• Eerie

Svärdottern förstör!

"Jag har ju dessutom aldrig sagt något direkt till henne, om min son har fört vidare det jag sagt, ja då får det stå för honom tycker jag!"

-att du pratat om henne bakom hennes rygg gör det inte direkt bättre
    .
    "Ni har påpekat att jag ligger på för mycket. Ja, kanske jag gör det. Men jag tror att om jag inte låg på så skulle vi inte ses alls och jag skulle inte ha något alls att säga till om."

-det är ju just det du behöver inse, du HAR inget att säga till om, att TVINGA DIG PÅ ändrar inte på det, det enda det lär leda till är att de kommer tycka du är påträngande och jobbig.

"Är det verkligen helt fel att tycka att man som mamma ändå har LITE rätt att kanske få sätta LITE prägel på ens barns hem? "

-ja det är helt fel, verkligen helt fel, varför skulle du ha rätt att ta dig friheter med någon annans hem?

"Annars är man ju som vem som helst som kommer på besök, då kunde man lika gärna vara grannen! "

-vilken obehaglig revirpinkande attityd...

"Ja, min son är vuxen, men jag kommer alltid att vara hans MAMMA, och han kommer alltid att vara mitt BARN."

du måste inse att det är skillnad på att han är ditt bar och att han är ett barn.
    som du säger själv, han är vuxen nu.

"Har inte farmor lika stor rätt till sitt barnbarn som mormor?"

varken farmor eller mormor har RÄTT till sitt barnbarn, det är ett privilegium man förtjänar.
  • Eerie
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:04:20 följande:
    Jag vill ju bara dela med mig av det jag har! Är det så fel att vilja känna sig behövd, att få göra lite nytta? Det känns som att de skulle klara sig lika bra utan mig, men vilken roll skulle jag ha då? Är det ingen skillnad på att vara mamma och farmor  mot att tex bara vara en vän eller en bekant?
    om du vill känna dig behövd så skaffa en hund eller något, den rollen kan inte dina vuxna barn fylla längre, han behöver inte dig, han är vuxen. du behöver inse det.

• Eerie
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:14:07 följande:
    Hur kan det slå så fel, när jag bara vill deras bästa? Bara vill vara snäll, bara hjälpa till? Jag känner mig frustrerad och maktlös...
    fast det verkar inte om om du bara vill deras bästa, du verkar helt och hållet agera efter vad som passar DIG bäst, helt utan hänsyn till din son, hans fru, och deras liv.

du beter dig själviskt.
  • Eerie
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:21:15 följande:
    Ja, jag har fått en del att tänka på. Men ni måste förstå, att det är svårt att backa när man känner sig bortmotad! Jag är van att få min vilja igenom, jag är inte en person man sätter sig på i första taget. Men jag ska försöka tona ner mig lite och se vad som händer.
    men herregud människa  nu får du ju ge dig och dra av dig offerkoftan!
     hur har någon försökt "sätta sig på" dig?
    allt du beskrivit i den här tråden är hur du klampar på och försöker köra med din som och hans familj, inte tvärtom.
  • Eerie
    Anonym skrev 2012-11-02 11:28:35 följande:
    TS! Håller du möjligen på med en uppgift i sociologi eller så? Tycker den är tråden är osannolik! Innehåller ju enbart klicher av hur man inte beter sig som svärförälder.Du tar i lite för mycket för att vara trovärdig men kanske trots detta en intressant diskussion!
    tanken slog mig också men oavsett hur det ligger till i just det här fallet så kan jag intyga att det faktiskt finns sånahär människor, tyvärr...
  • Eerie
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-04 10:27:56 följande:
    Är det verkligen så jobbigt att avsätta ett par timmar ett par gånger i månaden?
    fast det du sa var ju:

"Problemet: Jag känner att jag inte får träffa och rå om mitt barnbarn och min son så ofta som jag skulle vilja. Vi ses ett par gånger i månaden, men jag skulle helst vilja att det var minst en gång i veckan"
Svar på tråden Svärdottern förstör!