• Familjetjejen

Ekonomi och samborelation

Hej !

Önskar ett råd. Lever som sambo, han har två tonårsbarn 12 och 15 år, som bor hos oss varannan vecka och kommer för övrigt lite när dom tycker (vi bor centralt). Jag har två barn 25 och 22, varav 22 åringen bor hos oss ca 3-4 dgr/vecka, tillfälligt förhoppningsvis ;) Min sambo tjänar 26000:- och jag 18000:- - hur skulle du/ni rekomendera att vi delade upp kostnaderna? Vad ska man ta hänsyn till?  Ekonomin är oftast inte ett bekymmer, men kommer upp lite då och då när man är ovänner, och ska ge den andra (mej då) en liten fingervisning om hur bra jag har det egentligen. Skulle därför vilja vet hur ekonomin skulle kunna se ut ur expertsynvinkel - vår ekonomi är kanske rent av rättvis, och inte bara till min fördel.

Tacksam för svar/hjälp :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-04 19:13
    Svår fråga gissar jag. Ser att en del kollat vad jag skrivit men inte kommenterat. Inte ens en expert ;) Okej ...ointressant - får väl köpa det.

• Svar på tråden Ekonomi och samborelation
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Din fråga är inte alls ointressant. Jag är däremot inte rätt person att ge dig helt korrekta svar eftersom ekonomiska frågor inte är min/vår specialitet. Jag kan dock ge dig lite av mina tankar. Det är din sambo som är försörjningsskyldig för sina egna barn. Dina barn är vuxna och där föreligger ingen försörjningsskyldighet i princip. Nuförtiden kanske man anser att föräldrar skall bistå sina barn innan de kan stå på egna ben ekonomiskt även om de är myndiga. Jag är osäker på ditt ekonomiska ansvar för din sambos barn. Ni bor ju tillsammans så det är möligt att man anser att du har ett visst ansvar.

I ett samboförhållande är man inte försörjningsskyldig gentemot varandra, alltså du och din sambo. Det är man däremot om man är gift. Ni kan alltså i princip leva på olika ekonomiska nivå.

Jag tror att det allra viktigaste är att du och din sambo i lugn och ro, och alltså inte bara när ni har en konflikt, kan göra en överenskommelse om vad som är rimligt i just ert fall. Jag tycker ändå att du skall söka information om ert respektive  juridiska ansvar.. Kanske på nätet, kanske hos kommunen eller hos en jurist.

Hälsningar
    Gerd      

Svar på tråden Ekonomi och samborelation