• Anonym (Ensam i Småland?)

Separera efter 20 år?

Jag träffade min nuvarande sambo för 20 år sedan. Han var då i slutet av ett trassligt samboförhållande. Vi blev väldigt förälskade och flyttade ihop. Sedan dess har vi levt tillsammans och fått 2 barn som är 10 och 13 nu. Vårt förhållande var riktigt bra fram till vi fick vårt första barn. Sedan har det gått i perioder. Ibland bra, ibland ganska dåligt. Med dåligt menar jag inte bråkigt utan snarare att vi glidit ifrån varandra och in i ett vänskapsförhållande istället. Jag har känt mig väldigt ensam i förhållandet och saknat närhet, sex, ömhet, omtanke och det där speciella bandet mellan två personer som hör ihop. Sambon å sin sida har saknat saker från min sida som har gjort honom besviken. Detta har lett till att han har hållit mig på avstånd. Emellanåt har vi haft stora diskussioner där vi kommit fram till att vi behövt förändra saker. För varje sådan diskussion vi har haft har vårt förhållande blivit svagare i längden eftersom ingen av oss har kunnat leva upp till den andres förväntningar och önskemål. På var sitt håll har vi gått och varit ledsna över att ha det som vi har det, men vi har stängt av och gått vidare i vardagen. Vi har haft ett fungerande liv på så sätt att vi tagit hand om barnen på bästa sätt, gjort trevliga saker ihop och träffat familj och vänner. Det vardagliga har fungerat men passionen saknas. I våras förändrades min sambo och han fick nya vanor. Jag fick en känsla av att han träffat någon annan. Sedan dess har avståndet mellan oss ökat och jag har hela tiden haft misstanken, men inte några bevis. Det visade sig att min känsla var helt rätt. Han hade träffat någon. Nu står vi inför faktum. Vi har glidit isär och han har varit otrogen. Vi är överens om att vi har ett delat ansvar för att vi tillät vår relation att hamna där den är nu. Vi är båda ledsna och tycker att det är hemskt. Nu är frågan hur vi ska göra... Ingen av oss vill be den andre att fara och flyga. Vi är båda måna om att kunna prata vettigt med varandra och att allt ska ordnas på ett sätt som är bra för våra barn. Vad är bäst för dem? Kanske är det rädsla som gör att vi inte bums bryter upp? Vi vet att det inte går att fortsätta som vi har haft det. Har jag känslor kvar som är värda att kämpa för eller är det rädsla som håller mig kvar. Kommer vi att ångra oss om vi bryter upp eller kommer vi att ångra oss att vi inte tog steget om vi stannar kvar? Är det överhuvudtaget möjligt efter så här lång tid att bygga upp något nytt, bättre tillsammans? Eller är det bara ett sätt att skjuta ett faktum framåt? Kan man komma över otroheten? Just nu känns det som att jag skulle kunna det, men jag vet inte hur det känns framöver. Kommer jag att kunna lita fullt ut på honom? Är det bättre att bryta upp nu och på något sätt försöka behålla vänskapen? Nu när vi pratar med varandra visar han sidor som jag inte sett hos inom på många år...han har släppt den där besvikelsemuren mellan oss och pratar känslor, berömmer mig, är ärlig, lugn, omtänksam osv. Just de bitarna som jag saknat så förfärligt. Det väcker ju också känslor hos mig. Dels blir jag ledsen över att han visar det NU när jag har saknat det så mycket. Samtidigt väcker det hopp. Den personen som jag blev så förälskad i finns kvar.... Borde vi prova familjerådgivning? Hur länge kan man härda ut att bo under samma tak om man väl bestämmer sig för att separera?

• Svar på tråden Separera efter 20 år?
  • greta2
    Anonym (liknande) skrev 2012-12-23 22:37:37 följande:
    Ja jag försöker också tänka så - om han har bestämt sig för den andra så är det ju bättre att bara avsluta här och jag (tycker jag iaf) HAR ju givit honom den chansen mer än en gång även om det inte är det JAG vill..... Samtidigt blir det ju inte lättare för mig att bryta eftersom jag ju behåller banden genom att vi har sex, somnar på hans arm osv. Vi är ju nästan som "vanligt" emellanåt - utom när jag får frispel och tankarna på att han kör dubbelt drar igång... Han var riktigt låg för nån vecka sedan och för några dagar sedan säger han att jag inte behöver oroa mig för  "henne"  - för hon har sagt till honom att hon inte vill komma "emellan" och då drog jag ju parallellen att att han var låg för att hon hade sagt det... men det VET jag ju inte, men det är ju lätt att tänka så.  Jag försöker intala mig att han faktiskt inte vet och att den dagen det är dags att lämna så VET man det - man känner att det inte funkar längre helt enkelt...   

