Mina åsikter kring Cesar grundar sig inte på honom som person, det kan ingen yttra sig om som inte känner honom.
Men om vi kikar på hans meriter och CV: han har ingen utbildning.
Har han läst etologi? Har han läst om inlärningspsykologi? Har han kunskaper om hur kropp och skelett fungerar och kan ta skada, anatomi?
Vad kan han , egentligen?
Många påstår att han har en "magisk förmåga" att kommunicera med hundar.
Kikar man närmare på de klipp som finna när han "tränar hund" så använder han sig av högst tveksamma metoder. Han skrämmer hundar till lydnad. Han stryper dom till den gräns då de knappt får luft, vissa kissar på sig i ren stress,
och det som händer när hundarna blir "calm and submissive" är att hunden går in i ett stadie där hunden ger upp. Det är otroligt tragiskt att se. Det är en försvarsmekanism i en form, det där, att ge upp, bli apatisk och gå in i sig själv på det viset som de hundarna gör.
Den som köper CMs snack om calm and submissive kan inte mycket om hundar.
Han använder el-halsband, stryphalsband som han själv designat rent uppåt väggarna fel, "kickar" hundar i magen vilket kan gå riktigt fel om man träffar mjukdelar i magen, rycker i halsbanden vilket kan skada de övre kotorna i nacken rejält, han använder stackel osv osv osv.
De som blir imponerade av CMs metoder är gröna hundägare (eller folk som inte har hund alls) som inte kan mycket om positiv bestraffning (dvs man tillför ett obehag).
Denna videon är visserligen inte CM , men det är samma grundprincip med positiv bestraffning. Hundarna är låga, ser spända ut och väntar på att något obehagligt ska hända. Och de har ju rätt.
Hur man kan försvara ens NÅGON som använder sig av sådana metoder är för mig oförsvarbart och enbart korkade människor hyllar sådana hund"tränare".
">
Vad gäller videoklipp på cesars träning:
Hunden ser livrädd ut , men blir bestraffad med el:
">
I det här klippet kan vem som helst som kan läsa hund se att hunden kommer reagera, men cesar gör inget förrän efteråt, och då skrattar han bara. dessutom har hundarna i klippet stackel på sig.
">
Jag har hur många klipp / videos / tidningsartiklar av veterinären / forskare mm mm som helst som jag kan dra upp, men jag är så innerligt trött på att diskutera ämnet Cesar egentligen.
Han är ett tv-jippo som gjort sig rik på att misshandla hundar.
Alla som hyllar honom har bristfälliga kunskaper kring grundläggande ämnen inom ämnet hund.