• Barbamamah

Svärdottern förstör!

Det är inte svärdottern som förstör utan du själv. För det första kan man förstå att svärdottern inte är så pigg på att umgås med dig när hon vet att du inte gillar henne. Det första du borde göra är att be om ursäkt och berätta för henne att du hade fel och att hon är en fin människa och glad över att ha henne som svärdotter. För det andra verkar du inte kunna skilja på dina behov och deras behov och balansera dessa. Ditt behov verkar vara att få umgås med din son och hans familj och känna dig behövd. Vad deras behov är vet vi inte men är förmodligen inte att få en massa oombedda presenter och ovälkomna besök. Backa och sluta pracka på dom sånt som dom varken vill ha eller behöver. Försök istället vara lyhörd för vad dom vill och behöver. Om du vill att dom ska visa hänsyn till dina behov så måste du göra det samma till deras. Om du backar kanske ni kan hitta ett sätt att umgås som är en kompromiss av allas önskemål. Ju mer du tränger dig på desto mer kommer dom att backa misstänker jag. Om du backar så blir du kanske inbjuden i deras liv istället.

• Barbamamah
    juun skrev 2012-11-03 13:13:54 följande:
    Jag har inte läst hela tråden..De där är min största fasa!! Jag har två söner o inga döttrar.. Jag är jätte tajt med min mamma vi träffas flera gånger i veckan o dom hjälper till med pojkarna. men min man vill inte ha nån kontakt med sin mamma.. Finna många godkända anledningar till de.. Men dotter o mamma relation är dom starkare? När jag blir farmor vill jag ha en stor roll i mina barnbarns liv så som min son o svärdotter.. Men har killar inte lika stort behov av att ha sin mamma i närheten ??!

Om du är en normal och vettig individ är risken för det minimal. Personligen skulle jag välkomna en svärmor in i mitt liv med öppna armar så länge hon respekterade mig och vår familj. Jag är i och för sig väldigt släktkär och tycker ju fler desto bättre :) Svärmor skulle bara undvikas om hon fick mig eller någon i familjen att må dåligt. Fast jag skulle resonera exakt likadant även om det gällde min egen mamma. Även om det bara vore jag som råddade med familjens sociala liv skulle svärmor ha en lika självklar plats på kalas, middagar och bjudningar hos oss som min mamma.
Svar på tråden Svärdottern förstör!