Inlägg från: Gerd parterapeuten |Visa alla inlägg
  • Gerd parterapeuten

Ekonomi och samborelation

Hej!

Din fråga är inte alls ointressant. Jag är däremot inte rätt person att ge dig helt korrekta svar eftersom ekonomiska frågor inte är min/vår specialitet. Jag kan dock ge dig lite av mina tankar. Det är din sambo som är försörjningsskyldig för sina egna barn. Dina barn är vuxna och där föreligger ingen försörjningsskyldighet i princip. Nuförtiden kanske man anser att föräldrar skall bistå sina barn innan de kan stå på egna ben ekonomiskt även om de är myndiga. Jag är osäker på ditt ekonomiska ansvar för din sambos barn. Ni bor ju tillsammans så det är möligt att man anser att du har ett visst ansvar.

I ett samboförhållande är man inte försörjningsskyldig gentemot varandra, alltså du och din sambo. Det är man däremot om man är gift. Ni kan alltså i princip leva på olika ekonomiska nivå.

Jag tror att det allra viktigaste är att du och din sambo i lugn och ro, och alltså inte bara när ni har en konflikt, kan göra en överenskommelse om vad som är rimligt i just ert fall. Jag tycker ändå att du skall söka information om ert respektive  juridiska ansvar.. Kanske på nätet, kanske hos kommunen eller hos en jurist.

Hälsningar
    Gerd      

Svar på tråden Ekonomi och samborelation