Inlägg från: mycketsaft |Visa alla inlägg
  • mycketsaft

Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?

Men igen? Du har ju redan tagit upp det här en gång, ingen trodde på dej då, varför skulle någon tro dej nu?

• mycketsaft
    Gudasänd skrev 2012-11-20 16:45:44 följande:
    När man är djupt indoktrinerad kring någonting, så brukar det av hävd ta ett tag innan folk kan ta till sig fakta...

Grejen är att du inte kommer med fakta. Jag har en fråga som är lite OT men som jag har funderat på ett tag.. Är du född på en sån där Hare Krishnafarm eller har du "frivilligt" konverterat till det?
  • mycketsaft
    Gudasänd skrev 2012-11-20 17:36:25 följande:
    Hare Krishna-farm? Obestämd

ja men jordbrukskollektiv då.
    Toboas skrev 2012-11-20 18:49:07 följande:
    Tidigare har TS beskrivit det att han gick omkring och hade ångest över döden innan han hittade HK. Det handlar alltså om ett desperat behov för honom att framställa allt med sin lära korrekt och inners inne vet han nog att det är ett enormt korthus  han har byggt upp, annars skulle han inte så desperat haka upp sig på ord eller  lösryckta citat som stämmer med vad han hävdar är sant.

Ok, då förstår jag.. Jag funderade på om han kanske är bipolär eller har schizofreni för då är det inte ovanligt att man kan haka upp sej på religioner och bli extremt religiös och allt handlar om religionen. Får man medicin så blir intresset för religionen avsevärt mindre. Personen tappar inte sin religion (vad jag har förstått) men slutar vara fanatisk. Slutar de med medicinen börjar deras liv kretsa kring religionen igen. Tänkte mest om han var hjärntvättad sedan födseln eller om han hade någon sjukdom.
    Jag vet såklart att man inte behöver vara psyksjuk för att hamna i en sekt men Gudasänds beteende gör att jag börjar fundera.. Särskilt eftersom att det verkar gå i skov, han är tyst ett tag och så börjar han plötsligt om igen och är väldigt aktiv. 
  • mycketsaft
    Gudasänd skrev 2012-11-21 00:06:47 följande:
    1. Om man hakar upp sig på ateism och blir extremt anti-Gud, är man även då per automatil bipolär eller schizofren?

2. Inte hjärntvättad, utan HJÄRT-tvättad. Själen är nämligen transcendentalt belägen i hjärtat, och det gäller därför att hålla rent kring hjärtat!

3. Gå i skov?  Du har inte tagit som ett alternativ att jag har en massa andra forum, bloggar och twitter att delta i, och att det därför är lätt hänt att man inte hänger 24/7 överallt?

1. Först och främst skrev jag att jag vet att inte alla extremreligiösa har psykiska sjukdomar. Och är man kan bli extremt anti religion/Gud om man är bipolär eller ha schizofreni men det är vanligare åt andra hållet, alltså att man tror istället för att inte tro.
    2. Man tänker med hjärnan och inte hjärtat.
    3. Nä, jag fick för mej att du var på alla forum och bloggar samtidigt i några veckor och sedan lugnade dej ett tag och sen började om, men jag hade visst fel. Hur som helst är du överdrivet engagerad i detta och det verkar som att ditt liv går ut på att ha rätt och det måste vara påfrestande. Men jag antar att du tränger undan din ångest på det här sättet så du mår lite bättre på så sätt. 
  • mycketsaft
    PumpkinQueen skrev 2012-11-21 09:56:41 följande:
    Förövrigt tycker jag det är roligt att du finns, Gudasänd. Det finns så många dryga ateister som bara förutsätter att de har rätt och alla andra fel, utan att egentligen vara ett dugg pålästa eller kunniga på sitt eget ämne.

Det är väldigt störande med alla som ska dryga och ha rätt fast de inte har koll, oavsätt vad det handlar om. Men du har rätt om att han är duktig som läser på innan han kommer med påståenden, även om de är märkliga.
  • mycketsaft
    Simon 681 skrev 2012-11-21 10:44:43 följande:

What? Jovisst, kan hålla med om en klapp på axeln för att lägga ner energi, men han är inte "påläst". Hans påståenden är inte produkten av någon som har "läst på". Hans arument är inte ens konsekventa i sig själva. 

