Svärdottern förstör!
Hej TS! Jag förstår ditt dilemma. MEN! Du försöker för mycket. Jag skulle själv inte uppskattat att min mamma eller svärmor dök upp då och då utan att annonsera sin ankomst. Att lämna kvar saker i deras hem som DU tycker fattas är nog inte heller så bra. Det bevisar att deras hem inte duger åt dig.
Din son håller på att bygga upp egen familj. Problemet är att du är svartsjuk på flickans familj som får umgås med ditt barnbarn mer än du. Flickor har ofta en närmare relation till sina mödrar än pojkar (sitter i samma sits själv). Och det blir liksom naturligt att mormor träffar barnet mer än vad farmor gör. Vad jag skulle göra om jag var du är följande:
Uppvakta vid födelsedagar, jul, namnsdagar etc. Men tävla inte i presenter och kostnader.
Träng dig inte på, utan backa lite och ring då och då.
Dyk inte upp vardagskvällar utan att höra dig för om det är ok. Som småbarnsförälder är man urtrött på sena eftermiddagar och kvällar.
Visa respekt för deras vilja utan att ge skuldkänslor.
Backa!
Ditt absolut största misstag är att du inte godtog din svärdotter från början. Att du inte gillade henne är en sak. Men du har faktiskt inte rätt att meddela din son detta. Det är HANS val. HANS flickvän. Inte din.
Du vill ha nära kontakt med ditt barnbarn. Men det är inte ditt barn, det är din sons barn. Hade vi far- och morföräldrar fått ha våra barnbarn så ofta vi ville skulle de stackars föräldrarna sällan fått umgås med sina barn. Du är viktig för barnbarnet, men det verkar som om barnbarnet är viktigare för dig. Respektera din son och hans familj och backa undan och försök inte så förtvivlat. Träng dig inte på. Du skall se att det blir bättre med tiden.