• Oppochner

Hjälp oss att sova hela natten.

Vår lille pojk på 6 månader har ännu inte sovit en hel natt. Vi har trixar och tänktoch vändit och vridit på honom. Han blir sååååå otroligt grinig och ledsen om Haninge får sova sina stunder på dagen.... Så här gör vi just nu: Ca tider 7.00 kliver upp. Äter ersättning 08:30 slumrar en timme till 10:00 äter ersättning 11-12 sover 13 lunch. Smakportioner ofta gröt/mat/frukt/rån + så mycket ersättning han vill ha 15-17 sover Igen.... 17 ersättning 20:00 havrevälling och lite gröt 23:00 vaknar (vill ibland ha ersättning) 03:00 ersättning (alltid) Och så rullar det på.... Tips och idéer? Vet att han sover lite mycket på dagen... Hur får man honom att "banta" ner sovringarna... Känns så hemsk att väcka honom... Hur mycket borde han sova på dagen och hur länge?

• Svar på tråden Hjälp oss att sova hela natten.
  • lövet2

Han är bara 6 månader. Låt honom sova i fred utan att mixtra med tiderna, så lär han nog sova en hel natt inom det nästa halvåret.

• Frontline

Bara att gilla läget skulle jag vilja säga...

Vi har nog inte sovit en handfull nätter på 5 år då vi har 3 barn från 4 månader till strax över 5 år...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Oppochner

Känns nästan skönt att ni säger så. Då vet jag att jag inte gör något fel! Jag ska alltså inte väcka honom närmande sover på dagtid? Vän om det blir uppåt 3 timmar?

• Pissenisse

Min kille är också 6 månader. Han sover max nån halvtimme två-tregånger om dagen och vaknar både vid 1 och 4 på natten.
    Ifall han hade sovit tre timmar i streck under dagen så hade jag passat på att laga mat, äta, städa eller slappa och låtit honom sova:)

• cloudberry79

Sex månader är inget, låt honom utveckla sin dygnsrytm. Det blir längre sömn när de närmar sig året. Sov när han sover på dagarna!

(M)amma till V -07 och E -12
  • Litet My

6 månader är ingenting ju, de flesta barn vaknar på natten då, sedan kommer separationsfasen runt 8 månader då det ofta vaknas ännu mer, efter det brukar det vända.

• Oppochner

I ntressant.. När jag frågar mina vänner med barn säger dom "va?! Sover han inte hela nätter ännu?" Därför jag börjat oroa mig att något inte stämmer...

• lövet2
    Oppochner skrev 2012-11-02 06:00:01 följande:
    I ntressant.. När jag frågar mina vänner med barn säger dom "va?! Sover han inte hela nätter ännu?" Därför jag börjat oroa mig att något inte stämmer...
    Den fällan gick jag också i med första barnet, och därför försökte jag med sömnmetoder när dottern var runt ett halvår. Det är en av de saker jag ångrar mest som mamma. Dottern fick både sömn och trygghet totalt förstört, och det tog lång tid att fixa det jag sabbat.

Sedan slutade jag lyssna på alla som sade "Va´? Kan han inte gå än?" eller "Oj, kan han inte prata i 2-ordsmeningar än? Tror du han har autism?". För att inte tala om "Ammar du fortfarande???".
  • Oppochner

I natt sov han faktiskt 10h i sträck.. Men jag tänker fortsätta som jag gör nu. Tack för stödet!

• Frontline
    Oppochner skrev 2012-11-02 07:29:08 följande:
    I natt sov han faktiskt 10h i sträck.. Men jag tänker fortsätta som jag gör nu. Tack för stödet!
    Gött väntar på att lillfisen ska göra det med, han blir snart 5 månader och håller oss vakna många timmar varje natt mest för att han ligger och pratar högt i sömnen men sen för att han ska ha mat varannan timma...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • lilla mej

Min dotter var 2 år när hon började sova hela nätter. Min son är nu 16 mån och sover inte heller hela nätter än, har inte räknat med det innan han är 2 heller. Men min kompis båda barn har sovit hela nätter sen 3 månader, utan att de använt sig av några metoder. Alla barn e olika så är det bara. Tycker inte heller ni ska hålla på och trixa med sovandet, det kommer av sig självt.

• Emmyl

Låyter helt normalt för en 6 måpnaders bebis. Det dröjde mycket längre än så innan mina barn sovot en hel natt. Mixtra INTE med dagsömnen, han är 6 månader, låt honom sova när och hur mycket han vill!

Svar på tråden Hjälp oss att sova hela natten.