Inlägg från: Loriyana |Visa alla inlägg
  • Loriyana

Hur hinner ni/ orkar ni med allt?

Du kanske är HSP? HSP = Highly Sensetive Person. Jag är det och även om jag trivs med jobbet mycket bra såblir jag trött fort eftersom jag tar åt mig alla intryck. Jag arbetar inte heltid, tror inte att jag skulle orka med det. Jag har inte heller ett särskilt stort socialt liv eftersom jag behöver helgerna för att få upp krafterna igen.

Sedan så kanske sociala kontakter tröttar ut dig? Det finns två slags människor, de som FÅR energi av att vara social med andra och så finns de de som DRÄNERAS av energi av social kontakt med andra. Jag älskar människor och jag tycker definitivt om att träffa folk, MEN det dränerar mig på energi. Har upptäckt att detta faktiskt är vanligare än vad man tror. I mitt jobb ingår det en hel del social kontakt, så det är rätt naturligt att jag är trött efter en arbetsdag.  

• Loriyana

Jag försöker inte ens att "vara som alla andra" nuförtiden. Har helt enkelt insett att jag är som jag är och det är absolit INGET fel med att inte orka lika mycket som andra. Vi människor är alla olika. Att jag är HSP gör mig betydligt bättre på mitt arbete, vilket är att ta hand om barn med särskilda behov. Jag är extremt duktig på att förutse deras behov tex. Det finns en plats i världen för alla människor, gäller bara att hitta den :) En annan uppoffring jag gjort är att jag inte jobbar heltid. Liksom du behöver jag lägga mig tidigt och jag somnar ofta vid nio halvtio tiden. Jag kan inte jobba heltid om jag ska hinna med matlagning, tvätt, disk osv. Sen så fösöker jag inte vara överambitiös, jag försöker verkligen att inte ta mig vatten över huvudet.

• Loriyana
    straw2008 skrev 2013-02-06 08:10:41 följande:
    Ett tips, laga mat varannan dag o köp hämtmat laga extra mkt de dagar ni lagar så blir det "bara" 2 dagar i veckan ni måste laga mat. Du verkar ha GALET lång resväg till jobbet, gå upp 2 timmar innan du börjar ??? Jag går upp 1h innan jag börjar o har då ändå 30 min resväg, mackan äter jag på jobbet eller på bussen. Har 2 barn o tycker absolut att timmarna inte räcker till med så jag var barnlös fanns ju liksom INGET att klaga på.

Bra ide! Jag brukar göra det med maten, Jag lagar storkok på helgerna tex, och sen har jag matlådor för resten av veckan :)
  • Loriyana
    Anonym skrev 2013-02-06 08:37:41 följande:

Det där känner jag igen!
    Jag tycker att helgen är bortkastad om den varit fylld av sociala interaktioner, då har jag ändå inte hunnit vila upp mig! Spelar ingen roll om jag sitter och spelar sällskapsspel med tre vänner, det är jättetrevligt men tröttar ut mig och känns därför lite som ett arbete :)

Jag är precis likadan! Hade spelkväll faktiskt för ett par veckor sedan, var hur trevligt som helst. Men åh så trött jag blev! Kunde inte göra någonting allspå söndagen och både huvudet och ryggen värkte. Jag spänner mig för mycket.
Svar på tråden Hur hinner ni/ orkar ni med allt?