• Pesca

    Ni med kronisk magkatarr el magmunsbråck

    Jag har ett litet magmunsbråck och mer eller mindre kronsika magkatarrsbesvär. Jag undrar hur ni andra med långdragen/kronsik magkatarr och/eller magmunsbråck lever.

    - Vad har ni för symtom? Mina symtom ändrar karaktär titt som tätt, men ett återkommande är just bröstbränna, ömhet i övre magmunnen och klump i halsen som känns kväljande. Har dock besvärsfria dagar då och då =)

    -Vad äter ni för medicin mot era besvär? Själv äter jag 40mg Esoomeprazol som jag inte lyckas trappa ner på. Och de hjälper inte 100%

    -Vad undviker ni för mat? Jag undviker surt, och kaffe framförallt. Vin undviker jag oxå men fungerar någon gång ibland. Te klurar jag på? Ger ALLA teer besvär? För mig känns det så om jag dricker för mkt.

    Någon som lyckats bli symtomfri efter lååångdragna besvär?

  • Svar på tråden Ni med kronisk magkatarr el magmunsbråck
  • PandaaN

    Hej. Usch inte alls kul att ha detta. Känner igen detta :( jag har diafragmanråck, rätt stor. Och äter använder samma medicin som dig.

    Jag har haft det i många många år. Jag undviker nästan ingenting. Kaffe älskar jag och kan inte motstå. Det jag har lärt mig och funkar som bäst är att jag äter med jämna mellanrum, dvs att jag är mätt hela tiden. Om du har extremt

    Ont så försök undvik, lök läsk citron vitlök. Stress påverkar så fruktansvärt, se till att ha lugn och ro.

  • Ella S

    Testar att återuppliva den här gamla tråden :) skulle också vilja komma i kontakt med andra som har magproblem.. Själv vet jag inte riktigt om det är magsår eller magmunsbråck jag har (håller på och utreder med läkaren på vc), men nånting som ger mig sura uppstötningar och ont i bröstet/kring magsäcken. Jag har ätit omeprazol någon månad nu, men har precis bytt till nexium som inte alls fungerar lika bra. Jag är nyfiken på vad andra har för symtom, och vad ni kan äta?? Mitt värsta symtom är klump/spänningar i halsen, förutom att det gör ont. Har inte lyckats komma fram till vilken mat som fungerar, men har slutat med kaffe och choklad....... ;( ska försöka få läkaren att skicka mig på gastroskopi nån gång också, så jag kan få konstaterat vad det är exakt... Skulle även vara intressant att hra vad olika läkare ger för råd om kost och annat som kan påverka.

  • Mimmicry

    Min mamma har bråck på magmunnen och hon testade att börja dricka Aloe vera. Hon har druckit det i ca ett år nu och mår jättebra av det.

     

  • lövet2

    Har inget bråck på magmunnen, utan bara ett bråck lite högre upp efter vad jag förstått. Däremot har jag kronisk magkatarr efter en galloperation.

    - Jag äter Omeprazol 20 mg om dagen. De första fem åren fick jag äta den tredubbla dosen, men i takt med att jag ändrade min kost och började hitta i Provivans förlovade land, så kunde jag minska på tabletterna.

    - Det jag undviker allra mest är fett och alltför sött. Mat jag mår eländigt av är t ex potatisgratäng, stuvningar och rökt kött. Fikabröd går bra om jag äter det sällan, i små mängder och väljer det snällaste alternativet. 1 kanelbulle och 1 liten småkaka i stället för bakelse och wienerbröd alltså. Godis kan jag äta om jag äter det i små mängder åt gången. Jag kan äta 3 rutor ren choklad men inte en halv chokladkaka. Chips/ostkrokar kan jag äta en näve av. Läsk är rena döden.
    Det svåraste för mig har varit kaffet. Första året grundade jag varje kaffekopp med ett halvt glas mjölk, och jag drack bara en halv kopp kaffe åt gången. Sedan jag uteslutit all saft, läsk och mjölkchoklad ur min kost, så klarar jag nuförtiden 4-5 koppar kaffe om dagen. Kaffet är min stora last ...

  • Ella S

    Aloe vera låter som ett jättebra tips! Jag har till och med en flaska i kylen :) Lövet, lider med dig :( låter som riktigt stora uppoffringar. Konstigt att det verkar gälla sötsaker generellt för dig, på typ vårdguiden står det bara om kaffe, choklad och kryddstarkt..

