Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-17 03:07:12 följande:
Om din son inte vill umgås med dig för att hans fru inte vill vara med, ligger problemet faktiskt hos din son. Han skulle kunna ta med sig barnen och träffa dig någon gång i veckan, eller låta dig vara barnvakt ibland, utan att svärdottern är med eller bestämmer det.
Så sluta skyll på din svärdotter, det är inte hennes ansvar att upprätthålla relationen med dig. Sen kan man tycka att hon borde bjuda till, men om du upplevs som krävande och kvävande, kan jag förstå om hon inte vill eller orkar.
Våra barn träffar sin farmor och farfar oftare än de träffar sin mormor. Detta för att farmor och farfar bor närmare samt är piggare. Jag har en bra relation till dem, men hade jag inte haft det, hade min man fått sköta kontakten. Det är hans föräldrar. Nu anstränger vi oss båda och jag är djupt tacksam över att de finns, men de är inte påträngande eller krävande.
Jag är inte TS, så jag hoppas ni kan hålla isär dom som skriver vad här.
Min son blev helt uppslukad av svärdotterns familj när de fick barn. Svärdotterns pappa fick dessutom barn (en sladdis med en ny kvinna) nästan samtidigt med sin dotter, vilket hon absolut inte var glad över. Men nu är dessa barn bästisar och träffas jätteofta. Hon har helt glömt bort hur besviken hon var på sin pappa när han skulle få en sladdis. Hon tyckte att det var hennes tur att vara i centrum och få barn.
Svärdottern kan tjafsa och bråka med sin familj och ändå umgås med dom, men jag som farmor måste göra allting perfekt. Varför är det så?
Och jag är ABSOLUT inte krävande eller kvävande. Jag ringer de aldrig längre och messar aldrig min svärdotter och knappt sonen heller. Har inte träffat barnbarnen på över två år, liksom svärdottern och sonen på ett och ett halvt år.
Har bett om ursäkt flera gånger om jag sårat dom, men jag har ALDRIG fått nån ursäkt, fast svärdottern sagt otroligt elaka saker till mig.
Jag är en snäll och omtänksam människa och jag brydde nig massor om mina svärföräldrar och de träffade mina barn massor. Däremot brydde sig inte mina barns pappa (ett ex) inte om min mamma, världens snällaste människa. Och nu beter sig min som och svärdotter likadant som mina bagns pappa. Allting är mycket märkligt minst sagt.
Mina barn blev även valda till friendsare i skolan, så om jag hade varit en hemsk människa, dålig mamma, tror jag inte det hade varit möjligt.