Han läser nog mycket men det är galna saker som han fastnar på och tar till sej. Han lyssnar inte på fakta utan stannar i sin bubbla full med galenskap och tar inte till sej någon logik alls. Han har ju ofta länkar (det mest patetiska är när han länkar till sej själv dock) och anstränger sej faktiskt för att hitta ologiska belägg för sina påståenden. Jag kanske inte skulle ha använt ordet påläst :p
    Nu känns det lite som att jag kommer med personangrepp mot Gudasänd och jag vill säga att jag inte har något emot dej personligen men jag kan inte låta bli att bli irriterad över dina befängda teorier. 
  • mycketsaft
    Agnostino skrev 2012-11-21 11:24:46 följande:
    Postuleringar*

ok, ursäkta..
  • mycketsaft
    Gudasänd skrev 2012-11-21 16:39:22 följande:
    mycketsaft skrev 2012-11-21 10:03:08 följande:

Man tänker med geléklumpen i skallen?

Men vad tänker i så fall de medicinska fall till människor som faktiskt fötts utan någon hjärna?

För övrigt så har vetenskapen kommit fram till att det är hjärtat som är medvetandets säte, inte hjärnan, vilket även de gamla grekerna visste:

"Hjärnan är ett organ av mindre betydelse, själen sitter i hjärtat, som styr kroppen."

- Aristoteles

That's it!! Det kommer inte ett enda vettigt ord ut ur dej, jag vet inte vad som är fel på dej men något är det ju.. Man tänker med hjärtat.. suck..
  • mycketsaft
    Gudasänd skrev 2012-11-21 17:07:09 följande:
    Bara en tidsfråga innan man kan byta hjärnor...man har visst gjort det redan på apdjur...

Vad tror du sker vid en hjärntransplantation?

HJÄRNTRANSPLANTATION - VEM DÖR?

Personen som mottar organet, eller personen som donerar organet?

GIVETVIS DONATORN, ELLER HUR?
    OM det skulle gå att byta hjärna skulle man inte behålla sin personlighet, den försvinner med din hjärna.
    Personen som får hjärnan får även hjärnans personlighet, den sitter inte i resten av kroppen, medvetandet sitter i hjärnan. Personen som donerar hjärnans kropp dör men hjärnan lever kvar i mottagaren. Mottagarens hjärna dör, därmed dör medvetandet och personen men kroppen lever vidare.  
  • mycketsaft
    Gudasänd skrev 2012-11-22 12:54:14 följande:
    VETENSKAPEN NÄRMAR SIG SANNINGEN !!!

HJÄRTAT ÄR MEDVETANDETS SÄTE, SJÄLEN FINNS I HJÄRTAT !!!

Impulserna skickas från hjärtat till hjärnan !!!

Nya forskningsrön bevisar att det är hjärtat som är det organ som först uppfattar saker som händer i vår omgivning, alltså inte hjärnan som man länge trott. För att verifiera detta har det gjorts vetenskapliga tester vad gäller synintryck:

www.msnbc.msn.com/id/11023208
    thelivingmatrixmovie.com/rollin-mcCraty
    store.heartmath.org/store/e-books/heart-brain...

Dr. Rollin McCratyberättar att man använde sig av försökspersoner som satt framför datorer; datorn valde ut slumpmässiga bilder som på något vis var obehagliga. Man märkte då att tydliga impulser skickades från hjärtat till hjärnan, alltså inte tvärt om.

Det mest fascinerande är att impulserna faktiskt skickades innan bilden ens visats, vilket tyder på att hjärtat någonstans ifrån kunde hämta information utanför kroppen och sedan skicka impulser till hjärnan.

VIDEO: THE LIVING MATRIX: (1:23:50)

www.veoh.com/browse/videos/category/education...

Kortare snuttar ur och kring "The Living Matrix":

" rel="nofollow" target="_blank">

" rel="nofollow">

" rel="nofollow" target="_blank">

Dr. Rollin McCraty:

“The heart actually sends more information to the brain than the brain sends to the heart. If we look within the nervous system at the parasympathetic branch, ninety percent of the nerves are carrying information from the heart to the brain. What the heart is sending to the brain profoundly affects brain function.”

Hjärtat och en rad andra funktioner som lever, mage och bukspottkörtel styrs faktiskt av det autonoma nervsystemet, funktioner som är separerade från hjärnan och resten av det centrala nervsystemet!

Det är vi själar som styr över hjärnan!

Exempelvis om vi bestämmer oss för att lyfta vår högra arm, så skickas det först impulser från själen i hjärtat till hjärnan, och sedan lyfter vi på armen!

