• Anonym (Moooo)

Hur långt från utredning till embryo-återföring?

Känner mig ganska lost... Jag har läst att det tar ca två månader från påbörjad behandling till embryo-återföring. Ungefär. Om allt går som det "ska".

Men, hur lång är en utredning?

Jag och min sambo har inga direkta problem - tror jag inte. Han har barn sedan innan och jag har troligtvis inga problem. Men vi kommer behöva göra en IVF ändå då han gjort en vasektomi.

Så, hur långtid brukar det ta för en kvinna att bli utredd med hormontester etc.? För jag antar att jag måste bli utredd eftersom jag inte har några egna barn? 

Kram! 

• Svar på tråden Hur långt från utredning till embryo-återföring?
  • PiOmiO

Båda blir utredda. Innan remiss skickas till IVF.
    Vi sökte hjälp 2011 på hösten.
    2012 januari var vi på första mötet på IVF kliniken. men först nu i oktober började behandlingen. Nu på torsdag börjar jag med hormon injektioner. piomio.blogg.se/2012/september/presentation.html här kan du läsa min historia, med väntetiderna

Sen beror det helt på vilken klinik man tillhör och hur lång väntetid de har. och hur mycket läkaren vill att ni provar innan remissen till IVF skickas.

Jag svarar gärna på frågor om det är ngt du undrar över! Lycka till!

IVF-bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • semlorna

Bara tiden från mens (och påbörjad behandling) till testdag är 9 veckor för oss. Vi fick remiss skickad till ivf i augusti, fick tid för första mötet sista oktober och påbörjar nehandling i december eller januari. Då påbörjade vi utredning i mars. Hur lång tid det tar för er beror helt på.

• Anonym (låååång tid)

För mig tog det jättelång tid! "Utredningen" börjar inte direkt utan det är massa undersökningsbesök och sen "remitteras" man vidare inom samma klinik (från gyn utrednings delen till ivf-delen) och så är det 3 månaders väntan igen... Och om man skall göra äggledarspolning måste den passas in FÖRE ägglossning och med väntelistan, det tar ett tag... Och sen är det väntetid för äggplock osv osv. Från att jag ringde första gången till embryoåterförande tog det över 1,5 ÅR!!!! Då var det iof en sommar emellan och en titthålsoperation (en muskelknuta i livmodern som de ändå inte behövde göra nåt åt), men det var vekligen galet segt. Dessutom tog det sig inte...

Andra försöket sökte vi privat och då gick det undan! Från nybesök till embryoåterförande på 4 veckor... (Korta protokollet.) Och då blev det dessutom plus! Utredningen var ju redan klar i och för sig...

Det är möjligt det går snabbare för dig/er eftersom "problemet" är känt = mannen är steriliserad. 

• slamkrypare

Eftersom ni vet att ni måste göra IVF så behöver det inte ta så lång tid, om inte utredningen visar något förstås. Sen beror det förstås också på var man går, vissa kliniker är bättre utrustade än andra.

Äggledarspolning som nämns ovan behöver du inte göra när IVF redan är bestämt.
    Blodprover brukar man ha fått in alla svar på efter 6-8 veckor. (Blodprov kommer mannen också behöva lämna för att utesluta smittor som hepatit och hiv). Är allt bra där så är det bara att köra igång, när det passar in i klinikens planering. Då beror det på vilken metod man väljer, den korta tar ca 2 veckor från start till återföring, den långa tar generellt ca 4-5 veckor.
    Så, ca 2-3 månader skulle jag tippa på att det tar, om det som sagt inte visar några större avvikelser och om ni har tur att kunna köra igång med behandlingen direkt efter avslutad utredning. Den mesta tiden går åt till att vänta: Vänta på mens för att kunna ta prover på rätt dagar, vänta på provsvar, vänta på att kliniken ska ha tid osv.

Lycka till!

Svar på tråden Hur långt från utredning till embryo-återföring?