• GrabbarnaOchJag

Ni som har tre barn eller fler?

jag har två barn, tätt! Tyckte att det var en enorm omställning mellan ett och två barn.

Är det lika jobbigt med en tredje? eller fjärde?

Varför vill man ha fler än två?

Två kändes rätt så lagom, för då har de syskon iaf. Men hur kommer det sig att man kommer på att man vill ha fler?  

• Svar på tråden Ni som har tre barn eller fler?
  • Majsan70

Jag kom aldrig på att jag ville ha barn. Jag fick barn. Jag har haft tur i livet helt enkelt som fått tre fina barn. Själva syskon grejen är överskattad tycker jag och förstår inte de som skaffar barn enbart för att få just syskon.

Att få barn tätt verkar oerhört jobbigt o jag är glad att jag fått en paus emellan.

• Edda2

Har de två första tätt 16 mån mellan. Skulle aldrig ha fler barn efter andra barnet.
    Inte för jag egentligen ville men hände lite med andra barnet och pga det ville jag/vi inte.
    Men så 4 år efter andra och man hade landat och fått mer info och allt så blev det ännu en:) men nu är det bra kändes som rysk roulette med tredje och vill inte chansa ännu en gång.

• viseversa

För att livet inte alltid blir som man planerar. Jag är en person som tar dagen som den kommer. Blev gravid med första barnet efter bara en månads förhållande med min sambo. Vi har snart varit tillsammans i 7 år.

Har tre barn tätt och väntar nu nr 4. Kommer ha 4 barn inom 6 år. Varför? Jo för att vi valde att satsa när jag blev gravid.

Har 16mån mellan nr 1 och 2. 2,5 år mellan nr 2 och nr 3. Och mellan nr 3 och 4 kommer det bli nästan exakt 2 år.

Bara ett av våra barn(nr 3) var egentligen planerad. Dom andra har varit välkomna överraskningar.

Det var jobbigt när dom två äldsta var små. Det är jobbigt ibland även nu. Jag skulle ljuga om jag sa att det är lätt
    som en plätt.

Dom älskar varandra och har alltid en kompis att leka med. Men tjejerna(mins två
    Äldsta) retar varandra en del och det är jobbigt. Men det hade varit jobbigt även fast jag bara haft dom två.

Vi var nöjda med 3 barn. MEN som sagt det blir inte alltid som man tänkt sig. Nu är vi glada och förväntansfulla på barn nr 4. Sen funderar jag eller sambon på att sterilicera oss. Vem som gör det får vi se.

• avocadoo

Jag tyckte att omställningen mellan 1 och 2 barn (har 14 månader mellan) var väldigt liten. Helt plötsligt fanns bara tvåan där och han bara hängde med. Tycker inte att det var speciellt mycket jobbigare.

Trean däremot vart det större omställning igen (Då var storebröderna 2,5 år och 17 månader). Han sov dåligt och hade mycket ont i magen och det var väl framförallt därför...

• Mams79

För att det är grymt härligt med massa barn runt middagsbordet Har alltid sett mig som flerbarnsmamma...efter två relativt täta tjejer (20mån) kändes det långt borta med en trea men rätt som det var fanns längtan där och när nr två var 2år och 9mån kom lillasyster! Hade jag fått bestämma hade en fyra varit varmt välkommen om nåt år Men jag är oerhört tacksam över mina tre fantasiska döttrar som jag har ❤

• Heisan
    Nej, nej.

Hormoner

Två kändes rätt så lagom, för då har de syskon iaf. Men hur kommer det sig att man kommer på att man vill ha fler?
    Se förra frågan
    När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Jessie 89

Jag hoppar in här!

