• kompis­arna
    Äldre 4 Nov 20:07
    3976 visningar
    10 svar
    10
    3976

    Vad har era barn fått för hjälp för sina sömnsvårigheter?

    Ni som har barn med sömnsvårigheter: Hur gammalt är ditt barn? Hur ser sömnsvårigheterna ut? Vad har ni fått för hjälp av läkare för sömnsvårigheterna?

  • Svar på tråden Vad har era barn fått för hjälp för sina sömnsvårigheter?
  • Äldre 4 Nov 20:18
    #1

    Min son med autism och epilepsi har både svårt att somna och många uppvakna nden. Vi har testat kedjetäcke. Fungerade inte. Melatonin tar insomningen hyfsat men hjälper inte senare på natten. Testar nu Circadin med tveksamt resultat. Han är sex år.

  • kompis­arna
    Äldre 5 Nov 17:13
    #2

    Intressant att se vad man kan få för hjälp. Kan man bli inlagd på sjukhus för sömnutredning. Nån som blivit det?

  • Höghus
    Äldre 5 Nov 18:41
    #3

    Att somna och sova nära föräldrar och vakna några gånger under natten är inte sömnsvårigheter. Så om det är sånt du menar är det helt normalt.

  • kompis­arna
    Äldre 5 Nov 19:18
    #4
    Höghus skrev 2012-11-05 18:41:51 följande:
    Att somna och sova nära föräldrar och vakna några gånger under natten är inte sömnsvårigheter. Så om det är sånt du menar är det helt normalt.

    Nej, men när det tar flera timmar att somna in och att barnet vaknar flera gånger under natten, och då är vaket någon timme per tillfälle. Därtill en massa småuppvaknande men då hon somnar om ganska snabbt. Varje natt! Sover betydligt mindre än jämnåriga.
  • Äldre 6 Nov 00:20
    #5
    Höghus skrev 2012-11-05 18:41:51 följande:
    Att somna och sova nära föräldrar och vakna några gånger under natten är inte sömnsvårigheter. Så om det är sånt du menar är det helt normalt.

    Men vem talade om det.....?
  • Äldre 6 Nov 00:23
    #6
    kompisarna skrev 2012-11-05 17:13:05 följande:
    Intressant att se vad man kan få för hjälp. Kan man bli inlagd på sjukhus för sömnutredning. Nån som blivit det?

    Det kan man. Men nog inte så vanligt.
  • Äldre 6 Nov 18:38
    #7

    Min son som nu är 10 år har haft sömnstörning praktiskt hela livet, han har ADHD och Atypisk Aytism. Från att han var riktigt liten var han oerhört lättväckt och tog lång tid för honom att somna på kvällen. Vid 1½ års ålder så fick han nattskräck. Från att han var ca 2 år fram till 5 år tog det minst 2 timmar varje kväll för få honom att somna, många uppvak varje natt. Nattskräcken försvann inte förrän han var över 3 år. 
    När han var strax efter 5 år började vi ge honom Omega, då fick han mycket bättre sömn, somnade fort och inte alls så många uppvak. När han var 7 år påbörjades hans utredning på BUP och han fick ett bolltäcke, det gillade han skarpt . Sen fick han Atarax, blev han lugnare och tröttare av. För ca ½ år sen började vi med Circadin, Melatonin i tablettform och han berättade att det var första gången i livet som han kände sig trött, att han hade längtan att gå och lägga sig. 
    Så om jag hade vetat vad jag vet idag så hade jag velat börja med Melatonin när han var liten och önskar att jag vetat om att Omega förmodligen hade hjälpt mot nattskräcken också så vi hade kunnat ge honom det också. 

    2 av mina andra barn har också haft nattskräck och det har förvunnit så fort jag gett Omega-3 till dom. 

    Hjälpmedel; Bolltäcke, Medicin; Atarax, Circadin och Kosttillskott i form av Omega-3&-6.

    De Omega som vi har gett har varit Eye Q och MorEPA mini. 


  • kompis­arna
    Äldre 6 Nov 19:42
    #8
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-11-06 18:38:11 följande:
    Min son som nu är 10 år har haft sömnstörning praktiskt hela livet, han har ADHD och Atypisk Aytism. Från att han var riktigt liten var han oerhört lättväckt och tog lång tid för honom att somna på kvällen. Vid 1½ års ålder så fick han nattskräck. Från att han var ca 2 år fram till 5 år tog det minst 2 timmar varje kväll för få honom att somna, många uppvak varje natt. Nattskräcken försvann inte förrän han var över 3 år.  När han var strax efter 5 år började vi ge honom Omega, då fick han mycket bättre sömn, somnade fort och inte alls så många uppvak. När han var 7 år påbörjades hans utredning på BUP och han fick ett bolltäcke, det gillade han skarpt . Sen fick han Atarax, blev han lugnare och tröttare av. För ca ½ år sen började vi med Circadin, Melatonin i tablettform och han berättade att det var första gången i livet som han kände sig trött, att han hade längtan att gå och lägga sig.  Så om jag hade vetat vad jag vet idag så hade jag velat börja med Melatonin när han var liten och önskar att jag vetat om att Omega förmodligen hade hjälpt mot nattskräcken också så vi hade kunnat ge honom det också.  2 av mina andra barn har också haft nattskräck och det har förvunnit så fort jag gett Omega-3 till dom.  Så Hjälpmedel; Bolltäcke, Medicin; Atarax, Circadin och Kosttillskott i form av Omega-3&-6. De Omega som vi har gett har varit Eye Q och MorEPA mini. 

    Intressant! Det ska jag kolla upp med hab! Tack för tipsen!
  • Äldre 11 Nov 17:30
    #9

    Min son tar Cirkadin. fungerar bra för insomningen:) Han är 10 år, har ADHD och tourettes. han har även haft nattskräck störredelen av sitt liv samt har han varit sängvätare till han var ca 8 år. händer ibland ännu men är MYCKET bättre nu!  Han vaknar dock efetr ca 1½ timme och går in till oss. me cirkadinet har hjälpt honom mycket!

  • Äldre 11 Nov 22:03
    #10

    Ja min 5 åring hade katastrofala insomningsproblem. Vi fick Theralen att prova på honom. 2 dagar fick han dom dropparna i samband med insomningen. Det var i Juli och sen dess har han sovit. Det är antihistamin och verkar lugnande så det är väldigt snäll medicin om det funkar. Väl värt ett försök.

Svar på tråden Vad har era barn fått för hjälp för sina sömnsvårigheter?