• Anonym (bonusmamman)

Vill mamma ha en ny pappa till barnet??

Hej!

Min sambo har ett barn sedan ett tidigare förhållande. Barnet är 5 år och relationen mellan mor och far är inte den bästa. Vi bor 8 mil ifrån mamman och barnet och barnet "ska" vara här vh egentligen. Varje gång sambon ska hämta sonen på fredagar så frågar han mamman om det är okej att han kommer t.ex. klockan 18.00 och hämtar. Varje gång så kommer mamman med dåliga bortfklaringar och det slutar med att sambon inte får hämta sin son. 

Sen har mamman mage till att gå hem till sambons föräldrar, alltså barnets farmor och farfar och berätta att pappa inte vill träffa sitt barn.

Detta är bara en pytteliten sak av massor och pga allting har sambon gått in i en depression. Han har ingen lust till något längre. Han vill inte hämta barnet alls längre pga att varje gång ska det tjaffsas, skrikas inför barnet och mamman trycker ner min sambo. 

Barnet blir ju såklart drabbat och det vet min sambo om, men vad ska han göra. Det har hänt 3 gånger att han kört 8-9 mil för att hämta sedan har han fått åka hem igen utan barnet. Vi har kass ekonomi men ändå försöker pappan med allt han kan.  Mamman ger sig inte utan skapar nya problem.

Jag som ser allting utifrån tror att mamman inte vill att pappan ska finnas i sonens liv. Hon har en ny kille och barnet har börjat säga pappa till denna. Och det var långt innan detta hände.  Min sambo orkar inte längre, men han får skuldkänslor för barnet och hamnar djupare i depressionen.

Min sambo älskar verjligen sonen, men som sagt. Krafterna börjar ta slut.  Mamman får antagligen som hon vill. Vad finns det att göra. Familjerätten har de testat men de funkade inget vidare. Mamman är duktig på att ljuga ihop små historier och min sambo som var en stor och stark karl innan har fått krypa ihop till en ynkrygg. Han vågar inte säga emot eller någonting. Vad skall vi/han/dem  göra?                   

• Svar på tråden Vill mamma ha en ny pappa till barnet??
  • Anonym

Ordna ett umgängesschema med alla regler om hätning/lämning nedskrivet via familjerätten.

• Anonym (bonusmamman)
    Kärlek84 skrev 2012-10-31 13:57:40 följande:
    kontakta familjerätten

Precis som det stod i TS:en har han gjort det otaligt många gånger. Ingenting händer och efter de 5-6 möten så har ingenting blivit bättre. Snarare sämre.  När sambon gick in genom dörrarna hade de redan bestämt för att hålla sig på mammas sida av en anledning som jag inte kan ta upp här för då outar jag mamman. Jag vill inte vara den elaka..
  • Anonym (bonusmamman)
    Mariohn skrev 2012-10-31 13:59:13 följande:
    Det låter som om han frivilligt flyttat ifrån sitt barn. Det är sällan smart. 

Pappan flyttade ej ifrån frivilligt. Det var pga jobb och annat.
  • Anonym (bonusmamman)
    Anonym skrev 2012-10-31 13:57:56 följande:
    Ordna ett umgängesschema med alla regler om hätning/lämning nedskrivet via familjerätten.

Men där är ett problem. Har tetsat med familjerätten. De håller enbart med mamman på allt trots att det är väldigt fel. Pappan slutar sitt jobb 16.30 varje dag och kör han direkt från jobbet så är han och hämtar barnet halv 6. Detta är för sent för mamman för sonen skall hämtas 15.00. Mamman tycker att pappan ska ta ledigt  fredag eftermiddag så han kan komma då, och familjerätten håller med mamman. Vi har som sagt  kass ekonomi och har ej råd att ta ledigt så.

Anledningen till att 17.30 är försent är för att barnet är trött då och kan inte åka bil eller vara med sin pappa tydligen :S  
  • Tow2Mater

Tingsrätten nästa då om de inte kunde komma overens och få till ett avtal via Familjerätten! Han får stämma henne helt enkelt, kontakta en bra advokat inom området.

• Tow2Mater
    Anonym (bonusmamman) skrev 2012-10-31 14:03:55 följande:

Anledningen till att 17.30 är försent är för att barnet är trött då och kan inte åka bil eller vara med sin pappa tydligen :S  
    Bull! Många jobbar till dess och barnen går på dagis till t o m senare. Mamman kor ju over pappan helt!
  • Iam

1: kontakta en psykolog som kan hjälpa din sambo.
    2: kontakta en familjeadvokat som kan hjälpa din sambo.
    3: gå in på minpappa.nu och kontakta dom där. Där kan ni få hjälp med det ekonomiska för advokat och liknande.  

• Anonym (?)

Har de gemensam vårdnad? Har de ett umgängesavtal? 

Svar på tråden Vill mamma ha en ny pappa till barnet??