• MissStrawberry

Hur gör ni med champinjonerna?

Kanske en udda fråga men då maken och jag inte alls är överrens måste jag bara få veta hur ni andra gör...?

Jag har ofta champinjoner i maten, i allt från pastasåsen till omeletten. Jag köper för det mesta i mataffären och min fråga är vad ni gör med svampen när ni kommer hem, innan ni lägger ner den i maten. Sköljer den, bortsar av den, skalar den, gör ingenting eller gör ni på något helt annat sätt?

Maken tycker att mitt sätt är fel sätt så hur jag gör tänker jag inte avslöja riktigt ännu.. ;)

• Svar på tråden Hur gör ni med champinjonerna?
  • La Lola

Sköljer av de gånger jag använder sån svamp.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Singoallaa
    Felidae skrev 2012-11-01 18:00:18 följande:
    Håller svampen under rinnande vatten samtidigt som jag skrapar bort eventuell jord med en fruktkniv.

Så görjag med då jag INTE Vill ha jord i maten. Men vet att kockar på tv säger bara borsta av utan att skölja, men det ökar risken att få in jord i maten som sedan käns i maten.
  • Karedo

Jag "skalar" och tar bort foten, foten kastar jag.. Men jag sköljer INTE

• EnGladPingvin

Beror lite på hur jordiga de är. Många gånger tycker jag det räcker att borsta, men ibland om det är mycket jord sköljer jag.

• Lilia

Jag gör inget alls, jag skivar den bara. Alla andra grönsaker och frukter (som jag inte skalar) sköljer jag av.

• Butterscotch

Champinjoner sköljer jag inte, de borstas av istället. Andra grönsaker, såsom paprika och tomat, sköljer jag.

• Vinter kvinnan

Jag putsar bort jord med hushållspapper samt ev skär bort om smutsen inte går bort. 

Svar på tråden Hur gör ni med champinjonerna?