  • lövet2
    Ella S skrev 2013-03-10 23:20:41 följande:
    Aloe vera låter som ett jättebra tips! Jag har till och med en flaska i kylen :) Lövet, lider med dig :( låter som riktigt stora uppoffringar. Konstigt att det verkar gälla sötsaker generellt för dig, på typ vårdguiden står det bara om kaffe, choklad och kryddstarkt..
    Jag tål ren choklad betydligt bättre än t ex winegum eller skumgodis. Kaffe går bättre än te eller mjölkchoklad. Kryddstarkt aktar jag mig för, ja ...
  • Diabetikern Jojo

    Usch ja! Mitt magmunsbråck upptäcktes av en slump när jag gjorde en gastroskopi för att utesluta laktosintollerans och glutenintollerans eftersom jag har känslig tarm - antagligen IBS!

    Jag har ofta halsbränna och hade extremt mycket under graviditeten då jag åt 40mg Omeprazol per dag! Men annars har jag upptäckt att den mat jag undviker för tarmen även funkar för halsbrännan! Mat jag försöker undvika (även om det ibland fuskas en del) är lök, stark mat, chips och andra feta snacks och feta maträtter! Att äta sent på kvällen undviker jag också! Jag tror att för mycket kolsyra också kan påverka! Jag försöker nog att tänka "mjuk mat" som pasta med en grädde eller creme fraiche sås tex och jag har mjölk i teet! Jag kan tänka att det är olika för olika personer så man får nog testa sig fram lite också!


    Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • TJ268

    Hej, bra idé med tråden =)
    Jag fick reda på för ca 5års sedan, i början av 20års-åldern, att jag har magmunsbråck, också i samband med test av laktos mm. Dock får jag ont av det mesta som jag äter ifall jag har varit/är stressad en längre tid. Direkt svullen upptill på magen när jag äter. 
    Är laktosintolerant (kan äta/dricka viss mängd med icke laktosfritt), får ibland även ont av att äta pasta (även fast läkare uteslöt att jag var gluten när gastroskopin gjordes), tomat, stekt mat, mat med mycket kolhydrater eller för mycket fett, eller om det är för starkt/surt, så jävla trist. T.o.m öl blir jag svullen av och kan må konstigt av, alltså inte av att man blir full =) Och allt detta är antagligen pga magmunsbråcket. 
    Som ni hör så är det lätt att fantasin tar slut när man ska hitta på för något till olika måltider, vilket gör att jag "fuskar" och äter det jag egentligen inte bör, hoppar ofta över måltider eller äter "för mycket", osv. (väger t.o.m ca 2 kilo över det jag "ska"). 
    Ni får gärna dela med er om ni råkar ha några bra tips på någon "diet" man kan följa, maträtter, hur gör man "lätt mat" för magen. Helst något som man kan göra mycket av och frysa in inför stressen av plugg samt jobb-dagar.

    Annars så, de olika symptom jag har ibland (inte allt samtidigt), sura uppstötningar och ont i bröstet vid hjärtat och ut i höger och ibland vänster arm, ont runt magsäck, kan vara rätt öm vid sidorna vid revbenen, och om man trycker längs magen. Klump-känsla i halsen. 

    Om ni ska göra gastroskopi, se till att bli sövd om det går. Jag fick vara vaken, drogad men vaken och jag fick panik. Det är väldigt jobbigt både fysiskt och psykiskt när dom utför ingreppet, speciellt eftersom man är rätt väck så att säga och har absolut ingen lust att svälja ner slangen.

    De tabletter jag brukar ta är omeprazol sandoz, funkar kanon tycker jag. 

    En liten lista på vad man helst ska undvika:
    -Rök inte
    -Inge alkohol
    -Inge läsk
    -Inge koffein
    -Inte stark mat
    -Inte surt, citrusfrukter/Juice mm
    -Inte för fett
    -Inte stekt (därav fett)
    -Vissa frukter ska man inte äta
    -Stressa inte mat/allmänt
    -Tugga långsamt, ta god tid på sig
    -Tugga inte tuggummi. Det är starkt, plus att man sväljer ner luft, det hjälper inge vidare.
    -Har även märkt att munskölj kan förvärra magen med tiden. Det är väldigt starkt.
    -Vissa mediciner kan även förvärra betydligt. Hör med läkare vad som är bäst, tablettform eller 
    flytande. Vet att de vanligaste hostmedicinerna är väldigt starka. Det räcker att man tex är förkyld, man ska inte behöva ha ont också =)

