• Anonym

hjälp, vadfan ska jag göra?

om han bryter mot det ni kommit överrens om så finns det inget avtal. sen är flickan på tok för liten enligt mig att bo vv redan. stämma dig kan han ju försöka med, du har kommit överrens med honom och gett med dig massor redan så han kan aldrig få ensam vårdnad.... kontakta familjerätten igen och hör med dom vad du ska göra. säg att ni ska skriva avtal och börja om från början istället. då kan du säga nej till vv. du kan ge honom fyra nätter en vecka och tre en annan.

• Anonym

Det låter som om du har mer problem med växelvis boende än barnet. Istället för att fokusera på vad du behöver, vad du känner och vad du vill så vill jag rekommendera dig att byta fokus, från dig till dottern.

Skulle nu hamna i en tvist så är risken stor att han får igenom växelvis boende som ni redan haft och som det låter som har fungerat utan problem.

Men, gör allt i din makt för att inte hamna i Tingsrätten. Att överlåta bestämmanderätten till domstol om hur barnet ska vistas hos sina föräldrar, om vårdnad osv är alltid riskabelt.

Om det känns jobbigt för dig med hela veckor kan ni kanske ha kortare tid hos varje förälder men ändå behålla växelvis boende. Lycka till!

• Anonym
    Anonym (förbannad) skrev 2012-11-02 20:20:02 följande:
    tack för alla svar, det berörde mig mycket det du skrev kenopeno, och det har jag även redan tänkt på, jag har inte för avsikt att sabotera, men jag är bara så förbannat jävla trött på hur han beter sig! allt ska ske på hans villkor, o så funkar inte världen, o säger man emot, ja då är han förbannad ett bra tag, det finns lixom en grens för hur mkt skit jag tänker ta ifrån honom.
    tkr det är så himla synd att han ska bete sig såhär, för egentligen är vi vänner, vi har kunnat hitta på saker tillsammans med dottern, o det skulle jag gärna fortsätta med! allt för henne lixom, vill att vi ska kunna föra ett vuxet samtal utan sura miner under hämtning o lämning osv!
    Vad är det för villkor du retar dig på?
  • Anonym

Du hade inte behövt gå med på varannan vecka för en såpass litet när han dessutom inte hade en god anknytning
    eftersom han varit frånvarande under större delen av hennes första tid. Hade inte gått med på det.

Ingen på famrätt kan tvinga dig till det heller. Ni föräldrar bestämmer och du ska gå på din magkänsla.

För att ha växelvis boende krävs ett mycket gott samarbete föräldrar emellan, ömsesidig respekt och så vidare.
    Om han inte lämnar henne till dig plötsligt fast nä kommit överens om det, inte vill lämna henne för han inte vill träffa dig osv låter det verkligen inte som att ni har ett gott samarbete.

En tingsrätt kan tvinga dig att ha varannan vecka om han stämmer dig i framtiden. En sådan utredning tar tid (famrätt för utredningen) och under den tiden hinner barnet bli äldre.

Du måste ju kunna ändra dig och säga att du vill vänta ett år till med varannan vecka. Han kan väl ha barnet hos sig torsdag-söndag varannan vecka och 1-2 dagar den andra veckan exempelvis. Som man sedan utökar gradvis om allt funkar bra och ert samarbete fungerar bra.

Är ensam med en nyfödd nu och kommer trappa upp umgänget mycket försiktigt och gradvis eftersom vi inte ska bo ihop alls. Dessutom ska jag om några veckor inte skriva på gem vårdnad för att jag inte ska få en massa strul med föräldraledigheten och vi är oense om boendet osv redan.

• Anonym

Bry dig inte om att han hotar med domstol! Han kommer aldrig få hela vårdnaden ensam.
    Låt honom stämma dig då..det visar ju bara att han inte kan samarbeta alls, vilket är till hans nackdel.

Svar på tråden hjälp, vadfan ska jag göra?