• Anonym (mamman)

Pappan har barnet felvänt i bilen

Min son född mars 2009 bor varannan vecka hos sin pappa Nu har pappan precis skaffat bil och jag såg till min förskräckelse att han har sonen framåtvänd!! Jag påtalade riskerna med detta, men som vanligt vägrar han lyssna på någonting som jag säger och fortsätter köra med honom fel håll.

Vad ska jag ta mig till? Har skickat länkar med fakta om riskerna och bett honom vända stolen för barnets skull, men icke!

• Svar på tråden Pappan har barnet felvänt i bilen
  • Sisisisi

Det är nog tyvärr inte nåt du kan göra åt det om barnet åker i en godkänd stol och har uppnått minimivikten så gör ju pappan igen olagligt även om det är mycket olämpligt och inte rekommenderat.

Om du köper en bakåtvänd stol till pappans bil kanske han använder den? Varför vill han inte att barnet ska åka säkert?

• Anonym (Och...)

Min son är född i feb-09 och jag kommer vända honom strax. Vi har pratat om det ett bra tag nu eftersom han får kramp i benen när vi kör längre än 45 minuter...

• Anonym
    Anonym (Och...) skrev 2012-10-31 18:46:49 följande:
    Min son är född i feb-09 och jag kommer vända honom strax. Vi har pratat om det ett bra tag nu eftersom han får kramp i benen när vi kör längre än 45 minuter...
    vrf inte köpa en bättre bakåtvänd stol med mer benutrymme så han n? mitt barn på 4 1/2 har bra plats med benen. 
  • Anonym

Är det olagligt menar ni att köra barn framvända? Jag för står inte varför ts är upprörd var glad om ungen är fastspänd för detander parean toki mina varn inte är nödvändigt. Mång vänder barn vid tre år så vad är bekymret mer en att det in tyckas fel

• Anonym

Det är väl inte hela världen heller, inte om stolen är bra. Tycker det har blivit någon slags inflation på att barn upp till 15 ska sitta bakvänt i bilen numer och folk verkar helt inkapabla att tänka själva. Det är dessutom itne alls olagligt att låta även mindre barn åka frammåt vänt det är endast rekommendationer. Och så ska man väl tänka lite själv också, alla rekommendationer som kommer är långt ifrån bra och korrekta vilket kommer fram med tiden. Låt pappan tänka själv.

• Sisisisi

I en bältesstol måste barnet väga 15 kg. I en stol med internbälte är det godkänt att åka framåt från 9 kg. Men det rekommenderas absolut inte!

Det är ca fem gånger säkrare att åka bakåtvänt. Ser ingen anledning att vända för tidigt när det kan rädda barnets liv genom något så enkelt som en bakåtvänd stol.

• Anonym

barn är rekommenderade att sitta bakåtvända till minst 4 års ålder helst 5. det är 5 ggr säkrare än att sitta framåtvänd

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-31 18:59:46 följande:
    Det är väl inte hela världen heller, inte om stolen är bra. Tycker det har blivit någon slags inflation på att barn upp till 15 ska sitta bakvänt i bilen numer och folk verkar helt inkapabla att tänka själva. Det är dessutom itne alls olagligt att låta även mindre barn åka frammåt vänt det är endast rekommendationer. Och så ska man väl tänka lite själv också, alla rekommendationer som kommer är långt ifrån bra och korrekta vilket kommer fram med tiden. Låt pappan tänka själv.
    den rekommendationen är bra och korrekt. och för en framåtvänd stol ska man väga minst 15 kg och helst vara minst 4 år (spelar ingen roll om man är 2-3 år och väger 15 kg då borde man ändå sitta bakåt) min 4-åriga dotter sitter bakåt och hon väger väl drygt 17 kg
  • Anonym

Du kan inget göra åt det. Barnet är ca 3.5 år så då börjar han antagligen bara för stor för att åka bakvänd.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-31 19:20:22 följande:
    Du kan inget göra åt det. Barnet är ca 3.5 år så då börjar han antagligen bara för stor för att åka bakvänd.

Inte då!
  • Anonym (mamman)

Jag är upprörd för att han HAR en bra stol som är perfekt att sätta bakåtvänd. Det är en sådan enkel sak att göra för att barnet ska åka säkrare. Han är dessutom liten för sin ålder.
    Jag ber honom och påtalar riskerna, men han struntar i detta och tycker bara att jag överreagerar.
    Vad skulle ni ha gjort?

• Anonym
    Anonym (mamman) skrev 2012-10-31 22:25:59 följande:
    Jag är upprörd för att han HAR en bra stol som är perfekt att sätta bakåtvänd. Det är en sådan enkel sak att göra för att barnet ska åka säkrare. Han är dessutom liten för sin ålder.
    Jag ber honom och påtalar riskerna, men han struntar i detta och tycker bara att jag överreagerar.
    Vad skulle ni ha gjort?

Man kan inget göra. Det är hans val.

Hur mycket väger barnet och hur lång är h*n?
  • sophiie

Förstår att du hellre vill att sonen åker bakåtvänt, vilket är enligt alla tester odyl det bästa. Men det är inget du kan göra, förutom det du redan har gjort påpekat riskerna med den nya stolen.

Han vill väl precis som du att barnet sitter säkert. Det gör han ju, men kanske inte till det optimala.

• Sisisisi

En kombistol bör man inte använda framåt, det ger sämre skydd än en bältesstol.

Sitter barnet fast med bilens bälte eller stolens internsele?

• Anonym (mm)

Jag skulle givetvis också blivit galen, men tyvärr finns det inte mycket att göra åt saken.

Han har rätt att inte ens spänna fast barnet, men då är det inte din sak som förälder att bestämma över honom  utan det är polisen som ska bötfälla.

Svar på tråden Pappan har barnet felvänt i bilen