• jannha

hjälp !, hur får jag mitt barn att somna själv?

Nån som kan ge tips och råd om hur jag får honom att somna själv, han är van att somna när jag ammar honom , i vagnen eller bil barnstolen. Men jag vill att han ska kunna somna själv för att underlätta för honom, pappan och mig själv. Har testat med nappen men den vill han inte ha.. han är snart 5 månader ..

• Svar på tråden hjälp !, hur får jag mitt barn att somna själv?
  • Regnig måndag

Hur menar du att det underlättar för honom själv att somna själv??
    Jag tror snarare att det är för att underlätta för er föräldrar.

Well jag skulle vilja säga varför så bråttom? mest troligt, om han är som de flesta barn, så underlättar du genom att samsova eftersom de flesta så små barn behöver närheten.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Flickan och kråkan

Mitt tips är att hellre hitta fler sätt för honom att somna med sällskap. Amma är ju supersmidigt. Eftersom pappa inte kan amma så kanske han kan somna med honom på sitt bröst i famnen eller liknande. Han är på väg in i separationsfasen då de har jättebehov av närhet och självständighet är det sista de är intresserade av då så krångla inte till tillvaron för honom eller er.

Så tänker jag  

• La Lola

Underlätta för honom?
    Hur menar du nu?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • jannha

Självklart menar jag INTE att han ska somna helt själv , utan med oss. men han somnar just nu enbart när han ammas . Och jag vill att han ska kunna somna själv (dvs utan bröstet) tex på pappan, mig eller liknande.

• skogsvitter

Han somnar ju redan utan bröstet så jag ser inte riktigt problemet? Är det inte väldigt smidigt att amma till sömns, måste jag faktiskt fråga? För personligen tyckte jag det var ett rent helvete de gånger mina barn inte somnade vid bröstet. Det är ju det absolut lättaste och smidigaste som går att tänka sig att de lugnt och tyst somnar vid bröstet. Varför skulle det på något sätt underlätta för honom att inte göra det?

• Flickan och kråkan
    jannha skrev 2012-11-02 14:22:25 följande:
    Självklart menar jag INTE att han ska somna helt själv , utan med oss. men han somnar just nu enbart när han ammas . Och jag vill att han ska kunna somna själv (dvs utan bröstet) tex på pappan, mig eller liknande.
    Tycker det låter som om det är pappan som behöver hitta ett bra sätt att somna liten på. Bärsele kanske? Kroppsnärhet och lite gung precis som i vagn. Han kan ju röra sig mindre och mindre så kommer det säkert att gå att söva honom stilla i famnen rätt snart.
  • tingelinga

I den åldern (snart 5 månader) så är dom fortfarande ganska så små egentligen kan jag tycka. Alla barn är ju olika och vad funkar för ett barn kanske inte funkar för ett annat men vi gjorde i alla fall så att vi lät dom somna bredvid oss, vi sjöng (eller mer min sambo pga av jag har en kass sångröst haha ), vyssjade, somnade i vagnen, somnade till dov musik. Ja allt möjligt. Man får prova sig fram. Men sover han hela nätter än eller vaknar han mycket på natten?

• Echo

Jag har aldrig ammat till sömns trots att jag helammat båda barnen. Jag tycker amning som mat är helt okej, men när det övergår i snuttande tycker jag att det är ruskigt obehagligt (och det är opraktiskt om inte pappan kan lägga minstingen).

Ha honom i famnen, alternativt i sjal. Vagga. (Pilatesboll kanske?) Se till att han är riktigt mätt innan läggning. Om du vill bli av med snuttandet är kanske samsovning inte världens bästa idé. (Hukar lite...) Vill du ändå samsova- ha en rejäl tröja på.

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • skogsvitter
    Echo skrev 2012-11-02 14:31:14 följande:
    Jag har aldrig ammat till sömns trots att jag helammat båda barnen. Jag tycker amning som mat är helt okej, men när det övergår i snuttande tycker jag att det är ruskigt obehagligt (och det är opraktiskt om inte pappan kan lägga minstingen).

Ha honom i famnen, alternativt i sjal. Vagga. (Pilatesboll kanske?) Se till att han är riktigt mätt innan läggning. Om du vill bli av med snuttandet är kanske samsovning inte världens bästa idé. (Hukar lite...) Vill du ändå samsova- ha en rejäl tröja på.
    Man kan dock i allra högsta grad samsova även utan snuttande, i perioder av problem kan bebisen annars sova nära pappan istället för mamman för att få närhet om man tror att samsovningen leder till tex för mycket amning (vår ena dotter kräktes floder om hon ammade för mycket på nätterna men när hon fick sova intill pappan istället så gick det bra igen). Dock undrar jag varför du tror att TS har problem med snuttande? Vår andra dotter började sova hela nätter trots att hon ammades till sömns och vi samsov och det finns hur många exempel som helst på det. TS tycks ju anse att det jobbiga är hur bebisen somnar inte huruvida bebisen snuttar mycket, eller vaknar ofta.
  • tingelinga
    Echo skrev 2012-11-02 14:31:14 följande:

Jag glömde att skriva i mitt inlägg innan att jag inte ammat, utan barnen har ätit ersättning. Jag kom att tänka på det nu när jag läste detta. Jag vet inte om det har betydelse men jag kan i alla fall instämma i att det är ett stort plus om dom är ordentligt mätta innan man påbörjar projektet att försöka sussa dom till sömns (eller hur man nu gör).

Kan också tipsa om nappar i olika material. Vissa barn avskyr ju verkligen en viss typ av napp och då kan man pröva med en annan sort kanske?
Svar på tråden hjälp !, hur får jag mitt barn att somna själv?