Har 1,5år mellan mina barn (dotter, sen son) men skulle så gärna vilja ha fler! Minst ett till. Bäbislängtan är så stor och så gillar jag att ha liv omkring mig (även om det driver mig till vansinne ibland när barnen slåss och skriker).. 
    Jag har alltid drömt om att ha många barn, dels för att jag älskar barn men också för att det är VÅRA barn, släktens nästa generation. :)

Jag har för närvarande inget jobb, har heller ingen utbildning så därför känner jag att det nog inte är fel tillfälle att skaffa ett till nu, medan jobben är så få, sen om det blir bättre eller sämre med jobb kan ju ingen veta. Dock är jag orolig för om jag orkar med en trea. Dottern hade kolik i 3månader när hon var bäbis och sonen har alltid haft otur i sitt 2åriga liv, det började med RS som nästan tog livet av honom sedan har oturen förföljt honom. 
    Skaffar vi en tredje kan ju ingen förutspå om den lille kommer få några "bäbis problem", eller inte.
    Jag vet att man som förälder tar sig igenom livet hur jobbigt det än är när det gäller ens barn.

Tyvärr har min sambo lite problem med sitt hjärta och vi vet inte hur mycket han skulle orka med, men som jag sa till honom för ett par dagar sedan "orkar du med dom vi har nu, orkar du nog med en trea".
    Våra två andra barn är väldigt, väldigt aktiva och har så mycket energi att de inte är lugna en sekund! Enbart när de sover, vilket de bara gör på dagis och inte hemma (förutom på nätterna). Sonen är snart 2år och skulle vi skaffa en till hinner han bli minst 2år och nio månader, nästan 3år.

Jag kommer ihåg hur mycket min dotter förändrades när jag var gravid med sonen, från att vara beroende av välling kunde vi en kväll bara sluta tackvare att jag inte orkade göra välling då mannen jobbade efm.. Det blir så mycket förändringar, både bra och dåliga. Men jo, jag är sugen på en trea och hoppas jag plussar till våren. ;)       

• Lajkie

Jag kom aldrig på att jag skulle ha tre, utan jag blev gravid med kopparspiral.
    Vi skulle egentligen ha bara två.

Nu vill jag dock ha en till;)

Det var jobbigare att få nr tre än nr två, dels för att man var två föräldrar och har två armar osv.
    Tror inte hoppet från tre till fyra är särskilt stort. Planering och organisering kräva redan nu med whiteboardtavla osv.

• Lajkie

Jag har 22 mån mellan nr ett och två, 17 månader mellan två och tre.
    Det har varit tufft!

• Mandelskorpan
    GrabbarnaOchJag skrev 2012-11-01 12:59:31 följande:
    jag har två barn, tätt! Tyckte att det var en enorm omställning mellan ett och två barn.

Har tre barn, 3 år respektive 2 år emellan.

Det var mycket lättare med tredje. Dels för att man är säkrare som förälder, dels för att de två stora lekte med varandra och inte krävde så mycket uppmärksamhet.

Varför, tja, vi längtade efter en till helt enkelt. Familjen kändes liksom inte "färdig" med två barn.   
  • Jessie 89
    Mandelskorpan skrev 2013-01-09 08:40:50 följande:

Har tre barn, 3 år respektive 2 år emellan.

Det var mycket lättare med tredje. Dels för att man är säkrare som förälder, dels för att de två stora lekte med varandra och inte krävde så mycket uppmärksamhet.

Varför, tja, vi längtade efter en till helt enkelt. Familjen kändes liksom inte "färdig" med två barn.   

Har du 2år mellan de äldsta? :)
  • Mandelskorpan
    Jessie 89 skrev 2013-01-09 09:10:28 följande:

Har du 2år mellan de äldsta? :)

Nä 3 år mellan första o andra och 2 år mellan andra o tredje.... de är ganska precis 6, 3 och 1 nu.

Jag tror det varit tuffare att ha tvärtom, en treåring är ju mycket mer självgående än en tvååring. Men som sagt trean lättast för de två stora lekte så bra då.  
  • Jessie 89
    Mandelskorpan skrev 2013-01-09 09:20:25 följande:

Nä 3 år mellan första o andra och 2 år mellan andra o tredje.... de är ganska precis 6, 3 och 1 nu.

Jag tror det varit tuffare att ha tvärtom, en treåring är ju mycket mer självgående än en tvååring. Men som sagt trean lättast för de två stora lekte så bra då.  

Okej. Jag har ju 1,5år mellan mina två, men funderar nu på en trea. och då blir det lite ca 2,5-3år mellan de mittersta och yngsta iså fall. :)
Svar på tråden Ni som har tre barn eller fler?