Bevisar ju att det är vi själar som styr över hjärnan, och inte tvärtom!

HJÄRTAT MYCKET MER KOMPLEXT ÄN VETENSKAPEN TROTT !!!

Att hjärtat de facto är medvetandets och intellektets säte och kroppens primära organ, som påverkar och styr våra känslor och vår förmåga att fatta beslut, har man känt till i årtusenden i alla högtstående kulturer i världen, såsom Indien, Egypten, Kina, Mesopotamien, Babylonien och Grekland!

Hjärtat visar sig vara mycket mer komplext än vad vetenskapen i förstone trott. Hjärtat har nämligen sitt eget oberoende nervsystem, och det finns mer än 40 000 neuroner i hjärtat.

Hjärtat kommunicerar med hjärnan och resten av kroppen på tre olika sätt, vilket dokumenterats av solida vetenskapliga bevis; neurologikst, biokemiskt och biofysiskt. Hjärtat använder sig av dessa tre olika metoder för att konstant sända emotionella och intuitiva signaler till hjärnan.

Intressant i sammanhanget är, att hjärtat börjar slå långt tidigare än hjärnan har formats i det ofödda barnet!

Vetenskapen börjar nu upptäcka att våra hjärtan faktiskt är den "intelligenta kraften" bakom de intuitiva tankar och känslor som vi upplever!

Du, jag jobbar på sjukhus och har ofta hand om hjärnskadade och hjärtsjuka. Jag har följt med patienter som röntgar hjärnan och sett MED EGNA ÖGON på röntgenbilderna. Personligheten sitter till största del i frontalloben (fram i hjärnan). Får man en blodpropp där så förändras personligheten. Får man en frontallobsdemens blir man personlighetsförändrad, anhöriga känner inte igen personen längre annat än till utseende. En person som får en hjärtinfarkt (blodpropp ihjärtat) får ingen som helst personlighetsförändring. Hur förklarar du det?
    Att hjärtat slår innan hjärnan är färdig är väl inte så konstigt. Hjärtat är inte heller färdigt när det börjar slå, ett foster tänker inte i det stadiet, det har ingen personlighet, inget medvetande.
    Och det där med att människor får egenskaper från personen de har donerats kroppsdelar av är lika mycket bevisat som motbevisat om inte mer MOTbevisat.  
  • mycketsaft

Jag har föresten det där numret av illvet som du länkade till och i den artikeln står det att det förmodligen INTE har något samband, alltså hjärtat har inga minnen av vad personen tyckte om att äta tex.

• mycketsaft
    Simon 681 skrev 2012-11-22 13:32:33 följande:
    Så varför har vi en kalorislukande fettklump i huvudet? Varför ändras en MRA-bild beroende på vad personen tänker på? Slutligen, varför förändras personligheten på lobotomerade eller personer som har fått delar av hjärnan skadade i olyckor eller som följd av tumörer?

han undviker att svara på det för att han inte kan. Eftersom att han har fel.
  • mycketsaft

Gudasänd, du gav mej samma länkar som sist som det inte finns ett enda bevis i till att personligheten sitter i hjärtat.
    "Fysikens lagar förnekar hypotesen att medvetandet skulle genereras av biologiska och cerebrala processer. Medvetandet transcenderar fysikens lagar, är främmande för fysikens lagar, och därför kan inte orsaken till medvetandets existens förklaras med hjärnan!"
    Nej det är inte främmande för fysikens lagar, det stämmer helt och hållet MED fysikens lagar. 
    DU tror att själen/medvetandet fortsätter att leva efter att kroppen är död men det finns INGA vetenskapliga bevis för det, sen går det inte helt att motbevisa, men det är med största sannolikhet så att när kroppen och hjärnan dör, dör medvetandet. Sen får man tro vad man vill om man kommer till himlen eller blir pånyttfödd om man mår bättre av det, men man kan ju lika gärna tro på det flygande sphagettimonstret för det går ju inte bevisa att det inte finns, eller hur?  

• mycketsaft
    Gudasänd skrev 2012-11-22 14:17:28 följande:
    Ditt monster kan INTE vara allas vår evige Allsmäktige Skapare!

Varför?

Jo, eftersom den bara är en produkt (2005) av Bobby Hendersons livliga fantasi!

Eller hur?

