• Anonym

Gammal mat på förskolan....

Godmorgon alla! Min fråga till er är: hur gammal mjölk/fil äter ni efter datumen gått ut?? Själv är jag noga med datumen, vet att man kan äta det några dagar efter den gått ut men gör det helst inte. Anledningen till att jag frågar är för att jag jobbar på förskola o där har vi fått till oss att vi kan äta filen upp till 10 dagar efter den gått ut. När jag kom till jobbet i fredags satt min kollega o åt frukost med barnen, när hon häller upp fil till ett av barnen säger jag till henne att filen är gammal(för det är riktiga klumpar i den).....åhhhh säger hon o kollar datumet -bara 7 dagar, det går att äta för det har de andra gjort!! Så jäkla äckligt tycker jag!!!! Nu kollar jag igenom vårt kylskåp varje morgon om jag kommer tidigt o slänger allt gammalt..... Vad tycker ni??? Hoppas inte mina barn har det så på sitt dagis!! Kommer att ta upp detta på ett möte med mina kolleger, vi kan ju inte ge barnen gammal mat?!

• Svar på tråden Gammal mat på förskolan....
  • Anonym

Usch, en dag eller två,kanske om den inte är öppnad. Är den öppnad håller den ju bara typ 3-4dagar, men 10???!!! Ta upp detta. Är det ingen som blivit dålig av det???
    Fy! Som förälder skulle jag anmält förskolan! 

• Helle333
    Anonym skrev 2012-11-04 08:29:19 följande:
    Godmorgon alla! Min fråga till er är: hur gammal mjölk/fil äter ni efter datumen gått ut?? Själv är jag noga med datumen, vet att man kan äta det några dagar efter den gått ut men gör det helst inte. Anledningen till att jag frågar är för att jag jobbar på förskola o där har vi fått till oss att vi kan äta filen upp till 10 dagar efter den gått ut. När jag kom till jobbet i fredags satt min kollega o åt frukost med barnen, när hon häller upp fil till ett av barnen säger jag till henne att filen är gammal(för det är riktiga klumpar i den).....åhhhh säger hon o kollar datumet -bara 7 dagar, det går att äta för det har de andra gjort!! Så jäkla äckligt tycker jag!!!! Nu kollar jag igenom vårt kylskåp varje morgon om jag kommer tidigt o slänger allt gammalt..... Vad tycker ni??? Hoppas inte mina barn har det så på sitt dagis!! Kommer att ta upp detta på ett möte med mina kolleger, vi kan ju inte ge barnen gammal mat?!
    var det klumpar i den så kasta. Men man får ju använda sitt sunda förnuft. Man måste inte slänga grejerna på klockslaget till sista bäst före eftersom det faktiskt inte automatiskt betyder att maten blir dålig asap.
  • Anna74a

En dag efter datumet fungerar men en hel vecka är ju galet.
    De har säkert en hygienplan som de måste följa enligt lag, haccp programmet fråga dem om det!

• GrönaDruvan

Du har rätt. Någon/några dagar över datumet är ingen fara. Man känner ju oftast på lukten eller ser på konsistensen om det börjar bli gammalt. Jag slänger helst inte mat och brukar inte gå efter bäst före datum, men är det klumpar i är den ju definitivt inte bra! Jag kan väl tycka att 7 dagar över tiden på en öppnad mejeri produkt är i längsta laget att ha på dagis och servera. Barn kan ju bli dåliga!

• Ramborg

Man kan inte ha ett visst antal dagar, det är ju löjligt. Lukta, titta, smaka. Är det klumpar är det för gammalt. Hur tafatta är folk egentligen? (Din kollega i det här fallet.)

42.
  • majamajas

Usch! Skulle inte ge något barn mjölk eller fil, där datumet har utgått! Men många missuppfattar nog det här!

Sista förbrukningsdatum innebär produkten i OÖPPNAT tillstånd! Är den öppnat är en bra regel: Max 5 dagar i Kylskåp. Man får lukta sig till svar, om man skall servera eller ej.

• Anonym (Ekonom)

Men: då Edet väl bättre att se över beställningsrutinerna? Hur ofta får ni mejeriprodukter? Beställ oftare och mindre åt gången!

• Anonym

Ni följer alltså inte reglerna om egenkontroll i köket?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-04 08:48:13 följande:
    Ni följer alltså inte reglerna om egenkontroll i köket?

Jag jobbar där som vikarie, har jobbat där några månader.....det jag fått till mig är 10dagar, men kommer absolut att kolla upp hur de riktiga reglerna ser ut!!
  • Anonym
    Anonym (Ekonom) skrev 2012-11-04 08:44:18 följande:
    Men: då Edet väl bättre att se över beställningsrutinerna? Hur ofta får ni mejeriprodukter? Beställ oftare och mindre åt gången!

Ska absolut se till att det blir gjort!!
Svar på tråden Gammal mat på förskolan....