• Semlan

Ni som kan symaskiner!

Hej.

Jag funderar på att köpa en symaskin och försöker att hitta en bra så billigt som möjligt och hitta en Husqvarna som ska vara en bra symaskinsmärke, så vad tror ni om en Husqvarna Viking E10 H|CLASS™ ? 

är det något att ha eller är det skit? Hade inte tänkt att sy något avancerat.

www.symaskinswebbshoppen.se/Produkter/tabid/126/List/0/Level/a/ProductID/297/Default.aspx%20DESC,UnitCost  (Länk till maskinen)

Eller finns det någon annan ni rekommenderar?
  • Svar på tråden Ni som kan symaskiner!
  • Hydrox

Husqvarna symaskiner är förövrigt dom bästa tycker jag. Ska ringa ett samtal och återkommer med just den modellen av en expertis. 

• Semlan
    Hydrox skrev 2012-11-04 15:26:58 följande:
    Husqvarna symaskiner är förövrigt dom bästa tycker jag. Ska ringa ett samtal och återkommer med just den modellen av en expertis. 
    Ja jag håller med dig, min mamma hade en husqvarna som hon haft sen hon var ung samma med svärmor och de funkar hur bra som helst.

Oh det vore jätte snällt =D 
  • Hydrox

Nu har jag ringt.

Den maskinen du pratar om kostar 1695, den är sådär. Mellanklass kan man säga men den är bra men inte så stark, vill man ha en stark maskin ska man köpa en maskin som heter emerald 116 eller 118 den kostar 3500 och 4000 och då  pratar vi om kvalité. 

Sen finns det ju eventuella rabatter om du skulle vilja ha.  

• Semlan

Ok, men då låter det ju ganska lovande för jag har ju tänkta att mest andvända de till att sy upp byxor med, sy in kläder ev lappa och kanske sy nå gardiner. 

Tack för att du tog dig din tid =) 

• Hydrox
    Semlan skrev 2012-11-04 15:40:53 följande:
    Ok, men då låter det ju ganska lovande för jag har ju tänkta att mest andvända de till att sy upp byxor med, sy in kläder ev lappa och kanske sy nå gardiner. 

Då tror jag att dom kommer fungera utmärkt, har enbart hört bra saker från Husqvarna och den modellen fungerar bra till oavancerade plagg och sådant.

Ingen orsak! :) 
  • Stormorsan
    Semlan skrev 2012-11-04 15:40:53 följande:

Att tänka på med just dom maskinerna (H class) är att Husqvarnas stora sortiment av pressarfötter och tillbehör inte passar.

Det finns bara ett mindre urval som passar. 

Jag tror att H-Class egentligen är en Singermaskin.
  • Stormorsan

Värt att veta om Husqvarna dock är att det inte går att jämföra med äldre Husqvarna. Idag tillverkas alla Husqvarnas maskiner i Asien och är inte längre svensktillverkade.

Den enda europatillverkade maskinen är Bernina som tillverkas i Bern i Schweiz, alla övriga tillverkas i Asien.

• Rockelina

Köp begagnat gammalt! Det är bäst med maskiner av vilket märke osm helst som är från 70-talet

• Eva Fa
    Rockelina skrev 2012-11-08 17:37:41 följande:
    Köp begagnat gammalt! Det är bäst med maskiner av vilket märke osm helst som är från 70-talet
    Jag fick min gamla maskin servad och den är i skick som ny, det kostade ett par hundra.

• Rockelina

Har själv en Singer från 70-talet jag har lämnat in för reparation några gånger och den kan jag sy dubbla lager skinn med och den håller för vadsomhelst. Gediget järn, styrka, kraft och ingen plast.

• Stormorsan
    Rockelina skrev 2012-11-08 17:37:41 följande:
    Fast det är inte riktigt sant längre. Det börjar bli svårt att få tag i reservdelar till gamla 70-tals maskiner. 
  • 0286

Håller med någon som skrev att det kan vara värt att titta på en rekonditionerad äldre maskin också.

• Hermioney
    Semlan skrev 2012-11-04 15:19:18 följande:
    Hej.

Jag funderar på att köpa en symaskin och försöker att hitta en bra så billigt som möjligt och hitta en Husqvarna som ska vara en bra symaskinsmärke, så vad tror ni om en Husqvarna Viking E10 H|CLASS™ ? 
    är det något att ha eller är det skit? Hade inte tänkt att sy något avancerat.

www.symaskinswebbshoppen.se/Produkter/tabid/1...  (Länk till maskinen)

Eller finns det någon annan ni rekommenderar?
    jag köpte för tio år sedan en hugin veronica på coop forum för 1200 eller 2500 klr. minns inte vilket
  • Semlan

Tänkte kika lite på begagnade sen och se om man hittar något schyst =) Tack till alla som svarat.

• Semlan
    Hermioney skrev 2012-11-20 19:48:06 följande:
    jag köpte för tio år sedan en hugin veronica på coop forum för 1200 eller 2500 klr. minns inte vilket
    Ok, ja jag köpte nå skit maskin för nått år sen, tror det var på elgiganten för typ 1200 som pajja typ på en gång =( så vill vara säker på att man får nått som håller för en symaskin ska ju hålla ett par år, iaf en bra.
  • Hermioney
    Semlan skrev 2012-11-20 20:26:52 följande:
    Ok, ja jag köpte nå skit maskin för nått år sen, tror det var på elgiganten för typ 1200 som pajja typ på en gång =( så vill vara säker på att man får nått som håller för en symaskin ska ju hålla ett par år, iaf en bra.
    därför rekommenderade jag den

sist jag kollade för nåt år sen fanns de kvar
  • Knyttan
    Rockelina skrev 2012-11-08 17:39:35 följande:
    Har själv en Singer från 70-talet jag har lämnat in för reparation några gånger och den kan jag sy dubbla lager skinn med och den håller för vadsomhelst. Gediget järn, styrka, kraft och ingen plast.
    Jag har en Husqvarna från slutet av 70-talet, brun och ful och jävlig är den och låter som en skördetröska men jag byter den inte mot nått! Skrattande Ärvt den efter mamma som skaffade sig en ny och ångrade sig och ville byta tillbaka. Men det fick hon inte!

Har precis haft den inne för att servas och det kostade inte så mycket. Så satsa på en gammal symaskin, det är mitt tips.
Svar på tråden Ni som kan symaskiner!