Jag förstår att det kan bli så som det blivit i ert fall men jag tycker att han beter sig illa. Vadå satsa på er och samtidigt ha kontakt med henne. Det är väldigt fel mot dig tycker jag!

Jag är så glad att vi valde att träffa en familjeterapeut. Visst det kostar massor, men det är en investering i oss och vår framtid. Även om vi har kunnat prata ganska bra efter det att min sambos otrohet uppdagades är det skillnad när vi har terapeuten med. Senast fattade vi beslutet om att försöka reparera vårt förhållande och det är verkligen otroligt skönt att vi är inställda på samma sak. Sambon har också avslutat det han haft med den andra kvinnan, vilket innebär att han inte ska ha vare sig telefon eller mailkontakt med henne framöver. Han har inte träffat henne sedan otroheten uppdagades. Nu har vi ett stort jobb framför oss... Jag är inte färdig med det som har varit utan måste fortfarande få ställa en massa frågor om det hela. Sedan handlar det om att få vår relation att fungera. Otroheten var ju ett tydligt tecken på att vår relation inte var bra och det enda positiva med det hela är ju att vi båda skakats om rejält och att vi fått fundera på vad vi verkligen känner och vill. Jag har upptäckt nya känslor för min sambo som jag inte har känt på länge och nu hoppas jag att vi ska kunna skapa ett gott liv tillsammans framöver. Jag hoppas att han känner att han gjorde rätt val när han valde att avsluta med henne och fortsätta med mig...

• greta2
    Anonym (Ensam i Småland?) skrev 2013-01-02 18:28:19 följande:
    Jag är så glad att vi valde att träffa en familjeterapeut. Visst det kostar massor, men det är en investering i oss och vår framtid. Även om vi har kunnat prata ganska bra efter det att min sambos otrohet uppdagades är det skillnad när vi har terapeuten med. Senast fattade vi beslutet om att försöka reparera vårt förhållande och det är verkligen otroligt skönt att vi är inställda på samma sak. Sambon har också avslutat det han haft med den andra kvinnan, vilket innebär att han inte ska ha vare sig telefon eller mailkontakt med henne framöver. Han har inte träffat henne sedan otroheten uppdagades. Nu har vi ett stort jobb framför oss... Jag är inte färdig med det som har varit utan måste fortfarande få ställa en massa frågor om det hela. Sedan handlar det om att få vår relation att fungera. Otroheten var ju ett tydligt tecken på att vår relation inte var bra och det enda positiva med det hela är ju att vi båda skakats om rejält och att vi fått fundera på vad vi verkligen känner och vill. Jag har upptäckt nya känslor för min sambo som jag inte har känt på länge och nu hoppas jag att vi ska kunna skapa ett gott liv tillsammans framöver. Jag hoppas att han känner att han gjorde rätt val när han valde att avsluta med henne och fortsätta med mig...

Lycka till!
  • Anonym (Annan i Småland)

Oj känner igen mig massor i det du skriver om man tar bort barnen och några år i relationen.
    Närmar mig 15 år i vår relation och vi är i samma fas som ni men utan barn. Man måste nu välja om man skall avbryta och börja om eller fortsätta i något som inte är dåligt men som inte känns helt rätt för någon. Det är hårt att släppa någon som är halva ens liv...

Det var intressant att läsa, sjäv har jag funderat på att lämna min sambo i flera år utan att våga ta steget ut i ensamheten...det är ett stort steg om man aldrig har varit där.

Lycka till!

• Anonym (likaSamma)

Skönt att man inte är ensam.
    Jobbar och kämpar ihop min relation med min man.
    Jag bestämde mig att lita på det han säger nu för jag orkar inte misstro och må dåligt. Lättare sagt än gjort...
    Sa till mannen att jag tror att vi kan bli lyckliga igen och nu kämpar vi på.

Håller tummarna för oss alla att det går vägen!! Kram 

• Anonym (liknande)

Det som jag tycker är så svårt är att jag behöver bekräftelse på att det är bra nu... analyserar hela tiden allt han säger och gör och tolkar ju inte det positivt alla gånger - sa häromdagen till honom att jag ju inte vet var jag har honom och när han då svarar med "tycker du inte vi haft det bra de senaste veckorna - sex mer än någonsin, (tom i duschen dagtid)  sitter och kelar i soffan när vi tittar på film, bråkar inte och planerar sommarsemestern osv.... " 

Egentligen vet jag ju att jag inte kan begära att han plötsligt ska ändra på sig och börja ta på mig, krama och pussa mig "offentligt" när han aldrig gjort det innan och frågan är om han skulle börja med sådant eller köpa blommor osv - då misstänker jag väl honom för att ha gjort något dumt... 

