Svärdottern förstör!
Anonym (Stortå) skrev 2024-10-15 21:08:29 följande:
Här har vi den relativt vanliga situationen att farmor ofta tvingas finna sig i att dansa efter svärdotters pipa och ofta exkluderas mer eller mindre helt ur barnbarnens liv såvitt jag förstått. Ingen här tycks kapabel att spegla den sorg man kan känna i den maktlöshet detta ger. Man tycker sig göra så gott man kan men man duger ändå inte vilket till slut ger en bitterhet. Det ena snusförnuftiga svaret efter det andra delas ut till ts hur fel hon gör. Och hur hon borde göra istället. Man lägger allt på henne och hon avkrävs det omöjliga att göra helt klanderfritt rätt. Att kunna läsa tankar ska hon också kunna. Inte prata för mycket och inte för lite. Jag tror faktiskt inte det spelar nån större roll alls hur hon gör.
Min svärmor har aldrig lagt sig i och får passa barnen om hon vill. Min mamma har berättat för oss syskon att hon ibland aktivt väljer att hålla med våra respektive just för att medvetet stötta dem men undviker i största mån att lägga sig i. Hon är också välkommen som barnvakt för alla sina barnbarn.