• Lh90

Helsingborg, vilka områden?

Hej! 

Jag och min sambo letar lägenhet i Helsingborg till årsskiftet eftersom jag förmodligen kommer börja studera till vårterminen. Jag skulle behöva lite hjälp, råd och åsikter kring vilka områden som klassas som bra/dåliga.

Jag har läst en del på forum där folk säger att till exempel Högaborg är ett område man ska akta sig för, men har aldrig riktigt fått någon anledning till varför, så därför önskar jag gärna en liten "motivering" också till varför ett område klassas som sämre. 

Jag bor i Göteborg i dagsläget och kan inte låta bli att undra om Helsingborgs sämre områden är som Göteborgs sämre områden, eller om det är värre här eftersom det är en större stad kanske. Det finns nämligen mycket lediga lägenheter i Högaborg och har ju kanske heller inte tid att vara så kräsen...

Ja, ni märker ju.. Jag behöver hjälp helt enkelt

Tack på förhand!

• Svar på tråden Helsingborg, vilka områden?
  • Jenny 886

Bra eller bättre område är tex. Centrum, slottshöjden, tågaborg, stattena, norr, pålsjö. Olympia. Råå. Ramlösa
    Okej område: Eneborg, Wilson park, husensjö, rosengården. Elineberg.
    Undvika: dalhem, drottninghög, högaborg, söder, närlunda.
    Område som planteringen, miatorp, fredriksdal, har jag ingen erfarenhet av.
    Sen ska jag väl säga att vissa av de "okej" områdena så gäller också vart i området man bor. Som tex vilken sida vägen om man säger så.
    Jag har själv bott på stattena innan och det var super.

Har säkerligen glömt många område. Men det finns kanske fler här inne som kan berätta eller har egna erfarenheter.
    Som du nämnde högaborg så bor där mer soc personer som knarkare, alkisar. Men även unga som precis flyttat hemmifrån, mer av invandrar folk. Sen finns där ju även bra folk. Men det är ett lite nergånget område. Om man ser till husen.

• Lh90

Tack för ditt svar! Låter ju inte som att Högaborg är något att hänga i julgranen tyvärr :/ Vi har en lägenhet vi ska få kika på i Norra husensjö, tror du det är ett OK område? :)

Vad tyckte du annars om Helsingborg? Verkar vara en jättemysig stad :)

• Jenny 886

Helsingborg är en jätte fin stad. :))
    Har du nån gata på där ni ska titta? Men när du säger norra husensjö så låter det som en bra del av området.
    Husensjö är ett lugnt område.
    Är det hyres lgh? Från vilket bolag?

• Lh90

Skaragatan :) nu minns jag inte riktigt vad hyresbolaget hette, hehe.
    Tack för dina svar :)

• Jenny 886

Okej. Vet var den ligger. Den gatan gränsar till rosengården. Vet inte exakt vad för folk som bor just där. Men man hör inget därifrån heller så jag antar att det är ett ganska lugnt där. Känner nån som bor i närheten där och dom är vanliga Svenssons om man säger så.
    Men det är absolut inget dåligt område att bo i. Lycka till. Jag hoppas ni kommer trivas.
    Nu vet jag inte hur länge ni ska bo här. Men om det är en längre tid eller för evigt så sätt upp er i kö på Helsingborgshem. Gratis. Men det tar många år innan man kan få nått. Men vem vet kanske ni stannar och vill flytta sen. Då blir det lättare för er att söka bostad.
    Vid frågor så bara skriv. Så ska jag försöka besvara.

• Lh90

Oj jag hade missat ditt senaste svar. Jag står med i bostadskö också :) nu har vi guldlägen vad gäller lägenheter. Nämligen möjlighet till en lägenhet i Stattena också, samt den på Skaragatan. Vad jag läst på forum och liknande så verkar Stattena vara ett bättre område. Har du några erfarenheter eller råd?

• Alexandra03

De enda som suger på stattena är parkeringar. Vissa tider kan man få
    Leta väldigt länge efter en plats om man inte har tur!

• Zem

skaragatan är helt okej, lugnt område som man inte hör mycket ont om.
    Min sambos familj bor där, mycket familjer och nära och bra till rosengårdens centrum med apotek, willys, pizzeria m.m.  

Svar på tråden Helsingborg, vilka områden?