• Wile

Upprepade missfall - levaxin

Hej! Har fått tre mf sedan vi började försöka sommaren 2011. Har nu precis genomgått en utredning där allt var bra. Det enda var att mitt tsh värde var lite för högt för att lätt bli gravid. Hade 3,0. Så fick levaxin att ta varje dag och när jag plussar igen ska jag även börja med fragmin sprutor och ta det fram till ca v 20. Skulle gärna skrivas med er som sitter i samma sitts eller varit med om samma sak! Dela tankar och erfarenheter!

• Svar på tråden Upprepade missfall - levaxin
  • SylvieC

Jag och min man försökte under tre års tid att få barn. Under dessa tre år fick jag två missfall (oktober 2009

• Wile

Fick du börja med levaxin då?

• SylvieC

Skrev ett långt inlägg på iPaden men såg nu att nästan all text försvunnit... Återkommer när jag sitter vid datorn ist!

• Wile

Ingen mer som vill skriva o berätta?!

• Tiniswinis

Jag har också haft 3 missfall sen sommaren 2011. Just nu är jag gravid och är i v 9+0 och äter levaxin och tar fragmin varje morgon. Var på ultraljud i fredags och fick sett hjärtljud för första ggn på 9 ultraljud. Så nu är de bara att hålla tummarna att de e detta som behövs så man inte får något bakslag. Har kommit längre än vad vi gjort tidigare graviditeter.

• Wile

Tiniswinis härligt med lyckat ul! Har ni gått igenom någon slags utredning?

• Tiniswinis

Jag har och är på utredning på RMC i Malmö. Jag överproducerar antikroppar vilket gör att jag sköldkörteln understimmulerar hormoner så därför tar jag levaxin. Fragminet tar jag pga de senaste missfallet där de tror att blodproppar gjorde att jag hade de sjukaste smärtor jag varit med om. Hitta ingen gyn förklaring men fostret hade "dött" den natten. de trodde först jag hade brusten bildtarm.. Inga blödningar och inget foster som ville ut så de blev en skrapning till. De tråkiga med fragmin är att de inte är så vanligt i Sverige för de har inte gjort så många tester på de. Men i utlandet används de mycket och har visat sig att varken ge biverkningar för fostret eller den som är gravid. Är väldigt glad att min läkare skrev ut de till mig. Min första läkare sa nämligen att jag skulle få ett missfall till innan han frågade sina kolleger om jag kunde börja med fragmin. Hur går de för dig? Vad har gjort att ni kommit fram till fragmin?

• Wile

Oj vilken resa du verkar gått igenom:( men skönt att du nu har fått hjälp o att den verkar fungera!!
    Vi har gått på utredning på läkargruppen Viktoria i Stockholm. Superbra har dom varit o är!
    Framförallt jag fick göra undersökningar i lämna massa blodprover. Allt såg bra ut. Mitt tsh värde låg inom ramen för normalt men lite för högt för att lätt bli gravid så därför fick jag levaxinet som jag ätit ca en månad nu.
    Hon som utredde oss berättade att många mf beror på små blodproppar i livmodern o därför tyckte hon att vi skulle prova fragmin fram till v 20 när jag väl blev gravid igen. Så eg inga "fel" på nån av oss men ändå får vi hjälp det känns toppen!
    Hur ofta går du på koller hos bm?! Kommer du göra det mer än normalt?

• Tiniswinis

Vi går ju hos BM som vanligt förutom att vi har två extra ultraljud (tillväxt kontroller) sen går jag på RMC på mas som har gjort utredning på mig ang alla missfall där har jag gjort ultraljud i v 8+1 och kommer göra ett till i v 10+6 bara för att kolla så allt går bra. Sen lämnar jag prover ang köldkörtlen var 4 vecka och har telefontid med min andra läkare som har hand om de. Herregud vad detta lät invecklat och mycket haha. Bara de fungerar så är jag glad.

• Wile

Hihi många saker o hålla reda på!
    Jag kommer få göra ett ul på det stället jag gjort utredningen för o se så allt är ok sen.
    Är det hos bm du kollar sköldkörtelvärdet? Har funderat på hur överlämningen dit ser ut från utredningen för nåt sånt måste väl ske?!

• Tiniswinis

Jag kollar köldkörtlen hos endokrin så jag har en läkare där, en läkare på RMC och sen går jag hos BM.

Lycka till när det är dags. hör av dig om du undrar något mer. Håller tummarna för att de hjälper dig. Ska på ul imorgon då är de 11+0 så jag håller även tummarna för mig själv :)

• Wile

Håller oxå tummarna för dej imorgon!!!

Svar på tråden Upprepade missfall - levaxin