Lika samma: Hur gör du för att inte trilla tillbaka i misstänksamheten? Jag vet inte hur många gånger jag försöker intala mig att det ju inte blir bättre av att jag  hela tiden är svartsjuk och kontrollerande och det går bra ett tag men sen har han plötsligt lämnat datorn igång och jag skulle kunna sälja min själ för att gå in och läsa på hans FB.... 

Sen är det svårt att veta vad "normala förhållanden" tolererar. Jag blev tex besviken för att han inte kan ta ledigt en dag när jag är ledig för att hitta på något med mig (och barnen om de vill) men det går väldigt bra att ta ledigt när hans nya jobbekompisar är lediga för att hitta på något med dem och barnen.... Fast jag vet att det inte är något på gång mellan dem så är jag på något konstigt vis avundsjuk på att han gör saker med dem istället för med mig.... Hade inte brytt mig om detta innan vår kris  - då hade jag bara tyckt att det hade varit skönt att få en kväll för mig själv utan man och barn... och tjejerna han chattar med - hade jag brytt mig om det varit killar han pratade med?!

@liknande Dina ord är som mina... Jag lägger band på mig hela tiden för att inte kolla hans telefon osv. Vår terapeut sa att det är naturligt att man blir hemmaspion när man blivit bedragen... För att komma ifrån detta krävs total transparens från mannen, dvs han måste vara helt ärlig och öppen mot mig. Och jag mot honom! Jag måste fråga när jag undrar och han måste berätta om det är något jag bör veta. Då kan jag inte misstro och gå bakom ryggen på honom och kolla hans mail osv. Svårt, men viktigt.

• Anonym (liknande)

Så säger vår terapeut också - men han är inte riktigt med på det... en av anledningarna är att han via sms har pratat väldigt mkt med en kompis om vår relation - verkligen lämnat ut sina tankar och brainstormat med henne om vad han ska ta för beslut och det vill han absolut inte att jag ska läsa... säger att det bara sårar mig och då innebär det ju att jag är livrädd för vad han har skrivit där... han menar att de bara pratat hit och dit helt fritt och att han är rädd att jag ska tolka för mkt om jag läser det - men jag är ju rädd att han där har skrivit att han stannar hos mig av praktiska skäl/för att den andra inte vill ha honom/att han bestämt sig för att lämna osv... Vad skulle annars rimligtvis kunna såra mig mer än ovissheten.... Ibland undrar jag varför jag inte bara lämnar honom - jag vill ju inte vara med någon som inte vill vara med mig... men det är ju inte så enkelt.. Allt praktiskt och ekonomiskt och så den lilla detaljen att jag faktist fortfarande älskar honom...

Jag tror att ALLT måste upp på bordet för att man ska kunna gå vidare och för att bygga upp tillit igen. Det man inte pratar om och vänder och vrider på tillsammans kommer man själv att tänka på, undra över och fantisera om. Om han inte kan berätta vad hans sms handlar om kommer du nog att ha svårt att släppa det. Det man inte vet fyller man med sina fantasier. Bättre att veta även om det gör ont. Skulle det visa sig framöver att min man inte blottat allt är mig utan undanhållit saker så kan vi inte fortsätta tillsammans. Det är NU hela sanningen måste fram för att det ska å att reparera. Lycka till ni andra som försöker...

• Anonym (likaSamma)

@Liknande ja du det är inte lätt.
    Jag är precis som ni, vill snoka, läsa mail, sms mm men han har en jobbmail och jobbmobil som jag tyvärr inte kommer åt och det är där han skött sina "affärer" efter jag kom på honom i somras. 
    Men jag kände bara att jag blir snart galen om jag ska fortsätta så här.

Jag gör allt jag kan för att försöka lita på honom, det gör ju ingen gladare av att jag är misstänksam och om han valt att vara med mig så lurar han ju bara sig själv genom att vara det om han nu inte skulle vilja det. Självklart mig oxå.

Jag har klart och tydligt meddelat att om han någonsin ljuger för mig igen så åker han ut med huvudet före och jag kommer aldrig mer prata med honom.

Ibland känns det som om vi inte har något att prata om, vi är mer som goda vänner, fast vi har sex och närhet, men det har vi alltid haft så det är "som vanligt". Men det är lite som att jag inte kan slappna av och vara mig själv.
    Väntar nästan på att han ska säga en dag att "nej det här funkar inte" .

Tyvärr är det bara tiden som får utvisa vad som händer och jag tror inte man kan ha bråttom fast jag verkligen är den typen som vill ha besked om hur det ska bli, vill ha en plan.