MEDVETANDET = Själens eviga perceptionsförmåga, själens energi, symptomet på själens närvaro. Det är vi själar som är medvetna, och medvetandet genereras givetvis av oss medvetna själar:

sv.wikipedia.org/wiki/Medvetandet
    en.wikipedia.org/wiki/Consciousness

"Vad 'medvetande' och 'medveten person' egentligen är för något tillhör tillvarons största gåtor och verkar inte logiskt kunna föras tillbaka på hittills kända vetenskapliga principer."  Solig

Själen och medvetandet hänger ihop som ler och långhalm!

Forskarna har de facto ALDRIG lyckats lokalisera eller detektera något medvetande i hjärnan! De står helt handfallna inför medvetandets gåta:

www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/ar...
    www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/hj...

"Jag tror att medvetandet är en fundamental egenskap i universum, och direkt kopplat till meningen. Meningen är att vi ska utveckla medvetandet." Solig

Våra dagars vetenskapsmän har faktiskt inte en susning om medvetandets natur:

www.peterrussell.com/Speaker/Talks/SoC99.php

Nya vetenskapliga studier inom medvetandeforskningen påvisar att medvetandet de facto överlever kroppens död:

home.swipnet.se/NDU/medvetandet.htm

Här är en vetenskaplig avhandling, peer reviewed, kring en holländsk Nära Döden-studie av Dr. Pim van Lommel, i englands mest ansedda medicinska tidsskrift "The Lancet", som påvisar att medvetandet är skilt från hjärnan och att vi själar således överlever kroppens och knoppens död:

www.zarqon.co.uk/Lancet.pdf
    home.swipnet.se/NDU/medvetandet.htm
    www.skepticalinvestigations.org/whoswho/vanLo...
    Varför kan han inte vara det? Vi kanske inte insåg att han är det förrän 2005? ALLA religioner är skapade äv människan. Din etablerades på 60 talet om du inte visste det. Visst inser du att dina länkar inte är så trovärdiga? Och det där med att man tror sej se sin kropp utifrån när man dör har jag hört en logisk förklaring på, om jag orkar ska jag leta reda på det sen.
  • mycketsaft
    Gudasänd skrev 2012-11-23 00:12:04 följande:
    Eftersom monstret är en produkt ur en förvirrad mans livliga fantasi, så kan inte detta monster vara universums källa!

Ingenting som är skapat i vår relativa rumtid kan vara Skaparen till alltet - säger ju sig självt!

Veda-religionen vare sig skapades på 60-talet eller av människan:

en.wikipedia.org/wiki/Veda

The Vedas are apauruṣeya ("not of human agency")

Nä just det ja, den skapades inte av människan ;)
  • mycketsaft
    Gudasänd skrev 2012-11-23 14:13:21 följande:
    Du vet att vi skulle flänga omkring runt solen?

Verkligen?

Finns ju inte ett endaste vetenskapligt experiment som verifierar denna din tro...

Det är ju såå logiskt att allt annat i hela universum skulle flänga runt jorden. Jo men visst serru.. Du blundar ju bara för alla vetenskapliga bevis som du får hela tiden, det finns massor av experiment och forskning och det är bara du som vägrar ta in sanningen för den är för logisk och du vill att det ska finnas en skapare för annars får du ångest.
  • mycketsaft
    PumpkinQueen skrev 2012-11-26 11:38:23 följande:

Jag håller inte riktigt med om att det blir samma sak. Gudasänds åsikt om hjärnan är jämförbar med att säga att skrivbordet existerar och ser ut så som vi alla är bekanta med, men att det absolut inte används för att skriva -skriver gör man ju vid köksbordet! Glad Det är inte nödvändigtvis alltid tingens funktioner som definerar vad de är. Skrivbordet är ju ett skrivbord, oavsett vad det används till.

men man tänker med hjärnan och inte hjärtat, det vet alla utom gudasänd.
  • mycketsaft
    PumpkinQueen skrev 2012-11-26 11:46:36 följande:

Ja, han har en annan åsikt. Det är väl okej?

jo det är ok, men han är så dryg och vill ha diskussioner, och då får han det. egentligen borde man sluta svara för det är som att prata med en vägg.
  • mycketsaft
    Gudasänd skrev 2012-11-26 18:01:10 följande:
    Man tänker med sinnet, eller hur tror du annars exempelvis de osaliga andarna, "spöken", tänker?

De har ju ingen hjärna, men ändå kan de tänka... Solig

Alltså nu finns det ju inga andar och spöken så vi behöver inte fundera på hur de kan tänka utan hjärna. Ser att du hänvisar till "det okända". Jag har sett det några gånger och det är bara skrattretande.
Svar på tråden Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?