efterrätt som är god som satan?
Tänkte höra om någon sitter på ett recept på efterrätt som är riktigt god, gärna söt! Ska vara till en mindre bjudning med kött o potatis. Den får gärna vara väldigt billig att göra också tips?!
Tänkte höra om någon sitter på ett recept på efterrätt som är riktigt god, gärna söt! Ska vara till en mindre bjudning med kött o potatis. Den får gärna vara väldigt billig att göra också tips?!
Lakritspannacotta, riktigt gott!
Vi kan kalla din för Gina då
Pannacotta! Med lakrits som någon sa är svingott, saffranspannacotta med hallon är också en höjdare. Visst, saffran är dyrt, men allt annat är billigt och man har det ofta hemma, och det är en nätt dessert som folk absolut har plats för även efter en tung middag med kött och potatis. Vackert blir det också i fina glas!
små formar med maräng och parfait med vitchoklad och bär.
Lägg maräng i botten och fyll på med parfait ringla den vita chokladen över, strö lite bär ex blåbär hallon (lingon) täck sen med lite mer maräng, ställ i frysen i 4 timmar.
vid servering, klicka/spritsa på lite grädde strö lite bär över samt ngt fint i choklad eller nobless.
Vanilj parafait
Ingredienser 4-6 port 1 vaniljstång
4 äggulor
1 dl florsocker
3 dl Arla Ko® vispgrädde
Gör så här
Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Vispa äggulor, florsocker och vaniljfrön poröst. Vispa grädden och blanda den med äggsmeten. Lägg i små formar med maräng. Smält 100 g vit choklad med 1 /2 dl grädde, låt svalna ringla sen detta över parafait sen strösslar du valfria bär över sen mer maräng.Frys i 4-5 tim. Låt den stå i kylen ca 30 min.
Åter igen.. många goda efterrätter men tänk på en röd tråd.. en pannacotta är ofta väldigt mild i smaken (även om man har lakrits i...lät skitgott förresten) så att ha en pannacotta efter tex en starkare kryddad rätt är ingen god idé eftersom man inte känner och inte kan uppskatta smaken.
Pannacotta passar bäst efter mildare rätter, det kan gärna vara lite vitlök i men inga mängder, pasta är jättebra varmrätt om man har pannacotta, fisk likaså då är det gott att ha den milda pannacottan med lite sting tex hallon, citrus eller då lakrits.
Sen är det väldigt många "maffiga" efterrätter här.. mycket choklad (mmmmmummms) men det känns som att flera av dem hör hemma mer på fikabordet än efter en middag... det får ju inte bli "för mycket" så man blir helt komatiserad *S* även om det är syndigt gott med choklad och klet..:-P
Banoffepaj är bland det absolut godaste jag någonsin ätit och jag gillar egentligen inte efterrätter speciellt mycket. Alla jag lagat denna till har krävt att få receptet!
Recept: http://www.ragazze.se/2011/08/08/banoffee-pie/
Min favorit är Tiramisu!
Har dock aldrig gjort det själv nångång. Men har sett många smarriga recept på den på nätet!
Ååh vad mycket gott ni bjuder på, favoritar denna :) pannacotta här imorgon!
När jag ska göra något billigt och enkelt brukar jag göra fluff :)
180g valfri choklad, tex mjölkchoklad, mörk eller vit. Man kan också använda riesenkola, dumle, after 8, center, plopp
3dl grädde
Hacka chokladen, värm upp grädden. Den får ej koka. Blanda ner chokladen i grädden och rör tills chokladen smält. Ställ kallt.
När blandningen är genomkall, vispa den med elvisp till det blir fluffigt som vispad grädde. Skeda upp i glas och servera med färska eller tinade bär :)
Har jag bråttom brukar jag ställa blandningen i frysen och röra om då och då så den svalnar snabbt :)