• Elejla

Fick parkeringsböter - ingen skylt som visar.

Visste inte var jag skulle lägga tråden.

Vi har fått parkeringsböter utanför där vi bor, tydligen får man bara parkera där i 24 timmar men det framgår inte av någon skylt. Det finns två skyltar, en när man svänger in på parkeringen: 

Och när man kommer in på parkeringen står det en sådan här skylt och en pil. Alltså en vanlig parkeringsskylt.

Ingenstans framgår att det är 24 timmarsparkering. Kan de verkligen bötfälla då? Känns inte som att det ska gå. Någon som vet?

• Svar på tråden Fick parkeringsböter - ingen skylt som visar.
  • mrsStatham

Be parkeringsbolaget ni fått boten ifrån att specificera vart informationen om 24-timmars parkering står någonstans

Bara två saker är oändliga
  • Aprikos

Fast... Den blå parkeringsskylten betyder ju parkering i 24h på vardagar... Hur gick det med teoribiten när du tog körkort?

• EnGladPingvin

Om inget annat anges vid den nedre skylten med enbart P är det 24-timmars som gäller. Om det är någon annan tid ska det skyltas i kombination med P-skylten. Så tyvärr har de rätt.

• Bjarn

I allmänhet så gäller max 24h parkering under vardagar vid "P"-skylt . Det är reglerat i lokala trafikföreskrifter i varje kommun. Sådana saker man ska hålla reda på utan att nån berättar det tyvärr. Även om just 24h-reglen gäller typ överallt.

• jimbo

Vart var du TS under teorilektionerna??

• Jennie med ie

Om jag inte minns helt åt pipsvängen så är det såhär att vägmärket P, den blå skylten med vitt P, betyder att du högst får parkera 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före söndag och helgdag, om inte tilläggstavla säger annat...

• Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2012-11-02 18:38:31 följande:
    Om jag inte minns helt åt pipsvängen så är det såhär att vägmärket P, den blå skylten med vitt P, betyder att du högst får parkera 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före söndag och helgdag, om inte tilläggstavla säger annat...
    Och under tiden jag skrev så skrev andra samma ja
  • Elejla

Ok, tack för upplysningen, det där har jag aldrig någonsin hört talas om...trodde att P-skylten betydde just parkera och inget mer...det hade man ju önskat att man vetat långt tidigare.

• Jennie med ie
    Elejla skrev 2012-11-02 18:41:44 följande:
    Ok, tack för upplysningen, det där har jag aldrig någonsin hört talas om...trodde att P-skylten betydde just parkera och inget mer...det hade man ju önskat att man vetat långt tidigare.
    Det lär du ha fått veta om du har körkort. Men glömma kan man ju...
  • Eleonor01

24 h helgfri vardag övrig tid fritt betyder den blåa
    Den andra betyder att det är förbjudet att parkera zon. Mao får man inbart parkera på angivna platser. Vart stod du nånstans? Du måste stå i en ruta för att ej få böter.

• Micke
    Bjarn skrev 2012-11-02 18:32:53 följande:
    I allmänhet så gäller max 24h parkering under vardagar vid "P"-skylt . Det är reglerat i lokala trafikföreskrifter i varje kommun. Sådana saker man ska hålla reda på utan att nån berättar det tyvärr. Även om just 24h-reglen gäller typ överallt.
    Den gäller överallt och regleras inte av kommunen. Vägmärkesförordningen som styr. 

www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Vagmarken/Anvisningsmarken/Parkering/ 
Svar på tråden Fick parkeringsböter - ingen skylt som visar.