    Listan fortsätter, den är rätt lång av olika saker som man helst ska undvika, men det här var 
    stor del av dom. Hoppas att det har varit till någon hjälp =) 

  • lövet2
    TJ268 skrev 2013-05-20 22:34:51 följande:
    Ni får gärna dela med er om ni råkar ha några bra tips på någon "diet" man kan följa, maträtter, hur gör man "lätt mat" för magen. Helst något som man kan göra mycket av och frysa in inför stressen av plugg samt jobb-dagar.
    Det där är ju säkert individuellt, men säkra kort för mig har alltid varit kokt potatis eller knäckebröd. Under sämre perioder lever jag på kokt potatis och köttbullar eller annat lite mer lättsmält kött.  Men just köttbullar är så enkelt att göra mycket av och frysa in. Lite lingonsylt också så det inte blir för torrt.
    Kokt fisk sägs vara bra, men eftersom jag inte äter fisk, så går det förstås bort för min del.
  • TJ268

    Jo precis. Ja, det är något jag gör av och till, båda är ju lätta att göra och fiskrätter är ju kanon.
    Men det är ju verkligen svårt att försöka hitta på en varierande kost så att man inte tröttnar, och kanske speciellt du som inte äter fisk, det som är väldigt snällt för magen.  
    Börjar fundera på om man ska försöka sig på veg-mat. Känns som om att det kan vara rätt snällt, jag kanske 
    har fel.
     

  • André75

    Magmunsbråck sedan länge...bara inte fattat det förrän efter gastroskopiundersökning för 3 år sedan. (Ärvt av Farsan antar jag.)

    Dåligt för mig i rangordning efter det värsta först:

    1.Stress

    2.Sprit

    3.Snus

    4.Rödvin

    5.Choklad

    6.Musli & Havregryn

    7.Kaffe (med wienerbröd så är detta döden och 1 på listan för mig.

    8.Starka kryddor

    9.Panering. ex. Schnitzel el fiskpinnar

    10. Läsk & Kolsyra

    11.Koffein

    Bra för mig.

    Harmoni, kokt mat, mindre måltider oftare, ingen mat eller dryck efter 19 (om så är fallet ta en Gaviscon innan läggdags), ta en loosec/ome-/pantoprazol ifall det är fest, kryddig mat eller ett glas rött senare. Träningen fungerar på många sätt som för andra men med undantaget att framåtlutad och lyft kräver att man medicinerar eller anpassar träningen. Rätt te eller örtte funkar fint då det är koffeinfritt. Om jag dricker kaffe som ja älskar så ska ja göra det efter lunch då det verkar att magen är extra känslig på morgonen. Kväll är det bäst att undvika kaffe helt för min del.

    Lider med Er som har problem med Magproblematik.

    Obs. Flertalet människor jag haft kontakt med i trådar om detta ämne beskriver Loosec/Omeprazol som en gudagåva då de fått livet tillbaka etc.

    Jag kan inte använda det hela tiden, då blir ja dålig och illamående. Funkar bäst när ja använder det vid behov.

    Lycka Till!

  • Hellmark

    Hej!

    Jag har gjort gastroskopering precis igår och har fått svar: magmunnen bråck...
    Fått lite panik...
    Nästan 3 år  sedan hade samma symptom.
    mvh

  • JonnePettersson

    Hej

    Har i flera år haft problem med hjärtat trodde jag. Har varit på flera ekg mm men allt är bra säger hc. Har nyligen varit på 2 röntgen en i nov å en i dec, av hela buken. Det dom såg på första var att en binjure var förstorad troligtvis av stress då jag har ett stressigt jobb mm. På andra röntgen var det oförändrat & fick svar att allt är normalt. Men jag vet ju att allt inte är normalt det känner jag.

    Efter att ha läst allt ni skriver här & på andra ställen så börjar jag känna igen massa andra saker jag inte tänkt på.

    Tex har jag haft kramp i bröstet ont i ryggen halsbränna uppblåst mage klump i halsen när jag ska svälja.

    Magmunsbråck kan tydligen påverka just hjärta, rygg ont & kramp i bröst.

    Så i morron är det jag som ringer hc ytterligare en gång & begär att få magen kollad.

    Tack alla här!

    Mvh Jonne

  • Olaper11

    Hej,

    Har gjort gastroskopi för två år sedan och fick reda på att jag har magmunsbråck. Åt omeperazol mycket när jag fick reda på det. Jag mådde sämre av detta.. jag fick ont i magen på andra sätt av den.. tror jag fick ont någonstans runt njurarna också.

