst ska man väl vara ärlig, men att kommentera hennes klädstil o.s.v...

Att jag kanske reagerar så starkt är för att jag hade en pojkvän när jag var yngre som började ifrågasätta att jag sminkade mig....och han ville även att jag skulle klippa mitt hår kort.

• Svar på tråden Är det ok att lägga sig i vad partnern har för klädstil?
  • sextiotalist

Jag reagerar också direkt. Mitt ex var sådan.

Nej, man kan som partner stötta komma med konstruktiv kritik och så. Men inte styra en annan människa. Men du skrev det själv, hon har dålig självkänsla 

• Tonårsmamman1

Nej, det är taskigt att säga så. Sedan ska man kunna kritisera varandra i ett förhållande, men det ska hållas på en nivå som är respektfull.

• Anonym (inte ok)

Det du beskriver låter inte ok i mina öron. Frågar min man om jag tycker något är snyggt/sitter bra svarar jag ärligt. Skulle dock aldrig säga att han börjar bli rund om magen eller liknande, trots att jag själv är åt det magrare hållet.
    Det "hårdaste" jag sagt till min man är att jag önskar att han skulle träna lite och hålla koll på kolesterolet då hans äldre släktingar haft problem (vissa med för tidig dödlig utgång) som är relaterade till hjärta/kärl.

• NadiaMi

Försök boosta självkänslan.

Känner man sig själv bekväm och fin i det man har på sig så uppfattas man som mer positiv och även mer attraktiv tack vare att självkänslan lyser igenom.
    Peppa henne att vara sig själv och att göra val som HON blir glad av, inte bara han.

Jag kan själv säga liknande saker ibland, men sambon och jag har ganska liknande uppfattning om klädstil mm så för oss är det inget problem, och de gånger jag köper något "för att han skulle gilla det" så är det dels mer för att det är en kul grej att göra och dels för att jag också tycker om det.
    Förutom sådant han tycker är gott och som jag inte klarar av att äta. Sådant köper jag ibland som 'vardagslyx' bara för att göra honom glad.

Men som han också säger så är det bättre för oss båda om jag trivs i mina kläder, mitt hår mm eftersom jag då bilr på bättre humör, och är jag på bra humör och trivs med livet så blir vardagen även lite trevligare för honom.

• Danjella

stilen kan jag ju förstå, jag har ju inte kläder som min sambo tycker är fult. jag vill ju vara snygg för honom såklart.
    och självklart tar jag inte på mig något jag tycker är fult för att han tycker de är snyggt.

färgat mitt hår också blont, eftersom han tycker det är snyggare än brunt eller rött som jag haft. men de är jag som valt de:)

hade han komenterat min gravidmage på ett negativt sätt så hade jag gett han en på käfften :)

• Anonym (Vän)

Och för mig är det också helt främmande.
    Jag och min man pratade om det och han bara virrade på huvudet....han fattar inte vad det är för man som gör så.
    Han skulle aldrig komma på tanken att säga något sådant till mig.

Min väninna känner sig konstant pressad av att gå ner fem kilo för då tror hon att hon blir lyckligare.
    När hon och hennes man skulle träffas igen efter att inte ha setts på en månad så sa hon att NU skulle hon passa på att gå ner i vikt så hon kunde "överraska" sin man med en vältränad och snygg kropp.
    Men hon har fortfarande inte gått ner i vikt.

Hon är fulllkomligt normal, och jag tycker hon ska skita i allt och sträcka på sig, men tyvärr lyssnar hon på honom.

Sen är det känsligt att säga vad jag tycker för det känns som hon försvarar honom då. Jag har sagt att trots att han inte gillar blusar/tunikor så ska hon ha det på sig om hon vill det och att det hade väl inte varit så kul för honom om hon la sig i hans klädstil. Men jag känner att hon tar illa vid sig av vad jag säger....

• viseversa

Nej man kan inte bestämma det. Dock köper jag i stort sett ALLA kläder både till mig sambon och barnen.

Varför? Jo för att det är så kul. Och min sambo hatar att köpa kläder. Sen sparar jag alltid kvitto så är det något han inte gillar så byter jag det så klart.

Dock har det inte hänt ännu. : ) han sätter gärna på sig dom kläder jag köper. Varför skulle han inte? Dom är ju snygga! Haha.

• Vinterankan

Jag tycker det beror på. Så som du beskriver det så är det inte ok. Mitt ex kommenterade också på ett sätt som inte var ok (att jag klädde upp mig för andra killar och liknande). Min sambo nu kommenterar också och jag köper gärna sådant som han gillar men han kommenterar på ett helt ok sätt. Typ retas lite kärleksfullt och kallar mig mc Hammer när jag har baggy jeans och säger till när jag tagit på mig saker som ser dumt ut och jag inte kollat mig i spegeln.

• Anonym (läbbigt)

Vilken obehaglig kille din kompis har sådär kan mna ju inte säga.

Jag tycker lite illa om min sambos klädstil, det vet han och vi kan skämta om det. Skulle aldrig drömma om att han inte skulle få ha på sig de! Jag handlar alla kläder här hemma, och köper alltid kläder i hans stil oavsett vad jag tycker om dem.

Hur mår din kompis? tror du hon behöver komma ifrån honom, eller räcker det med att få honom sluta trycka ned henne om just sådant? 

• Anonym

Jag önskar att min man hade lite mer åsikter.... när jag frågar honom hur jag ser ut så säger han alltid att jag är fin. Morr!

Jag vill ha lite konstruktiv kritik och jag vill att han ska säga ifrån när någonting inte ser rätt ut!

Hehe, så olika det kan vara!

• Baby Firefly

Varför går man med på något sånt? Jag skiter i hur min sambo klär sig eller ser ut och han ska skita i hur jag går klädd och ser ut. Hålla på o tjaffsa om såna petitesser. Vilken jävla nolla till karl.

• Anonym (inte ok)
    Anonym skrev 2012-10-31 13:16:09 följande:
    Jag önskar att min man hade lite mer åsikter.... när jag frågar honom hur jag ser ut så säger han alltid att jag är fin. Morr!

Jag vill ha lite konstruktiv kritik och jag vill att han ska säga ifrån när någonting inte ser rätt ut!

Hehe, så olika det kan vara!

Många diskussioner under åren... Men till slut fattade min man att jag inte frågade efter hans subjektiva make-åsikt utan objektivt. Förut var hans åsikt typ "men du är alltid fin", nu kan han med att säga t.ex. att "den sitter snyggt och jag vet att du älskar rosa fast jag tycker att den röda tröjan är finare".
  • Hope03

Min man skulle aldrig trycka ner mig på det viset och kommentera utseendet på negativt sätt. Jag får faktiskt komplimanger varje dag! Men jag tar gärna på mig nåt han gillar för det är ju ändå hans bekräftelse jag är ute efter och inte nån annans, så vad han tycker är viktigt för mig.

Så jag ser absolut inge fel i att "rätta" varann i kläder ibland.

Svar på tråden Är det ok att lägga sig i vad partnern har för klädstil?