• SweetLollo

Zumba bra/dåligt? :)

Jag har testat Zumba 2 gånger nu, tycker att det var ganska så roligt och tänker försöka fortsätta med det, det känns bra i kroppen efteråt och ömmande knän har kännts väldigt bra efteråt :) Vad har ni för erfarenheter av Zumba? Jag är nyfiken :) Är ni positiva/negativa? Någon som kanske till och med gått ner i vikt med hjälp av Zumba? Jag är själv en aning överviktig, ur kondition och mycket därför gör lederna lite ont ibland, men jag ser positivt på Zumban och vill ge det en chans :)   

• Svar på tråden Zumba bra/dåligt? :)
  • Vinterankan

Jag kör zumba hemma framför xboxen. Tycker det är bra för mina dåliga leder att det inte är så mycket hoppande. Jag har tränat väldigt mycket hela livet och vad jag känner om zumban är väl att det kan nog ge en del kondis och det bränner en del energi, men om man är ute efter att forma kroppen och få muskler så får man komplettera med lite styrketräning också.

• SweetLollo
    Vinterankan skrev 2012-11-03 19:01:32 följande:
    Jag kör zumba hemma framför xboxen. Tycker det är bra för mina dåliga leder att det inte är så mycket hoppande. Jag har tränat väldigt mycket hela livet och vad jag känner om zumban är väl att det kan nog ge en del kondis och det bränner en del energi, men om man är ute efter att forma kroppen och få muskler så får man komplettera med lite styrketräning också.
    Mm.. Jag kan tänka mig att det ger bra kondis och bränner energi, och att man gör det på ett roligt sätt känner jag :) Jag har besökt en dansstudio 2 gånger, men nu är det ca 6 veckor sedan jag var där sist, har varit förkyld och haft annat som kommit i vägen, men nu ska jag bannemej ta mig i kragen och köra igång på allvar, tänker jag. Jag köpte 2 DVD-skivor med Zumba fitness, jag har tittat på dem lite grann, men jag tror att det nog kanske ger mig mer att åka iväg och träna tillsammans med andra, det känns mer motiverande :) Jag testade Zumba Gold en gång, vilket skulle vara en bra variant för personer som inte klarar av hopp, gravida, nyblivna mammor m.m. och så testade jag Zumba fitness en gång, men det var alldeles för högt tempo för mig att börja med kände jag, det får bli ett steg nummer 2 sen när/om jag fått upp flåset :D  
  • Lilith Dark

Jag tränar Zumba hemma, men har nu pga sjukdom haft ett uppehåll i tre veckor. Första tre veckorna minskade jag 8 cm i midjan, plus att min rygg blev mycket bättre, har kroniska ryggproblem. Har även ett förstört knä som är väldigt känsligt för träning men som jag inte känner av alls när jag tränar just Zumba.

LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
  • SweetLollo
    Lilith Dark skrev 2012-11-03 19:18:08 följande:
    Jag tränar Zumba hemma, men har nu pga sjukdom haft ett uppehåll i tre veckor. Första tre veckorna minskade jag 8 cm i midjan, plus att min rygg blev mycket bättre, har kroniska ryggproblem. Har även ett förstört knä som är väldigt känsligt för träning men som jag inte känner av alls när jag tränar just Zumba.

vad bra att höra att du har blivit fri från värk och besvär genom zumban, och att det faktiskt ger resultat som du säger att du har minskat i midjemått :) Under hur lång tid har du tränat zumba? får jag fråga om du har sett någon skillnad på vikten med genom att träna zumba eller har du bara blivit fastare i din kropp?

• Sol

Jag har haft problem med fogarna långt efter sista graviditeten men efter några veckor med zumba så är jag helt bra! Tyvärr är i instruktörerna på stället där jag tränar riktigt tråkiga just nu så jag tränar shabam istället. Egentligen samma grej men med fler musikstilar. Älskar dans!

• Gladskit

För mig är det dåligt i och med att jag tycker det är trist.
    Jag har x antal timmar att lägga på träning per vecka och då vill jag att det ska vara givande och roligt, och framför allt vill jag bli svettig av det. Jag tyckte att Zumba var hemskt, så för mig är det ingen bra träning alls.
    Men jag vet fler som gillar det och den bästa träningen är den som blir av så kör på   

• caroline1

Jag älskar Zumba! Gick ner 8kilo på 7 veckor och fick mycket bättre kondis. En sak att tänka på är att ha på sig bra skor som är lämpade för dessa rörelser. Jag fick jätteont i knäna i början. Så fort jag köpte ett par bra skor så kände jag inte av det mer och kumde njuta av träningen.

• pennanjenna

Jag har kört zumba hemma nu i ca 1 månad, och älskar det!Solig Har inte koll på om jag gått ner i vikt, men känner mig smidigare och smalare, samt har mkt mkt mer ork nu!

• Lilith Dark
    SweetLollo skrev 2012-11-04 20:26:41 följande:

vad bra att höra att du har blivit fri från värk och besvär genom zumban, och att det faktiskt ger resultat som du säger att du har minskat i midjemått :) Under hur lång tid har du tränat zumba? får jag fråga om du har sett någon skillnad på vikten med genom att träna zumba eller har du bara blivit fastare i din kropp?

Jag äger ingen våg så jag kan inte svara på hur mycket jag går ner i vikt, men att jag har gått ner råder det ingen tvivel om. Jag har tränat sen i Augusti men haft ett uppehåll på tre veckor pga sjukdom.

Kan också tipsa om bra skor som Caroline skrev. Tänk på att de ska inte bara vara stötdämpande, utan du ska ha ett bra grepp samtidigt som du ändå ska kunna glida. Jag har provat ett par stycken men tycker faktiskt att Zumbas egna är de bästa. 
    LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
  • SweetLollo

Det låter absolut som att Zumba är värt att satsa på.. ;) Jag har hunnit testa det många gånger nu sedan senaste inlägget skrevs här och jag känner mig riktigt nöjd med det :) Har testat på det ungefär 1 gång i veckan, ibland har det blivit 2 gånger i veckan och veckan efter kanske ingen gång, det beror lite på hur mycket ork jag har efter en dag på jobbet.. Men jag känner mig absolut piggare, gladare, smidigare, dagarna efter att jag har varit iväg, men jag har inte minskat någonting nämnvärt i vikt, men det kommer nog ju mer tid man lägger ner på det och ju mer man vågar ta i :)

Tack för tipsen om skor.. :) Jag har fått så fruktansvärt ont i mina fötter av mina vanliga gympaskor när jag har dansat zumba nu ett tag, det gör ont under foten, och det har känts som att mina skor har "sugit fast" i golvet, så jag har inte vågat utföra vissa steg fullt ut, men nu införskaffade jag mig ett par riktiga zumbaskor som de säljer på dansstudion, jag invigde dem nu i kväll och är riktigt riktigt nöjd med dem.. Det var lite halkigt i början innan jag hittade ett bra fotarbete, de var så underbart sköna och inte en minut av smärta i fötterna ;) I love them!!!! Bästa köpet någonsin, tror jag ;)

Svar på tråden Zumba bra/dåligt? :)