    Varje gång jag känner något minsta nu så tar jag och tuggar en Gaviscon ordentligt och sväljer den som skum. Varje gång jag känner något som sagt eller när jag vet att jag skall anstränga mig med träning eller liknande , då tar jag den i förebyggande syfte. På så sätt så får jag inte någon värre magsyra över magmunnen (vilket annars kan göra att jag får nåt sår känns det som).

    När jag ska träna tar jag även bikarbonat i mitt vatten! Har det i flaskan och skakar, det gör att magsyran inte blir så stark medan gaviskonen skyddar som ett lager med skum vid magmunnen!

    Visst jag kan få problem nu ibland men inte som förr. Jag är försiktig med stark mat, kolsyrad dryck etc.. inte ens kolsyrat vatten dricker jag, om jag kan så väljer jag alltid utan kolsyra.

    Häftiga rörelser på gymmet kan ge mig en konstig känsla i bröstet dock, det är typ det problemet jag har har mest av..

  • OlaPer111

    Hej igen!

    Jag vill dela med mig av mina erfarenheter igen! Jag har även skrivit tidigare i denna tråd (OlaPer11). Jag insåg dock efter jag skrivit mitt föregående inlägg att jag börjat leva med mitt magmunnsbråck.. jag var för van att det gjorde ont. Jag har till och med börjat gå mera med kupad rygg för jag inte vill sträcka ut bröstet. Jag gick därför till läkaren återigen och berättade alla biverkningar.. svårt att andas ibland etc.. tungt att träna på gymmet och allmänt göra häftiga rörelser. HAN GAV MIG EN NY MEDICIN!! Istället för Omeperazol (som jag fick massa biverkningar av, hård i magen och ont i magen) så fick jag Ranitidin! Så om ni också känner att Omeperazol är en jobbig medicin, fråga då läkaren om du inte kan få testa Ranitidin! Jag har inte fått detta förslag innan men nu när jag fått det så har jag inte ont alls längre när jag väl tar det! Jag började ta Ranitidin 2ggr/dag i en månad. Sedan har jag börjat dra ner på denna och försöker bara ta den när jag behöver och det är typ 3ggr/vecka typ! 

    Har dock dragit ner på:


    Tuggummi
    Kaffe
    Te
    Kolsyra (även vatten)
    Alkohol
    Vin
    Snus (slutade helt, för det gör jättemycket, tog bara någon på fest innan)
    Stark mat allt för ofta
    Laktos
    Tunga kötträtter allt för ofta (typ kotletter)
    Detta gör jag utöver Ranitidin:

    Ligger inte ner i bänkpress på gymmet, sitter i maskin istället.
    Ligger lite högre med huvudkudden på natten.
    För att slippa att alltid ta Ranitidin, då tar jag och tuggar Gaviscon.
    På gymmet har jag lite bikarbonat i mitt vatten (för att ändra magsyrans styrka i magen).
    Går aldrig hungrig (då har magen bara magsyra i magsäcken, inte bra, måste blanda ut med något, ALLTID).
    Äter mig inte sprängmätt, då kan det bli jobbigt för magmunnen.
    Dricker alltid en glas vatten det första jag gör när jag vaknar på morgonen.
    Alltid noga med att dricka vatten till maten så inte mat fastnar på väg ner till magen.
    Ingefära har jag hört ska hjälpa också. Jag ska försöka fortsätta mer med detta, gärna en ingefärashot efter maten.
    Gör inga "Upphopp" på gymmet, det är för häftig rörelse.

    Känslan av att få en "attack"/ont i bröstet beskrivs av flera om hugg, kramp runt där hjärtat sitter så man blir lätt orolig. Det jag skulle göra om man känner detta lite då och då är att i detta tillfälle stå still, ta en Ranitidin och se om det går över. Så har jag gjort och blivit säkrare på att det är magen och inte hjärtat (men fråga såklart läkaren, men kan vara skönt för en själv). 

    Jag har även fått känslan av att i en sekund inte få luft! Man kan inte andas riktigt och det sticker i bröstet vid andning, detta är också borta nu när jag tagit Ranitidin!

    Jag har verkligen få ont om jag missköter min kost (exempelvis dagen efter jag druckit vin eller även om jag tar ett tuggummi).

    Ni får gärna svara i denna tråd om ni har något liknande eller om även ni har tips! Berätta gärna om mina tips hjälper! 