Hos oss är allt uppe på bordet men han måste ju få prata med sina vänner precis som jag gör hur han känner mm för vissa saker kanske kan inte ska älta med sin partner även om man är bästa vänner som i vårt fall.
    Men klart att det känns jobbigt, jag vill ju att han ska kunna prata med mig, men jag är ju partisk. =)

Själv väntar jag på att han ska älska mig som han gjort förrut och det är jättejobbigt. Jag vet att vi har en kris och det är jobbigt för oss båda men jag saknar mitt gamla liv så oerhört.
    Kommer det att bli bra det här eller kommer jag vakna upp om några månader och känna att det här inte är tillräckligt?
    Jag vill ju inte vara med någon som inte älskar mig, som är med mig för att det är bekvämt och tryggt.

Hur går era tankar? 

• Anonym (liknande)

likaSamma: allt det du skrev i sista inlägget kan jag skriva under på:-/ enda skillnaden är möjligen att vi har mer närhet och sex nu än de senaste åren...

Jag är livrädd för att antingen jag eller han ska vakna upp en dag och tänka att det inte funkar längre... mest rädd att han på något vis lurar mig iaf så klart och planerar ett liv med nån annan och bara håller mig lugn så länge... men samtidigt så måste jag ju  lita på att han är kvar här för att han vill och inte för att det är praktiskt.   

• Anonym (håller med)
    Anonym (Ensam i Småland?) skrev 2013-01-03 22:41:10 följande:
    Jag tror att ALLT måste upp på bordet för att man ska kunna gå vidare och för att bygga upp tillit igen. Det man inte pratar om och vänder och vrider på tillsammans kommer man själv att tänka på, undra över och fantisera om. Om han inte kan berätta vad hans sms handlar om kommer du nog att ha svårt att släppa det. Det man inte vet fyller man med sina fantasier. Bättre att veta även om det gör ont. Skulle det visa sig framöver att min man inte blottat allt är mig utan undanhållit saker så kan vi inte fortsätta tillsammans. Det är NU hela sanningen måste fram för att det ska å att reparera. Lycka till ni andra som försöker...
    Det gäller inte bara otrohet utan allt som man tidigare inte fått eller kunnat prata om.

Min man lämnar mig nu efter 20 år och trots hjälp av familjeterapeut så förstår han inte varför man måste ta upp gammalt som ligger och gnager (det är ju just för att det inte ska gnaga mer). Sånt man aldrig har fått prata om...

Allt måste fram så är det.. Hemliga sms är mycket helighetsfullt och inte ett dugg förtroendegivande.
  • Arnevaktis

Om jag ska vara ärlig, som man i ett förhållande väldigt lika ditt, fast från en mans perceptiv. Du borde finna kraften i dig själv att förlåta dig själv. Anledningen till att din man gjorde vad han gjorde va inte pga att han var "svag" eller "en jävla skit".
    Utan det var för att han inte fick det han behövde från dig. Som... Efter en dags jobb, lite lugn och ro. Eller ett hem utan drama... Eller en respektive som fortfarande vill ha sex? 

Självständiga femenister, med 2-9  katter, säger att, NI KAN, men efter ålder 35-40 så inser dom att deras tid är förbi. 

Hamna inte i den fällan. Jobba med det du har. Du har barn, du är inte perfekt, far till barnen är inte perfekt.  Jobba på de...

De är mitt tips

• onelifetolive
    Arnevaktis skrev 2025-08-29 00:41:25 följande:

Om jag ska vara ärlig, som man i ett förhållande väldigt lika ditt, fast från en mans perceptiv. Du borde finna kraften i dig själv att förlåta dig själv. Anledningen till att din man gjorde vad han gjorde va inte pga att han var "svag" eller "en jävla skit".
    Utan det var för att han inte fick det han behövde från dig. Som... Efter en dags jobb, lite lugn och ro. Eller ett hem utan drama... Eller en respektive som fortfarande vill ha sex? 

Självständiga femenister, med 2-9  katter, säger att, NI KAN, men efter ålder 35-40 så inser dom att deras tid är förbi. 

Hamna inte i den fällan. Jobba med det du har. Du har barn, du är inte perfekt, far till barnen är inte perfekt.  Jobba på de...

De är mitt tips

Du är bara 12 år för sent ute med ditt tips...
  • Anonym (BS)
    Arnevaktis skrev 2025-08-29 00:41:25 följande:

De är mitt tips

Nu är det en väldigt gammal tråd du väckt liv i men jag har bara en sak att säga till dig: "Vilket jävla BS!"

Kvinnor har som regel inga som helst problem med att hitta en ny partner, oavsett ålder, om de så önskar efter en separation. Alla vill dessutom inte ens ha en ny partner utan klara sig bra ändå. 
Svar på tråden Separera efter 20 år?