MONSTER skrev 2012-11-03 08:34:59 följande:
Ok men autismspektrat som barnet kommer utredas. Hur märkte ni på ert barn?
Kan barn ha olika "grader" av autism?
Jag kan inte mkt om detta. Det har bara tagits upp på bvc och därför undrar jag lite grann över detta.
Det är väl lite det man vill komma åt med den nya diagnosmanualen. Man benämner alla störningar inom autismspektrum (infantil autism/autistiskt syndrom, autismliknande tillstånd/atypisk autism, aspergers syndrom och ev andra diagnoser som idag ställs - kan låta ganska olika på olika ställen) som just autismspektrumstörningar och sen ska det graderas på en skala som talar om om besvären är lindriga, måttliga eller svåra. Vi får väl se hur det blir i slutänden.
Men variationerna är otroligt stora! Nu kanske jag skriver på två ställen, men i alla fall...
Under spädbarnsåret märkte vi orolig sömn, inte samma intensiva ögonkontakt som andra barn -även om hon HADE rätt ok ögonkontakt ffa lite på håll, hon var lite sen med att börja imitera och vara intresserad för språket. När det lossnade gick det istället otroligt fort, och hon är på alla utvecklingsområden en bit "före sin ålder" - om man inte räknar det sent sociala. Hennes sociala intresse är så att hon samspelar bra när hon själv är intresserad och när aktiviteten är anpassad efter henne. Har hon inte lust så finns det nästan inget som lockar henne, så vi har jobbat mycket på att just utveckla hennes intresse för sociala kontakter. Hon har väldigt litet intresse för andra barn, men tycker att de är ok om de håller sig lite på avstånd.
Kommunikativt är det samma. Hon har ett för ålder väl utvecklat språk, men använder det inte i önskad utsträckning för att kommunicera. Hon borde kunna prata mycket mycket mer, och då och då kommer långa haranger som gör att vi bara hajar till. Däremellan säger hon mer det hon känner för och behöver för att få sin vilja igenom. Hon småpratar inte lika mycket som andra barn, om man inte lirkar fram det. Det är nog huvudpunkterna. För henne. För storasyskonen såg det väldigt likt ut första året, men vi har jobbat lite olika med dem och därmed har deras problemområden blivit lite annorlunda.