    Jag har som sagt haft detta i typ snart 5 år.. och även fått bekräftat via gastroskopi att det är magmunnsbråck. Tveka inte på att göra gastroskopi!
    OlaPer11
  • OlaPer111
    André75 skrev 2015-01-15 22:45:41 följande:

    Magmunsbråck sedan länge...bara inte fattat det förrän efter gastroskopiundersökning för 3 år sedan. (Ärvt av Farsan antar jag.)

    Dåligt för mig i rangordning efter det värsta först:

    1.Stress

    2.Sprit

    3.Snus

    4.Rödvin

    5.Choklad

    6.Musli & Havregryn

    7.Kaffe (med wienerbröd så är detta döden och 1 på listan för mig.

    8.Starka kryddor

    9.Panering. ex. Schnitzel el fiskpinnar

    10. Läsk & Kolsyra

    11.Koffein

    Bra för mig.

    Harmoni, kokt mat, mindre måltider oftare, ingen mat eller dryck efter 19 (om så är fallet ta en Gaviscon innan läggdags), ta en loosec/ome-/pantoprazol ifall det är fest, kryddig mat eller ett glas rött senare. Träningen fungerar på många sätt som för andra men med undantaget att framåtlutad och lyft kräver att man medicinerar eller anpassar träningen. Rätt te eller örtte funkar fint då det är koffeinfritt. Om jag dricker kaffe som ja älskar så ska ja göra det efter lunch då det verkar att magen är extra känslig på morgonen. Kväll är det bäst att undvika kaffe helt för min del.

    Lider med Er som har problem med Magproblematik.

    Obs. Flertalet människor jag haft kontakt med i trådar om detta ämne beskriver Loosec/Omeprazol som en gudagåva då de fått livet tillbaka etc.

    Jag kan inte använda det hela tiden, då blir ja dålig och illamående. Funkar bäst när ja använder det vid behov.

    Lycka Till!


    Hej André! Känns som att vi har samma problem! Hur går det för dig? 
  • MartinP

    Jag har ett konstaterat magmunsbråck (2 gastroskopier) sedan flera år. Först åt jag omeprazol i typ 2 år. Varje gång jag försökte trappa ned blev det värre. Det är en välkänd effekt att magsyraproduktionen ökar kraftigt när man tar bort medicinen. Som en rekyleffekt. Min lösning blev en väldigt kontrollerad nedtrappning med timschema. Det tog tre månader totalt. Sedan dess håller jag koll på dieten och är alltid beredd att göra akutinsatser.

    Det värsta för mig är stekt mat som stekt fläsk, rårakor, etc. Förutom det är det viktigt att undvika fet mat som är lös i konsistensen, som gräddiga såser, fett potatismos, pannkakor med grädde, etc. Jag får också begränsa intaget av stark mat. Kaffe kan jag dricka varje dag men i begränsad omfattning. Vin funkar helt ok. Oftast är det kombinationen av de här och om jag äter mycket som det blir problem. Julbord är därför det absolut svåraste.

    Det låter kanske knepigt men jag har trimmat in systemet och det funkar bra. Det är viktigt att jag äter regelbundet och inte för mycket varje gång. Att slippa omeprazolen och risken för de långsiktiga biverkningarna med risk för benskörhet känns mycket bra.

    När jag får en attack av magsyra, vilket händer en - två gånger i månaden kanske, så har jag tre alternativ som funkar för mig. Först tar jag gaviscontabletter. Det brukar räcka med en eller två. Funkar för det mesta. Lätt att ha i väska, bilen, etc. Om det fortsätter efter ca 30 min försöker jag få tag på vitt bröd. Det suger upp och hindrar magsyran en stund. Om det inte funkar är det bra vaniljglass som funkar bäst. Jag tror att det är kylan i kombination med funktionen att bilda ett lock i magen som blir så bra. Siaglass har blivit min bästa mag kompis.

    Om det inte lägger sig då, vilket händer någon gång per år, blir resultatet en flerdagars insats. Då ryker kaffet och all svår mat under någon dag tillsammans med en intensiv gavisconkur, höga kuddar i sängen, ingen träning, etc. Kan vara ganska plågsamt. Brännan lägger sig successivt efter några dagar.

    Stress är en faktor som oftast är inblandad då det blir större problem. Men jag har lärt mig känna de tidiga signalerna från magen.

  • Thiliabo

    Sura uppstötningar, halsbränna osv är ju pga att ni har för lite magsyra inte för mycket.  Alla gör ju tvärtemot det man ska , betaine hcl , magenzymer och probiotika gör susen. 

Svar på tråden Ni med kronisk magkatarr el magmunsbråck