• AntNet

    Förtvivlaf - 2 årig som inte vill sova

    Hej,

    Jag är i förtvivlat behov av råd. Vi har en tvåårig dotter som gör allt vad hon kan för att inte behöva sova. Det går 1,5 - 2 h skrikande och kämpande med henne innan hon kan ligger still så att hon somnar.
    Vår kvällsrutin går ut på att hon får välja om hon vill ha frukt och sen är det tanborstning och så läser jag eller min man saga för henne, efter ett par sagor vill vi att hon ska sova. Hon vill inte ligga kvar själv i rummet så vi ligger med henne tills hon sonmat. under tiden tjatar och tjatar hon om att hon vill ha mer saga eller sprattlar, klättear mot väggen pillar med fingrarna i öronen - allt för att inte somna. Vi måste  hota med att om du inte ligger tyst och stilla så går vi ut. Och till slut fungerar det, för om hon bara är still så somnar hon.

    Jag skulle behöva råd. Antingen med tips om vad vi kan göra för att få henen att känna sig redo för att sova på kvällarna och vilja somna (på dagis somnar hon själv utan minsta protest). Eller så skulle jag vilja ha hjälp med vart man kan vända sig för att få hjälp med detta problem. Det har ni gått 2 år och två månader och vår BVC-sköterska pratar bar aom utveklingsfaser när vi frågat henne om råd. Jag tycker inte att det svaret räcker längre - Jag hänner mig otillräklig och min man lika så. Vad kan vi göra?

    Tacksam får alla råd jag kan få!

    //Anette

  • Svar på tråden Förtvivlaf - 2 årig som inte vill sova
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Mitt tips är att ni slutar ligga kvar i rummet med henne tills hon somnar. Då gör hon nämligen allt för att kontrollera att ni inte smiter iväg. Hon vill leka och blir stimulerad av er närvaro. Ge henne en nattningsstund, stoppa sen om henne och gå ut ur rummet. När hon skriker eller kommer upp så gå in med henne och lägg henne ner och säg till henne att vara tyst och sova och att ni finns utanför. De första kvällarna kommer den här proceduren att ta lång tid, men bara ni är konsekventa och inte ger upp så räcker det med två-tre kvällar.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Förtvivlaf - 2 årig som inte vill sova