• Callina

Vad skiljer viktväktarna från viktklubben?

Som jag förstått det (är med i viktväktarna online sedan tre veckor tillbaka) ska man räkna vad man stoppar i sig med båda men tror viktklubben är mer för snabb viktminskning och viktväktarna långsam, eller?
    Är det andra skillnader?

• Svar på tråden Vad skiljer viktväktarna från viktklubben?
  • wannaseeyoudisco

Hos viktväktarna räknar man ju points på viktklubben tar dom fram hur mycket du ska få i dig på en dag beroende på vilket mål du satt upp. Tex. du vill gå ner 10 kg på ett år, så gör dom en uträkning efter det. Kanske 1500 kcal om dagen och då kan du ju äta vad du vill. Rör du på dig så tillkommer det extra kalorier.
    Vet inte exakt hur viktväktarnas pointssystem funkar.

• Majsan70

Viktväktarna fungerar som en sekt och hos viktklubb är det bara goda råd samt kaloriräkning som gäller. Viktklubb tycker jag är mycket trevligare o mycket enklare.

• Callina

Tack för svar. Kan det vara så som jag tror också att viktklubb kan gå lite fortare?

• Majsan70
    Callina skrev 2012-11-04 17:52:24 följande:
    Tack för svar. Kan det vara så som jag tror också att viktklubb kan gå lite fortare?
    Alltså du skall nog inte koncentrera dig på att det skall gå fort. Det skall gå i lagom takt..en takt DU klarar av o kan hålla. Själv valde jag bort viktväktarna efter ett antal försök helt enkelt för att jag inte gillar deras koncept. Det passar inte mig o jag kan verkligen inte leva så.
    Viktklubb var rätt för just mig.  Viktnedgången var ungefär densamma på båda ställena.
  • Vinterankan

Jag har inte testat viktklubb, bara viktväktarnas onlineklubb. Den enda skillnaden jag kan se är att den ena räknar kalorier och den andra points och det räknas fram genom att man anger hur mycket man vill gå ner, ålder, kön och vikt. Känner inte igen det som skrivs om sekt och att man skulle leva konstigt på något sätt. För båda gäller ju att man kan äta precis vad man vill så länge man håller sig inom sina points. Att jag valde viktväktarna är helt enkelt för att jag tyckte det kändes enkelt med points och sedan så vill jag hålla mig borta från kaloriräkning så då är det bra att det är översatt till något annat istället.

• cloudberry79

Det är exakt samma princip, förutom att VV omvandlar kalorier och näringssammansättning till olika points.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Majsan70

Priset är ju en ganska stor skillnad på oxå om man nu skall vara ärlig. Svindyrt med VV bra mycket billigare med VK. O skall man hårddra det så finns det gratis versioner oxå.

• Callina

Hmm inte helt lätt. Priset spelar ju roll såklart! Det som är smidigt med viktväktarna är ju att det finns hur mycket recept som helst att tillgå och man bara kan laga en rätt så vet man exakt hur många p det är om man går exakt efter receptet. Är det samma med viktklubb att det finns massor med recept. Tycker också att viktväktarnas recept är riktigt goda. Hur är det med viktklubbs`?

• Majsan70
    Callina skrev 2012-11-04 20:37:26 följande:
    Hmm inte helt lätt. Priset spelar ju roll såklart! Det som är smidigt med viktväktarna är ju att det finns hur mycket recept som helst att tillgå och man bara kan laga en rätt så vet man exakt hur många p det är om man går exakt efter receptet. Är det samma med viktklubb att det finns massor med recept. Tycker också att viktväktarnas recept är riktigt goda. Hur är det med viktklubbs`?

Viktklubb har ju många recept men jag har aldrig använt dem. Däremot har de ett program som man kan knappa in sina recept i o sen får man ut hur mycket man kan ta. Lite knepigt innan man kommer på knepet, men jäkligt bra när man gjort det.
  • Tesselajnen

Nej, Viktklubb är inte snabbare på något sätt när det gäller viktminskning, däremot räknar man ut mängden kalorier du ska äta för att minska X kilo i veckan. Dvs vill du gå ner 1 kilo per vecka så får du en mängd kalorier tilldelad, vill du ha -0,5 kilo i veckan får du en annan mängd kalorier. Det viktiga är att hitta en nivå som passar dig och funkar i längden, så att du orkar kämpa ända till målvikten.

Viktklubb har, precis som Viktväktarna, en mängd recept att tillhanda. Man kan omvandla receptet till det antal portioner man själv vill laga men standard är 4 portioner per recept. De har även en egen funktion där man lägger in sina egna recept och får ut hur många kalorier varje portion innehåller.

För många år sen var jag med ett par veckor i vanliga Viktväktarna, passade inte mig för fem öre. Gillade inte alls upplägget och den kringstämning som var. Viktklubb är mer för mig, ett verktyg där man själv är den som ställer kraven och sätter målen. Kändes mer hetsigt i Viktväktarna.... Men det kan ju ha förändrats sedan då.

Viktklubb håller dessutom på att byggas om och förbättras just nu, så många funktioner som saknats ska komma under november-december som jag har förstått det, vilket jag hoppas ger ett ännu större utbyte för oss som använder Viktklubb.

Oavsett vad du väljer så är det viktigaste att det känns rätt och funkar för dig. :)

Kilo för kilo ska bort! ~ fran100till60.blogspot.se/ ~
  • Vinterankan

Ni som skriver om att ni inte gillat viktväktarna, har ni varit med så att ni gått på möten och så? Jag är med i onlineklubben och har svårt att känna igen mig i det ni skriver om stämning, sekt, att man inte bestämmer själv och liknande. Det är ju liksom bara en app där man bestämmer allt själv precis som i viktklubb.

• jesskall

Jag har provat båda. VV är mycket lättare med tanke på att man snabbt lär sig hur mpnga points något är. Det är lätt att kaloriräkning sätter sig pp huvudet. En annan fördel med VV är att man inte räknar frukt och grönsaker (iaf inte när jag körde för tre år sedan). Vilket känns mer tacksamt än att behöva räkna med en tomat på 22kcal. Jag fick ett mycket sundare förhållande till mat med VV. Om det är dyrt,prova bara några månader tills du får in tänket. Lycka till!

Svar på tråden Vad skiljer viktväktarna från viktklubben?