• ica

Svärdottern förstör!

emelieakesson skrev 2012-11-03 19:17:28 följande:
    Absolut, det håller jag med om. Det är vad jag försöker komma fram till, sålänge inte svärdottern OCH sonen, båda är inkluderade i familjen, har suttit sig ner och pratat med henne så kan jag inte på något sätt se ts som en dålig mamma eller svärmor.
    Men hon var negativ till svärdottern i början. Och klampa i i folks hem efter jobbet. Då är det övertramp. Att man inte känner sig välkommen då är väl naturligt. Vem vill ha våldgäster till vardags. Kanske dags att backa lite och ge sonen manöverutrymme.
  • ica
    natha skrev 2012-11-04 14:49:57 följande:

Men hör du på dig själv? Du vill träffa din son och sonson? Varför vill du inte träffa svärdottern? Försök lite med henne och bygg upp en fin relation och börja se dem som en familj. Antigen träffar du dem eller så håller du dig borta.. Herregud, kan tänka mig att du är hemsk att göra med som svärmor TS...

Hade du varit min svärmor så hade du varken haft med mig eller mina barn att göra..
    Eller minimalt. Vad är det för fel att vänta tills de ringer?
  • ica
    Anonym (A) skrev 2012-11-04 16:35:13 följande:

Att få oanmält besök är bland det värsta som finns enligt mig! Och nej, det hjälper inte att ringa och fråga en timme innan. Vem vågar säga nej då? Jag vill kunna slappna av i mitt hem, och det gör jag när jag har full kontroll över vem som kommer att vara där och när. Jag tycker till och med att samtal på hemtelefonen kan bli jobbigt - ibland vill man vara ifred helt enkelt. När du dessutom så tydligt uttrycker att du vill hälsa på sonen och sonsonen, men inte svärdottern är chansen att hon någonsin kommer att se dig som en i familjen lika med noll. Jag tycker att du bör börja med att ge svärdottern en rejäl ursäkt och sedan bjuda med deras familj hem till er eller på utflykter. Jag förstår att du menar väl med presenterna, men de allra flesta vill faktiskt inreda sina hem själva. Om du ändå vill bidra till deras hem är presentkort en bättre idé.

Idag är jag otroligt lycklig över att sambon och jag bor så långt borta från våra familjer att oväntade besök och stora bidrag till heminredningen är en omöjlighet. Dessutom respekterar de oss som en egen familjeenhet.

Jag tror vi är flera som känner samma sak när det gäller oväntade besök. Min svärmor bor 45 min bort men ringer max 10 min innan. Jag svara inte alla gånger för då slipper jag.
  • ica
    Poison82 skrev 2012-11-05 03:46:57 följande:
    Därför ska jag alltid stå på god fot med min sons flickvänner!!

Hon vet troligtvis hur du känner/kände så klart hon inte tyr sig till dig.
    Min svärmor tycker jag bra om och hon bor väldigt nära. Men jag åker sällan dit utan min sambo, hälsar hellre på mina föräldrar som jag faktiskt står närmare. Tycker det är rätt logiskt.
    Sen hade jag verkligen inte uppskattat om varken min mor eller svärmor kom mitt i veckan oanmäld. Och jag hade blivit tokig om hon lämnat saker jag aldrig bett om. Och sticka till pengar då och då känns väldigt larvigt, sätt in dom på barnets konto istället.

Det är fint att du vill vara en del av barnets liv men snälla backa lite och ge dom lite andrum.
    Det är tråkigt att du inte har en bra svärmor. Men du får många pluspoäng för att du tänker själv och kommer att bli en bättre själv.
    Det där med att backa och ge andrum är nog det viktigaste.
Svar på tråden Svärdottern förstör!