• Astrogirlie

Svärdottern förstör!

Anonym (Farmor) skrev 2012-11-04 10:27:56 följande:
    Varför tror alla att  jag inte har något eget liv? Jag har man, hus, hund, jobb och många fritidsintressen som jag engagerar mig i. Skulle jag vilja umgås med son och sonson endast i brist på annat, eller? Många får det att låta som att jag springer hos dem hela tiden, men jag har ju skrivit att det handlar om ett par gånger i månaden. Och inte kommer jag alltid oanmäld heller, jag försöker oftast ringa en stund innan och säga till att jag kommer. Är det verkligen så jobbigt att avsätta ett par timmar ett par gånger i månaden? Jag vill inte ha något av dem, ingen middag, ingenting, bara umgås! De får för min del göra vad de brukar göra på kvällen, ignorera mig om det är så, bara jag kan umgås lite med sonsonen. Samma det här med dukar och gardiner, varför haka upp sig så mycket på det? Jag ger till dem, sen är det upp till dem om de vill använda eller inte. Jag är inte ute efter att inreda deras hem, men fy på mig, jag gillar att komma på besök till dem och se några av "mina" saker i deras hem. Känna att det där har jag fixat åt dem! Jag ger bara saker som jag tror att de har nytta av.
    Även om du ringer nån timme innan så är det ganska så oanmält enligt mig. Jag har jättesvårt för när planer ändras så fort, hade ännu svårare för det innan jag fick barn. Om någon ska komma på besök hos mig vill jag ha mer en en timme eller två på mig att förbereda. Om du dessutom visar missnöje om du inte får komma så är det klart svårt för dem att säga nej också, och istället kommer du dit fast de kanske inte ville just den kvällen, och så blir det dålig stämning.

Vad gäller dukar och gardiner, SLUTA! De vill ju inte ha grejerna! Och även om du säger att det bara är lite god vilja från din sida och att de får använda dem om de vill, så skriver du sen att du vill ha glädjen av att se dina saker i deras hem. Då är det ju i grund och botten för din skull du ger dem sakerna. Och om du ger dem något för att du tror de har nytta av det så kanske svärdottern känner sig förminskad, typ att det hon har inte duger. 

Min egen svärmor har jag en mycket bra relation till just för att hon inte kräver saker, eller prackar på mig sina idéer. De gånger jag tycker det är jobbgt med svärfamiljen är just ner de tar med sitt sätt att göra allt på trots att de är på besök hos oss, det kan driva mig till vansinne att mitt vanliga matshema helt plötsligt går i kras för att besökarna gör som de brukar hemma. Men om jag då styr upp det hela och "bestämmer" att nu gör vi som vi brukar för vi är hemma hos oss, då gör vi så. Och vice versa, när vi är hos dem så följer vi deras rutiner (vilket ibland lett till att jag ätit lunch själv på lördagen för de görs inte alltid där ).           

Stäm av om du ska komma dit en vecka före varje gång. Och kanske ta en paus nu, ge dem lite space, låt dem längta lite efter dig. Jag förstår att det här låter hårt, men jag tror du måste backa ganska så rejält för att reparera det här. Om du vet med dig att det skurit sig lite mellan er redan från början så är nog en avvaktande hållning det bästa. När ni väl ses, visa då bara att du är glad att vara där, glad att träffa barnbarnet. Erbjud dig att göra småsaker när ni ses, typ ta en promenad med pojken om de vill ha lite egentid, men acceptera om de säger nej. Tror att om du är lite avvaktande men glad så kan svärdottern börja slappna av lite mer och ni kanske hittar en bra relation så småningom. Det är ju aldrig ens fel att två träter, så hon har ju också en del i att er relation inte är den bästa, men det är ju bara din sida jag får här på forumet.
Svar på tråden Svärdottern förstör!